Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 2452 ggr
Pumpkinpoem
0

Öron maneter

okej nu vet jag ej om detta igentligen tillhör exotiska husdjur men jag chansar.

någon som känner till hur lagen säger om infångst av Öronmaneter som husdjur?

anledning till frågan är att jag är sugen på att införskaffa ett akvarium som är annpassat för just maneter :) men de exporterar ej maneter till svergie

http://jellyfishart.com/

[Zlarviig]
1

Kanske kan fråga inne på akvariefisk.iFokus? Finns säkert några som vet där Glad

Man kan ju undra om maneterna bara vill ha så litet och utan växter m.m men det såg himla häftigt ut iallafall! Glad

Pumpkinpoem
0

tack för svar Glad

var precis i kontakt med min far som är erfaren jägare och är djupt införståd av vilt och jakt legalitet och enligt honnom så är dej ej igentligen lagligt med tanke på att det går under svergies vilt men med tanke på att maneten ej är någon risk av utrotning så är det ej ett brott så som att fånga in ett lodjur eller eller torsk.

så jag ska till sommaren ut på manet "jakt" haha Glad

sen vad gällande deras växt så kan man släppa ut dem i det fria igen för de blir ej "tama" så att säga

[_hsleiufhbtv]
4

#2 men man får väl inte ha vilt i fångenskap i mer än 48 timmar? Jag tvivlar på att maneterna hade trivts med så litet. Det är vackert för oss människor att titta på, men djurens välmående går före. Och att fånga in vilt som är vana att kunna simma var dom vill, för att sedan stänga in dom i ett litet (ja det är litet jämfört med havet) akvarium tycker jag rent ut sagt är djurplågeri. Men detta är min åsikt :)

Mantissa
1

Vill också ha maneter i akvarium! De är så faschinerande och rogivande att se på:)

Vet inte själv lagen på denna fråga, men en annan diskussion ang abborar och insjöfisk i akvarium så fick man tydligen fånga och hålla dessa, men inte släppa tillbaka dem sedan. Hade att göra med smittspridningsrisken vill jag minnas.

ThessJ
1

Tror inte någon skulle bry sig om du fångade några maneter ute faktiskt. Dock verkar dessa djuren vara rätt svåra i fångenskap, runt akvarium med runtgående cirkulering så dom inte slår i väggarna osv. Vore ju sjukt intressant att se någon lyckas med det, så håll oss uppdaterade om ditt projekt! :)

I'm never givin' up while I'm still breathin'

CupcakeGod
3

#3 Vad menar du? De har jo inga hjärnor, de tänker inte. Öronmaneter består av 99% vatten. Jag tror vrkligen inte att de bryr sig om de lever i litet eller stort akvarium.

Pumpkinpoem
0

#2 och #3 maneters kroppar består av löst aktiva celler och nej de har ingen hjärna på sådant sätt som andra djur har, deras rörelser är baserade på lösa impulser som far genom cellerna

[_hsleiufhbtv]
2

#6 Det var MITT tycke. Men frågan kvarstår, om maneter nu räknas som vilt får man ju inte ha dom i fångenskap i mer än 48 timmar.