Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: pungdjur-råttdjur
Läst 2424 ggr
breakaway
0

Sugar Glider - en del funderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte riktigt hur detta funkar och jag vill komma i kontakt med andra som har sugar gliders i Sverige så jag testar denna sida. Jag har nyligen tagit över två hanar, den ena är Black Eyes Caramel i färgen och den andra var senaps orange men är nån sällsynt sort så han byter färg, sa den jag köpte dessa två av. Jag kan inte mycket om färger och sånt men jag vet hur jag ska ta hand om dem och vi kommer väldigt bra överens.

Om mina hanar är "ovanliga" hur det skulle va att få en fru åt nån av dem så det kunde bli bäbisar? Jag tänker på arten och sen om det finns nån som äger en hona som kanske är intresserad av nån av mina hanar så skulle man kunna komma överens om nått så det blev småttingar.

Finns det ingen förening eller liknande för oss som äger Sugar Gliders i Sverige?

Bifogar bilder på mina två, fast det kanske inte syns så bra med färgerna.

Ypsilon1
0

hej, det finns ingen organisation, men det skulle behövas för att sprida kunskaper om arten, samt om de regler / lagar som gäller i Sverige ang. hållning av sugar glider. allt för ofta ser man att de bor i för trånga  och för Sverige olagliga burar som är mindre än 4 kvadratmeter i bottenyta och 2,2 m i höjd (om bur och utrymme i Sverige läs vidare här: http://exotiskadjur.ifokus.se/articles/5007e0fd88f47219d50017fb-sugar-gliders-i-bur-och-utrymme). det samma gäller om utfodring, jag har ofta sett bilder på folk som matar dem med fröblandningar och nötter vilket är ett absolut no-no. 

om du skulle tänka dig starta en uppfödning tänk noga. det är inte lätt att sälja sugar gliders i Sverige, först och främst pga de kräver otroligt mycket utrymme (som sagt, minst 4 kvadratmeter och 2,2 i höjd). många av dem hamnar tillbaka på marknaden, så att de sällan för ett permanent hem. 

ang. färger, här finns en länk till de olika färgvarianter: 

http://www.azsugargliders.com/sugar_glider_colors.htm

ang. Caramel, är det bra att veta att caramel glider är en indonesisk underart - Petaurus breviceps flavidus - (och inte bara en färgvariant) som är större än övriga gliders. I USA, där de är vanligare, har det har varit en hel del avelsproblem såsom sterila avkommor (läs vidare här: http://glidernursery.webs.com/caramels.htm)

din "senaps orange" kan vara Cinnamon (som är en kontroversiell variant av standard gray med rödaktig päls* och i USA kostar lika mycket som vanlig gray eller kan vara bara en aning dyrare), lion (variant av standard gray), vanlig brun, eller fläckig standard gray. titta här för bilder och beskrivningar så att du kan jämföra med dina: http://www.freewebs.com/glidercraze/colorvariations.htm

*Cinnamon är kontroversiell (i USA där cinnamon är vanligare) för att inte alla uppfödare godkänner den, samt ofta har det visats sig att det handlar bara om brunaktiga / rödaktiga fläckar pga olämplig kost

breakaway
1

Jag själv skulle inte vilja föda upp, men eftersom jag har två fina hanar så tänkte jag mer om någon där ute som har honor och kanske själv vill ha "nytt blod" till sin uppfödning så finns jag att diskutera med. 

Tack för ditt svar, det var intressant läsning! Jag har som tur är koll på hur de ska skötas, läst om arten i flera år innan jag skaffade dessa. Men det med färg va jag som sagt inte så inne på, men tack för dina länkar (:

Mvh

breakaway
0

Och det är verkligen synd att det inte finns som en slags förening eller nått så man kunde sprida mer kunskap om dessa djur, för det är nog många som skaffar för att de är söta och sen vet de inte riktigt hur det funkar med att verkligen ha dessa!

Ypsilon1
0

den gulaktiga / rödaktiga killen kan funka med vilken hona som helst och, som du skriver, 'färskt blod' behövs i till de svenska linjerna. Caramel kan funka bara om du parar honom med en hona som är av samma underart. Som sagt, korsningar mellan Caramel underarten och de vanligare suggisarna resulterar i sterila avkommor (t.ex. hanar utan testcyklar) som kan också ha andra hälsoproblem. men Caramel ungar (från Caramel hane + Caramel hona) skulle vara något nytt och kanske också ett bättre alternativ i fångenskap eftersom denna underart är en aning lugnare och långsammare :)

en förening skulle också hjälpa ha koll på de olika linjerna och minska inaveln, även om när det gäller sugar gliders är inavel inte direkt det största problemet. det förekommer ofta i det vilda, där honor får ofta stanna kvar med sin familj och få ungar.

breakaway
0

Tack så jättemycket för dina svar, jag fick "Paniköverta" mina två hanar för tjejen som hade dessa två ville snabbt bli av med dem, jag har studerat dessa djur en längre tid för jag ville skaffa och nu plötsligt har jag två. Så alla tips, alla svar och allting hjälper mig verkligen. Jag vill verkligen att de ska få det bästa och ha det bra! Så tack så mycket (: