Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettdjur-lagen
Läst 6445 ggr
idacu2
0

Slow loris !

Tja! Undrar om slow loris är lagliga att ha som husdjur i Sverige och isf vilka lagar och regler som gäller angående yta / bo att röra sig på :) Tacksam för svar ^^

[dynamitella]
0

De är primater, så svaret borde vara nej :) Också är de oehört giftiga också. Så kanske inte det bästa husdjuret.

(och om det inte räckte så är de väl utrotningshotade också?).

Synd. De är skithäftiga.

[Tilde]
0

Nej det är de inte. De är dessutom giftiga enligt Animal planet (giftkörtlar på kroppen eller vad de nu sa?). Men söta är de ju 🙂

[dynamitella]
0

Så som jag uppfattade så är deras saliv giftigt när det blandas med en vätska från en körtel på deras arm :) Sen biter de sitt offer. Och därför drar man brutalt ut tänderna på dessa djur innan man kan sälja dem som leksaker till barn i vissa asiatiska länder.

(detta var i det avsnittet jag såg på animal planet, tyvärr)

Hemska men ack så roliga djur:)

[Tilde]
0

#3 Jaha :) Ja så kanske det är.

Usch vad hemskt! Fyfan för såna människor… 😡

idacu2
0

Okej, tack :) Fan vad hemskt me att dra ut tänderna !! Usch för mänskligheten ibland !

Wellcraft
1

De fanns på tropicariumet för en tid sedan, de använder sitt giftiga saliv bla. för att kleta in det i sina ungars päls för att skydda de från rovdjur.
Fått höra berättelser från min faster som jobbar där hur en lori ibland kunde hugga tag i en och börja smeta in gift i ens hår så att håret såg ut som ett skatbo hela dagen.

Riktigt söta djur.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

zickan
1

Haha.. nya formen av hårgele..😎

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.