Ekorrar
Hej! Såg på en tysk hemsida där dom hade ekorrar! Vart helt kär så nu undrar jag om de finns i Sverige? Pris? Uppfödare? Och var man kan hitta info!:) Tack på förhand!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus

Säljer ni sådana vi har i Sverige? :) Finns det något bra sida med tips osv?
Sajtvärd på degus.ifokus

Här på detta fokus kan du söka efter div. ekorrdjur.
Tyvärr så är det förbjudet att ha inhemska ekorrar..
Jo, det finns undantag, men det är att det ska finnas papper på att de är fångenskapsfödda sedan 3 linjer. vilket inte finns här i sverige vad jag vet.
men alltid lär man sig något nytt..
Men kinesiska är ok att ha i Sverige?
Sajtvärd på degus.ifokus

kinesiska är helt ok och helt underbara..
Var hittar man dessa uppfödare?:)
Sajtvärd på degus.ifokus

mestadels i Danmark.. *ler*
Hmm tråkigt:(
Sajtvärd på degus.ifokus
Är det den här sidan du menar? Man blir alldeles grön av avund…
http://www.eichhoernchenfreunde.de/
Det finns ett danskt ekorrforum som du har här;
Fireant, funkar det att ha kinesiska i par? Man läser lite olika om det? Och hur är det med de asiatiska, Calloscuirus (eller vad de nu heter?) kan man ha dem i utomhusvoljär i kalla Sverige?

Visst kan man ha dem i par..
även om de lever ensamma i det vilda, så har de vänjts sig att vara parvis och själv så har jag märkt att det är oftast hannen som ger vård och mat till ungarna samt städar sina holkar..
Honan drar upp dem och sedan hänger det mycket på hannen..
Prevosterna tex. har vi också kört som par. även dessa utan några problem med dominanser som många pratar om. Men jag tror att det funkar tackvare att de får mycket stimulans via sina problemlösningar som de kräver..
Ang. utomhusvolijärer så funkar det bra under de månader som det är minst 15 plus, men de ska även ha ett inomhus ställe som är förankrat med den som är utomhus.
ekorrar gör av med väldigt mycket energier när de skuttar och busar, så de behöver komma in och värma upp sig..
jisses va man går igång när man börjar att prata om ekorrar.. *ler* En underbar hobby!!!
Så sugen på kinesiska ekorrar!!
Sajtvärd på degus.ifokus
#10 Åh, vad jag blir intresserad när du skriver om problemlösningar till ekorrar! Jag har förstått (och vet av egen erfarenhet) att stereotypier är en risk med ekorrar i fångenskap och det är så fruktansvärt.
Menar du typ födosök och ommöbleringar..?
Måste man ha en inomhusdel även till kinesiska korrar? Räcker det med en liten innebur (5-6 kvm) om de får en stor utevoljär? Jag läste på danska forumet att det är viktigt med utomhusvistelse så de får D-vitamin, men jag vet inte om det gäller alla arter?
Som barn/ung hade jag jordekorrar, och de var rena innedjur men de blev i alla fall 8-9 år. När det gäller dem verkar det också vara lite nya bud vad gäller parhållning, från att vara undantagslöst solitära djur ser man nu många som har dem i grupp. Vad har du för erfarenheter? Mitt livslånga ekorrintresse blommade upp med full styrka i somras när jag fick agera ekorrmamma i ett par månader. Det går inte att låta bli att älska dessa djur.
F.ö. kan jag berätta att jag har dreglat över bilderna på er hemsida i åratal… ;-)

#12 Tackar, vi håller just nu på med att uppdatera våran hemsida med fler bilder. Vi kommer även ha lite fakta hur vi löser det med födosökningar och dess enkla tips:
2 st nötter i en toalettrulle (tom) och sedan vika ihopa ändarna…
det viktigaste är att de har någonstans där de kan värma upp sig som är intill liggandes..
D-vitaminer kräver de som tillägg om de inte får uv-strålar, AD-droppar som man ger babys funkar bra när de är yngre ekorrar.
Att hålla dem i grupper funkar så länge det är ett avelspar som är alfa, men sedan bör man ta väck ungarna så det inte blir inavel..
Till sommaren så har vi nog fått igång vår lilla park, och då är du mer än hjärtligt välkommen hit och gosa lite med korrarna..
Ekorrar blir de definitivt i framtiden!
Sajtvärd på degus.ifokus