Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettchinchilla-degus
Läst 2943 ggr
PaaatyPalm
0

Chinchilla eller degus?

såå, mata nu på med fördelar & nackdelar! Är sugen på att skaffa en av arterna till hösten men kan inte bestämma mig :)

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[lenniiis]
1

Jag har haft två underbara degushannar som var väldigt nyfikna och goa. De kom direkt till handen när jag öppnade buren och när jag hade de ute i rummet var de mer hos mig än någon annanstans.
Dock var de väldigt högljudda på morgonen, bet på gallret osv. Jag tror inte de trivdes hos mig, varför vet jag inte… På grund av oljudet fick jag sälja dem och jag får fortfarande ont i hjärtat.
Men om du har buren i t.ex vardagsrummet så kommer du ju inte störa dig på att de springer i hjulet/pratar med varandra (jag kanske bara är överkänslig). Degusar är väldigt mysiga tycker jag.

Chinchillor behöver mycket större bur och vad jag har hört är mycket svårare att få tama. Du måste nog fråga dig själv vad du vill ha - en liten och söt blandning mellan råtta och ekorre (degu), eller en blandning mellan en degu och kanin som kräver mycket tämjning och tid (chichilla).

Är du ute efter mys och gos hade jag dock köpt en chinchilla eftersom degusar är så pass små.

Anne.K
1

Det beror väl på vad du är ute efter ? :P Men jag har ju chinchillor iaf. Chinchillor är inga keldjur (de sitter sällan stilla långa stunder i knät utan skuttar hellre omkring och vill undersöka saker)… Men chinchillor är väldigt nyfikna och vill gärna vara med och se vad man gör. Dock för att få dom tama så bör man vara lugn och försiktig och ha en stor näve tålamod. En chinchilla som blir skrämd av dig kan man riskera att få börja om träningen med då de kan vara lite känsliga på den punkten. Men sedan när man efter mycket tålamod har vunnit chillornas förtroende så har man några nya roliga vänner som kan bli hur goa som helst :). Men det tar ju mycket plats att ha chillor då man helst ska ha en så stor bur som möjligt. Min är tex: 160x110x60 cm ungefär (höjd, bredd,djup). Sedan är man nästan alltid tvungen att bygga buren själv då det inte brukar finnas lagliga att köpa färdiga. Men utöver det så är ju skötseln enkel tycker jag då de i matväg tex bara ska ha hö och pellets. Så de är billiga i drift i mitt tycke. Billigare än gerbiler i drift :P. Sedan luktar chillor inget vilket är ett enormt plus :) dock får man sopa varje dag både i buren och utanför då de är riktiga bajsmaskiner :P men när det gäller kisset så kan man få dom rumsrena :) mina tex kissar endast i tre ställen i buren :).

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

hhejlollo
1

#1 degus är blandning av marsvin och chinchillor. Både och säger jag! Dock blir degusarna lite mer tama och kan springa på gräset, lära tricks, sova innanför tröjan osv! Du får gärna PMa om du har frågor eller kika på min hemsida: www.kristallens.blogspot.com

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

PaaatyPalm
0

Det är just det, vill ha en blandning mellan chinchilla & degus. Det lutar åt degus då jag även har en son som kan ev stressa chillorna. Gillar dock att dem ät större :)

20 årig djurgalen moder* 

hhejlollo
1

#4 Inga djur ska behövas utsättas för stress men chinchillor är lite känsligare för det! 

Degus är toppendjur som med mycket tid och kärlek blir dina bästa vänner! Det krångliga är i början maten, det är mycket att läsa på om och saker man måste känna till, men man lär sig med tiden! Dessutom är degus lite billigare att införskaffa, priserna varierar beroende på kön och färg men mellan 300-700:- från en bra uppfödare!

Sajtvärd på degus.ifokus

PaaatyPalm
0

#5 självklart ska dem inte utsättas för stress men det är just det jag inte vet hur känsliga chillor är på den biten. Sonen ska inte hantera dem men dem måste tåla att han hoppar & leker i samma rum.

20 årig djurgalen moder* 

hhejlollo
1

#6 degus tål mer än chillor, dom fäller en pälstuss om dom blir rädda, degus är mer livliga och vill vara med! Min snart 7åriga bror brukar ha sina kompisar med sig oh leka i lekrummet som är vägg i vägg med djuren och dom bryr sig inte trots allt ljud! Dessutom tycker deguna det är roligt att sitta på småbarnen och är inte alls lika känsliga som chillor!;)

Sajtvärd på degus.ifokus

PaaatyPalm
0

#7 då får det nog bli en flock degusar här hemma :) var det som det lutade åt hela tiden :)

20 årig djurgalen moder* 

hhejlollo
1

#8 ett mycket bra val måste jag säga! Hör av dig om du är intresserad, jag har 6 ungar kvar!:)

Sajtvärd på degus.ifokus

[lenniiis]
0

#3 Jag menade bara vad de ser ut som, tycker de liknar små ekorrar när de sitter och äter med händerna :D