köpa ekorre...vanlig ekorre
Hej,
Är det nån som säljer vanlig svensk ekorre, röda/bruna som äter hasselnötter m.m. helt enkelt vanliga?
Jag vill verkligen köpa, så om nån säljer här i sverige snälla säg till.
Jag tror inte man får ha vanlig ekorre som husdjur.
/Maria
Tyvärr olagligt hålla djur från svenska floran som sällskapsdjur. Ende tillåtet hålla som även finns i svensk natur är iller, men även grävling om man har alla papper som krävs och kan få tag på grävling född i fångenskap. Dvs ej lagligt med viltfångade djur.
Finns andra arter som liknar den Svenska. Tyvärr närmsta du kan komma. Men det är inte många verkar hålla på med ekorrar i Sverige. De kräver så stort utrymme. Minimått på bur är från 2-4 kvadratmeter beroende på vilken storlek på arten man väljer.
Enklast napp är nog terrariedjur.se eller facebook grupperna om exotiska djur.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Vet någon om man kan ta in papegoja 🦜 från ett annat land till Sverige . Det är en australisk art . Och även 2 st flygande ekorrar. Det kanske inte ens är tillåtet i Sverige.
Svårt säga utan att veta vilken art av papegoja. Undulat är också en papegoja😉 . Olika arter kräver olika. Även beroende om de tas in från Eu eller utanför osv.
Som jag har gulhuvad amazon. De är A-Cites listade och för att gå ta in till sverige men även att bara sälja/köpa oavsett tidigare hem så krävs det att de måste ha fast fotring och cites papper från jorbruksverket. Samma gäller bla grå jako.
Flygpungekorre/suga glider har jag inte koll på vad reglerna säger numer. Men även där är det olika om man väljer från Eu land eller utanför.
Men varför importera djur när de finns uppfödare i Sverige. Mer svårt hitta och kan ibland va vänte tid innan det finns ungar som söker hem. Sedan är vissa arter mycket dyrare än andra och färre uppfödare.
Svåraste med papeojor och suga glider/flygpungekorre är mer att ha plats. Suga glider kräver minst 4kvm bur.
Flesta papegojor kräver sitt utrymme med för att hållas lagligt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2025-10-02 19:17 av zickan