Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettfoder-mat
Läst 1332 ggr
PaaatyPalm
0

Ni med suger gliders

Hur mycket lägger ni på dessa i månaden ungefär? Gällande mat osv?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Ypsilon1
0

Hej! Det beror på hur många man har och vilken kost man använder. 2 suggisar äter typ 55g / dag, 3 blir det ungefär 80g. av detta, 15-20g (1 tredjedel) blir någon form av protein (ägg, kyckling, insekter, osv.), medan resten (2 tredjedelar) blir det vegetabilisk mat (frukter, grönsaker, juice+akaciagummi). man hamnar på (kanske) 250-300kr till 2-3 sugar gliders. har man egen mask (syrsor / gräshoppor) uppfödning blir det billigare. 

första månaden kan bli lite dyrare om man, t.ex., handlar maskar, pinkisar, eller mat utomlands.

PaaatyPalm
0

oj! Där blev jag oerhört förvånad, trodde definitivt att det skulle ligga på runt 500 lappen :P

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Ypsilon1
0

det kan vara både billigare (t.ex. om man kör med BML eller HPW, se här för mer detaljer: http://exotiskadjur.ifokus.se/articles/50964ebdd4ebea0a70050b77-sugar-gliders-iiia-kost-i-fangenskap-bml-och-hpw?discussions-1) eller dyrare om man ska köpa massor med insekter.

den största investeringen är buren, som enligt svensk lag ska vara minst 4 kvm + minst 2,2 m hög, dvs en investering på 5000-10 000 (inklusive inredning, se här för mer detaljer: http://exotiskadjur.ifokus.se/articles/5007e0fd88f47219d50017fb-sugar-gliders-i-bur-och-utrymme?articles-2)

men tänk att det blir typ 0,5 kg kyckling + 1kg blandad frukt /grönsaker + 4 ägg + insekter / månad. man kan förberedda allt i förväg och frysa i anpassade portioner

jag har inte egen maskuppfödning, men brukade köpa på vivara.se (90kr / 100g räcker väldigt länge), samt 2-3 ggr /år beställde jag olika insekter på burk, Insect Eater Diet, akaciagummi och akaciapollen från exotic nutrition i USA. har man bara 2-3 klarar man sig med bara 1 beställning på 1000-1200 kr (inklusive frakt) / år.

jag brukar köpa barnmat som innehåller yoghurt istället för att ge kalciumtillskott eftersom man tenderar överdosera sånt när man har bara 2-3 djur. använde frukter + pollen som vitaminkälla.