Präriehund
Har några frågor angående präriehundar..
1. Finns det någon som föder upp sånna i Sverige?
2. Hur mycket kostar en sån?
3. Hur stor yta kräver dem?
4. Hur djupa grävmöjligheter måste finnas i "buren"?
Tacksam för svar! :)
1. Nej tyvärr,inte vad jag vet, jag tror att det bara finns i Danmark. 2. Runt 1500, men man måste ha två enligt lag, och för deras skull. 3. Enligt l108 så ska utrymmet vara: Säsongsförvaring(inomhus): 20 m2/familj. Utomhusutrymme med visning: 50 m2/familj. Utrymmets utformning: Grävmöjligheter. Bolåda behövs ej. Alltså inget bur-djur 4. Så djupt som möjligt tror jag, man kan använda grov sand som den kan gräva i, man kan också använda tjocka plast rör.
Okej :) Gnager de sönder möbler och sånt eller går de att ha i en större lägenhet/ ett större rum? :)

När jag bodde i USA så sålde de Präriehundar i djuraffärerna.Där köpte man enormt långa akvarium med sand i så att de kunde gräva och springa i.Personligen så tyckte inte jag att detta är ett djur som passar i fångenskap.Jag tycker att de behöver stora ytor eftersom de var ganska akriva djur som rörde sig mycket, sprang en hel del och grävde mycket.Jag har själv inte haft Präriehund, men det räckte att se dem i de där långa akvarierna för att jag skulle tycka synd om dem när de satt instängda.

enligt svensk lag, som #1 har redan skrivit, ligger utrymmeskraven på minst 50 kvm utomhusanläggning.
en lägenhet är inte en lämplig lösning eftersom de ska hållas primärt utomhus i en anläggning som erbjuder rejäla grävmöjligheter, dvs kunna gräva tunnlar. dessutom gnager dem i allt möjligt - möbler, dörrar, väggar och sladdar.
de är otroligt tidskrävande i fångenskap om man inte kan erbjuda lämplig social miljö, dvs. hålla minst en familj tillsammans. de kan lätt bli aggressiva om de ignoreras i en tid (e.g. man åker på semester).
ofta, för att anknytningen till människan ska fungera, rekommenderas man att skaffar präriehundar innan de blir 6-8 veckor gamla, dvs. innan avvänjning, vilket kan betraktas som oetisk (det finns nu för tiden många vetenskapliga studier som har bevisat beteende och affektiva störningar hos djur som avvänjs för tidigt)
Att de gnager på möbler, dörrar,vägar, sladdar beror ju på hur de är uppfostrade, och hur många andra leksaker de får(tex snöre leksaker), om de blir aggressiva så beror de oftast på att de inte är kastrerade, vilket är ett måste(oavsett kön), i Sverige så verkar det vara Lunds Fågel Klinik som vet mest om det, eftersom de går på praktik i USA.
Jag tror även att de är möjligt att under vinterhalvåret året hålla dem inomhus(lägenhet), men under sommarhalvåret hålla dem utomhus. Varför jag tror att det skulle funka är på grund av att många i USA verkar hålla dem i små iller/hamster burar, och bara släppa ut om i bland. Men ändå så verkar det som om de trivs någorlunda, om de då får springa runt inomhus, och hälften av året vara utomhus så tror jag att de skulle trivas väldigt bra .
Okej, tack för svaren!
Ni verkar ju proffs på dessa små sötnosar ^^

#6 jag tror att i Sverige har man inte denna möjlighet. Om det står i L108 att man ska tillämpa minst 20kvm till säsongförvaring och minst 50kvm utomhusanläggning som permanent boende, då en iller bur är otillåtet. Man riskerar få böter, samt man får en tidsfrist för att åtgärda och bygga en anläggning enligt lagliga minimimåtten (som ovan), annars blir man tvungen omplacera eller avliva djuren.
det som gäller i USA gäller inte i Sverige. I USA har man bara rekommendationer, medan i Sverige regleras djurhållning genom lagar och föreskrifter som även inkluderar krav på minimimåtten och miljöutformning.
när det gäller djur som i Sverige betraktas som exotiska (dvs. alla utom råttor, möss, katter, hundar, iller, och några till) då måste man följa samma föreskrifter som reglerar djurhållning i djurparker. bland annat betyder detta att även som privat person måste man bygga lämpliga anläggningar.
de rekommendationer (det finns ingen myndighet bakom dem, utan själva uppfödarna) som gäller i USA grundas oftast på ägarens behov (dvs. hitta en lösning där djurhållningen anpassas, t.ex. till lägenhetsmiljö), medan svenska lagar och föreskrifter grundas hellre på djurens behov, på djurvälfärd principer och vetenskapliga studier om djur beteende i det vilda, samt studier inom tillämpad ekologi som (bland annat) utvärderar djurens trivsel i fångenskap.
Bra information.
Men man får alltså inte ha präriehundar inomhus året runt då även om man har mer än 20 kvm och då en utformad plats för just dom med grävmöjligheter osv?
Om jag fattat det rätt? :P

enligt JBV's föreskrifter (L108, kap. 11, §12) skall det finnas utomhus anläggning:
Präriehundar och murmeldjur
12 § Utrymmeskrav enligt följande:
Säsongsförvaring: 20 m2/familj.
Utomhusutrymme med visning: 50 m2/familj.
Utrymmets utformning: Grävmöjligheter. Bolåda behövs inte
#5 Du förväxlar vilda djur med domesticerade djur. Alla djur går att lära saker i viss grad ja: men det är omöjligt att lära/träna bort starka instinkter ur vilda djur. Du kan inte lära en präriehund att sluta gnaga eller gräva det kommer inte att hända den kommer inte förstå varför den inte får utföra sina naturliga beteenden.
Det är av den här orsaken rävar är inte lämpliga husdjur som ett annat exempel. De kan bli väldigt tama och tränade men de har också oerhört starka instinkter i att gräva och få röra sig.
MvH Tsunamis