Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etiketterallmäntoff-topic
Läst 398 ggr
[Lilium]
2022-06-10 11:56
0

Presentations tråd

Här kan vi presentera oss 😊
Skriv nån rad om dig bara om du vill.

• Redigerat 2022-06-10 12:56 av [Lilium]
There
2022-07-02 18:54
2

Jag föder upp sugar glider I liten skala, utanför uddevalla , alla med stamtavla och registrerade, som är garanti för att dom inte är inavel, vilket annars tyvärr är vanligt
Mvh swedish glider77

[Lilium]
2022-07-03 17:38
0

Jag har 2afrikanska jätte snäckor och en guld hamster. Jag är 12 snart och älskar djur.

Jag gillar denna sajt då det finns mycket att lära sig!

zickan
2022-07-03 22:44
1

Skaparen av exotiska djur. Varit mycket mer aktiv och haft mycket mer djur än jag håller på med i dagsläget. Har haft lite problem med min adhd, utmattningsyndrom, privatlivet och jobbat på tok för mycket i perioder att jag valt långsamt minska ner. Vilket gjort att det blivit mindre tid här inne när man själv inte längre äger exotiska djur och tiden finns inte till med alla måsten.
Har i dagsläget bara 12 årig bullterrier, 3 papgojor, uppfödning av tamråttor som jag haft nu i ca 20år, samt tagit upp guldhamster igen där det är mest för sällskap men även uppfödning i mindre skala.
Gotlänning. Förlovad. Gillar fotografering men knappt tid för det längre, pyssla, film/serier, fiska/naturen osv. Är lite av en prylnörd på elektronik och kopplar gärna av med tv/data spel eller samlas ett gäng och kort/brädspel.

Var en av de 4 första att importera gambiansk jättekindpåsråtta och föda upp dessa. Och det är pga dessa som jag skapade denna sidan i början när iFokus ännu var relativt nytt. Råttor iFokus fick mycket inlägg om dessa gp råttor och de hörde inte hemma på ett forum om tamråttor. Så exotiska djur blev till. Tyvärr dog min sista gp hona hos annan uppfödare i födslokomplikationer. Troligen sista obesläktade paret i Sverige och sedan dess har ingen fött upp Gp råttor av vad jag hört. Bara nån få som hållit nån till sällskap.
På den tiden har jag haft mängder med reptiler även fött upp lite mindre. Haft amfibrier, skorpioner, fiskar. Mängder av arter på snäckor, även fött upp.
Haft flera arter av fåglar, fött upp undulat och vaktel. Haft som sällskap och en del även varit i avel. Bla gerbiler, eng/sv typade möss, taggmöss, zebramöss, afrikansk pygmeigelkott, dvärg tenrec, iller mest angora, Sugaglider, Sibirisk jordekorrar, pygmemöss, dvärgsjusovare, natal möss/råttor osv.
Även haft kaniner och fött upp diverse raser. Varav varit jourhem åt många smådjur och därmed några som komit in med bebisar eller varit dräktiga så blvit extra kullar pga sånt. Varit kassör och jourhem åt råtthjälpen i flera år. Haft bondkatter och varit jourhem åt kks.
Haft egna hundar och varit jourhem åt julierescue.
Började rida som 9 åring. Aldrig ägt häst, bara varit medryttare. Tog travlicens som barn på gotlandruss, kan tölt/passgång och började lära mig westernridning innan jag flyttade där det blev svårt kunna nå stall utan körkort. Så hästintresset finns ännu kvar men inte ridit på nått år nu.

Var en barndomsdröm att ha en bullterrier efter sett en på bolibompa och hon var ett rent impulsköp. Men blir troligen min sista hund på ett tag nu. Nån gång efter hon vandrat vidare skulle jag vilja ha katt igen. Mycket sugen på black smoke/röd/ Maine coon. Vilket även min karl är så det kanske blir nästa nya art här hemma i framtiden.
Skulle väldigt gärna vilja ha fler djur och arter. Men tiden och utrymme räcker inte till.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2022-07-03 22:46 av zickan
[I_love_iller1]
2022-08-05 17:14
0

Jag har också en guldhamster!!!!!!!!!!!

zickan
2022-08-24 20:34
0

#4: Vad kul 😊. Ännu roligare om du ville skriva en rad om dig själv eller kanske berätta något om din hamster, en presentation om din hamster?. Något mer än bara säga att du har en hamster.
Hur gammal är din plutt och vad har den för kön :-).

[I_love_iller1]
2022-08-25 16:50
0

Okej

Jojoloon
2023-01-04 21:51
0

Har just nu två möss av okänd sort (troligtvis någon Apodemus, oklart om de fångats vilda av tidigare ägare eller ej).

Är mest intresserad av möss av olika sorter. Jag vill gärna skaffa gräsmöss och/eller taggmöss. "Dröm-mössen" är Peromyscus truei och Apodemus speciosus om jag hittar någon som håller dem som husdjur.

[hamsterwille]
2023-02-01 08:37
1

Jag är 13 år,bor i Visby och drömmer att arbeta som zoolog, jag har just nu två dvärghamstrar och två vandrande pinnar. Ska möjligtvis också skaffa hund till våren. Önskae också att jag kunde ha mera djur hemma! Drömmen är en jerboa, sugar glider och duprasi-gerbil.

Ilovesnäckor
2023-04-13 16:55
1

#0: Jag är en tjej på 11 år.

Jag har två katter på 5 år och ett akvarium, jag ska kanske snart skaffa en ödla.

Älskar att dansa. Och sjunga för mig själv
Jag gillar djur, växter och att rita/måla

Jag är fast vid en tjej vid namn Tone Sekelius, hon räddade mitt liv.

Min dröm är att få träffa Tone, och att ha minst en mainie coon katt (stav).

På fritiden dansar jag, lyssnar på musik, hänger med djur och kollar på Tone Sekelius på sociala medier.

Vilken rolig tråd och kul att få läsa lite om andra!

Denna kommentar har tagits bort.
Frostlejon
2024-01-25 16:41
1

Jag är 32 år, bor sedan några år i andra nordiska länder men ska hem till Sverige och köpa en gård. Mina absoluta favoritdjur är papegojor och hundar, sedan ormar. Har "petat i" andra exotiska djur sedan över tio år tillbaka, men de flesta vill man inte ha när man lär sig mer. 😅 (Samma är det iofs. med papegojor, de flesta älskar idén men inte verkligheten.)

Zeccah
2024-02-05 00:48
0

Halloj! Jag är 28 år och äger en Grekisk landsköldpadda och två Grönkindade parakiter. Min sköldpadda heter Kokosnöt, mina gula grönkindade parakit heter Ananas och min gröna heter Kiwi.
Har fått lite blodad tand på exotiska djur, tänker lite på om eventuellt en Afrikansk jättesnäcka kommer vara mitt nästa offer! =D

If you see someone without a smile, give them one of yours.

Frisco81
2024-06-23 21:39
0

Hejsan äger två stycken afrikanska dvärgsjusovare och de bor i en trevlig terrarium. Blev medlem här för skulle vilja köpa fler dvärgsjusovare och har skannat av hela webben känns det som.

Men lite mer om mig. Har alltid varit djurvän och haft hund, fåglar, katter, fiskar och även katter.

Alexis_351
2024-11-28 20:02
1

Hej, är typ ny här :)
äger för tillfället inte några direkt exotiska djur, har två franska vädurskaniner och tre katter.

Går just nu mitt andra år på gymnasiet, går naturbruksprogrammet djurvård med inriktning djurpark och zoo handel.

är för övrigt väldigt intresserad i de flesta sorters reptiler och amfibier. gick med här för att jag är i allmänt intresserad av att lära mig mer om hur folk sköter sina djur och se om jag kan hitta lite tips och smarta lösningar på lite allt möjligt djur relaterat :)

AnneSkoog
2025-04-02 13:16
0

#1: Hej,
Jag är intresserad av att köpa en Sugar Glider. Har mycket goda erfarenheter av djurhållning då jag haft flertalet kaniner, hamstrar, marsvin, katter samt hundar. Är enbart intresserad av seriösa uppfödare/förmedlare. Är du fortfarande aktiv eller kan du annars tipsa mig om någon annan som föder upp dessa fantastiska djur?

Vänligen,
Anne

[GTBLovesAnimals]
2025-04-03 10:07
0

Tyvärr tror jag faktiskt inte att du får svar från just henne för hon var senaste aktiv 2022 alltså för tre år sen😕 men hoppas det går bra i letandet av sugar glider🙂

• Redigerat 2025-04-03 10:08 av [GTBLovesAnimals]
zickan
2025-04-04 14:11
0

#15: Känner inte till några uppfödare i Sverige just nu. Har fått dålig koll på folk.
Vet däremot att det finns en uppfödare i Danmark som brukar besöka Sverige då och då. Hon heter betinie huler https://www.facebook.com/BetiniesHuler

Betinie's Huler - Eksotiske Pattedyr. 1 510 gillar · 6 pratar om detta. Betinie´s Huler indvier dig i en families samhørighed der inkluderer det, at være...