Djurarter?
Jag ÄLSKAR djur och hade velat ha några inomhus men min mamma är allergisk mot de flesta bottenmaterial, hö och halm. Så finns det något djur som inte behöver det? Vi har haft gerbiler innan men det funkade ingen vidare, hon tålde själva djuren men inte tillbehören. Råtta elr mus vore egentligen perfekt men det tycker tyvärr inte resten av familjen… Terrariedjur är inte min grej, det är alldeles för krångligt med terrariets tillbehör och luftfuktigheten och temperaturen och allt annat man måste hålla koll på.
Vill föresten att det ska kunna bli tamt (med det menar jag inte keligt), trivas i en "lagom" stor bur, typ större fågelbur eller en minivoljär och inte vara alltför svår att utfodra.
Tacksam för svar!
Du skulle ju kunna ha dvärghamster (dom luktar inte så mycket) med ALSPÅN till bottenströ. Det är inte dammigt eller flisigt som vanligt spån kan vara. Kostar ju lite mer, typ 100 kr för 25 liter. Men det funkar väldigt bra för dom som är allergisk. Jag har det själv, då jag smått känner av vanligt kutterspån. :)
Sen finns ju även Care Fresh som man kan använda som bottenmaterial, och jag tror inte det luktar eller dammar det heller, men är inte helt hundra på det.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Tack! Care Fresh kände jag inte till, sökte på det och det verkar inte jättedammigt men går det att få tag på i vanliga zoo-butiker?
Alspån verkar jättebra, enda nackdelen är väl att det är så dyrt. :/
Har funderat på hamster innan men jag vet inte, de är ju nattdjur och tycker inte så mycket om att man pysslar om dem på dagen. Men blir det hamster så blir det nog guldhamster, gillar att dem är lite större.
Finns det några fler förslag? Kan säga att jag älskar allt ekorrliknande (typ chinchilla, degus) men de måste ha hö, va?
Jo, alspånet är dyrare. :/ Det är himla synd, för annars är det bra spån.
Care Fresh vet jag att man kan köpa hos zoo.se vet jag. Men det borde ju inte vara omöjligt om man pratar med sin lokala djuraffär heller, att dom tar hem.
Hm, jo, dom sägs ju vara det, men min dvärghamster är uppe ganska mycket på dagarna med. Man kan ju väcka dom och "lära" dom att vakna vid en viss tid för att man ska hinna med att pyssla om dom. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus