Mysigaste djuret?
Lite nyfiken här.. Så jag undrar vilket djur DU tycker är mysigt (bland dem exotiska).
Måste säga chillan med dess extremt mjuka päls. Mys- och keldjur är dom ju inte men mysig päls har dom…knappt så man känner den ibland
~mikkan
Sengångare värkar mysiga tycker jaag =)
Chinchilla tycker jag ser mjuka ut ahh.. 
Sengpngare är ju fina och vad mysigt om man hade en sådan runt halsen.. ^^

myrslokar
..fast. Nu är jag inte så mycket för primater igentligen, speciellt inte som husdjur. Men ett av de allra sötaste och näpnaste djuret jag sett var en liten apa i filmen the lion (film som förresten kan rekomenderas, mycket pga lejonet zamba och hans tränare ralf helfer- föregångaren för kärleksfull djurträning!). En supersöt miniapa med ett vitt hjärta på näsan:)
#4 Tror jag ska se den filmen nån dag C:
Helt klart chinchillan! De är så übermysiga, sen jag skaffade chinchilla är jag helt fast.
Hur är chinchilla som husdjur? Är dem så dem kan sitta i famnen oc gosa..?

#5 Den kan vara lite knepig att få tag på. Den är från 62 har jag för mig. Jag köpte mitt exemplar på ebay. Finns en kortkortversion på youtube, men både fina zamba och den lille apan är med:)
#8 Ok, ska försöka hitta den riktiga filmen men annars så får jag väl kolla på den kortare :)
#7 De flesta är inte det, Chico är verkligen inte en sådan som gosar men min lilla Frank är världens keligaste och gillar att bli buren, klappad och pussad på. Donnie är kelig så länge man inte håller i henne och Mio har inte tid att kela alls.
# Oki, själv har jag ju min sköldpadda som man inte ska pussa på alls (om man inte vill ha diarré då)..
#11 De är ju inte lika pussiga och keliga som kaniner och marsvin men i gengäld är de väldig roliga att titta på.
#12 Det har du rätt i :)
För nog säga kinesisk ekorre då det är det ända exotiska djur jag någonsin haft :)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#14 Hur är dem att ha?
#15 De är rätt underhållande djur som hälsar på en så fort man kommer nära buren, hihi. Min hann inte bli så tam egentligen, men han gick att hålla i och klättrade gärna upp på mitt ben. Tog även godsaker ut min hand. Sen var han aldrig lugn förutom när han sov. De är lättskrämda, det var iallafall min, så man får röra sig väldigt försiktigt. :)
Sugar glider och degu helt klart!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Finns nog inte något keligare än en riktigt tam sugarglider, tobie rusar fram till mig så fort jag öppnar buren och kilar snabbt som blixten upp längst mina ben och in innanför tröjan och lägger sig för att sova mellan mina bröst där det är varmt och gött. När hon inte sover kan hon sitta där i halsrigningen och kika ut på omgivningen i en timme och bara mysa av att det är tryggt och varmt. Hon somnar bums om hon blir kliad bakom öronen eller blir klappad på magen. Hon myser tillbaka genom att väldigt noggrant tvätta mig överrallt där hon kommer åt. låter det mysigt?
:)
#18 Är sugar gliders svåra att få tama?
Nej de är dom inte, de är som vilket djur som helst:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
19# det är väldigt individuellt men över lag skulle jag säga nej, det är inte svårt.
Men sen handlar det mest om dig som ägare, köper du djur från en uppfödare som hanterat dem från tidig ålder så gör du dig själv en stor tjänst, (om det är ett tamt djur du vill ha alltså). Djuret ska ha vuxit upp i en trygg miljö där den får uppleva mycket olika saker men utan att det blir skrämmande, det gör krabaten trygg i sig själv.
Sen är det ju en frågan om att ha massor med tålamod när djuren flyttar hem till dig, att varje dag försöka hantera dem även om de är sprattliga och kanske rent av bitiga i början. Sugar gliders "krabbar" när de blir rädda/arga. Det är ett högt skrapande ljud som är deras varning om att de minnsan är stora och farliga. Men i det läget gäller det att lite i taget varsamt och försiktigt klappa på djuret och så småningom hålla i det och visat att man inte är farlig men inte heller rädd för det. Under den period som kallas bonding, alltså när man lägger grunden till sin relation med sina gliders så är det MYCKET viktigt att man inte råkar skada eller allvarligt skrämma sina djur då detta gör att det kan ta mycket lång tid innan djuret litar på dig igen.
Går allt bra och djuren låter sig hanteras efter några dagar eller veckor så gäller det att fortsätta ta tid för dem, bär runt dem i fickan på mjukiströjan eller liknande så att de får sova hos dig med din lukt i nosen, det ger dem trygghet och stärker er relation…
Det finns massor att läsa om bonding med sugargliders, det är en process men ger en vänner för livet, för när de väl blir tama så kommer de sakna dig när du inte är hemma och de vill spendera tid med dig och tvätta dig och gärna kissa och bajsa på allt du äger :P
Men som sagt är det individuellt från djur till djur också, vissa som min Tobie kan sova i din handflata efter bara några dagar medan andra aldrig riktigt blir så trygga..
hoppas det svarade på din fråga.

enligt min erfarenhet, med mycket tålamod, kan man tämja även de vildaste suggisarna. men jaga aldrig en sugar glider om den visar sig vara skygg i början. om du jagar den en gång, kan du räkna med 2 till månader innan den börjar lita lite på dig. börja med sådana introduktioner i ett tält (och inte i själva buren) och vänta på att suggisen klättrar på dig och utforskar dig. försök inte klappa den på en gång. man ska undvika hastiga rörelser i början till suggisen vänjer sig tills dig och dina rörelser. de har ett bredare synfält än vi har. som jannie skrev, bär suggisen i en sovpåse under din tröja varje dag, i flera timmar.
till alla som tycker att sugar gliders är mysiga djur, kom ihåg att sugar gliders behöver ett väldigt stort utrymme enligt svensk lag, dvs. minst 4 kvadratmeter (2 meter bred + 2 meter djup bur) och minst 2,2 m i höjd. sådana burar finns inte att köpa i djuraffärer utan man måste bygga själv.
och kom ihåg att man ska alltid ha **minst två. *enligt svensk lag***. helst från början, introduktioner mellan vuxna sugar gliders kan bli väldigt svåra, i vissa fall också för att en sugar glider som växer utan kontakt med ärtfränder riskerar att aldrig utveckla artspecifika beteenden och är vanligtvis understimulerad. med mindre än att man flyttar inne i buren och lever som en sugar glider, kan man aldrig ersätta en artfrände när det gäller sugar gliders, som är högst sociala kolonidjur.

#23 "med mindre än att man flyttar inne i buren och lever som en sugar glider"
Naw!

#23 "med mindre än att man flyttar inne i buren och lever som en sugar glider"
Naw! Jag undrar om det är nån som har försökt:)

#25 Jag känner faktiskt till någon som nästan gjort det
Personen hade ändrat sin dygnrytm, h*n var vaken hela natten för att umgås med suger glidern. Det varade i nästan ett år. Sen bestämde h*n sig att skaffa en kompis till suggisen.
Men sugar gliders behöver vädligt mycket social aktivering. Det är först när man ser hur mycket tid en sugar glider tillbringar med dem andra suggisarna på sin vaken tid, hur de beter sig som en koloni, hur de sover intill varandra, att man inser hur svårt kan det vara att ersätta en artfrände.
En fråga.. Finns det ovanliga fåglar som är lagliga att ha?
Gillar att läsa era åsikter om djur :)
Vad har ni för djur (exotiska eller inte).
Själv är jag rätt nöjd med min Sköldpadda och mina två råttor, ingen av dem är rätt så exotiska men men.. Men jag gillar verkligen djur och kollar runt och läser så mycket som möjligt om i stort sett alla djur, söker efter det djuret som skulle passa mig i framtiden kanske.. C:
Funderat länge på vilket exotiskt djur jag tycker är mysigast. Men har verkligen inte bra svar. Gp råttan var ju väldigt mysig när de väl var på det humöret. Sugis hanen jag övertog som sedan förlorade kompisen var verkligen hel mysig och ville vara med korta stunder i allt man gjorde.
Jordekorrarna var mysiga på sitt sätt. Gick inte gosa med då de sällan ville sitta stilla. Men deras och sjusovarnas olika ljud är rätt harmoniska. Även jordekorrarnas eviga stjälande av mina saker var lite smått mysigt på sitt sätt.
Går leguan, skäggagam och vattenagam under titeln exotiskt så har de tre varit väldigt hängvina och mysiga på sitt sätt. Mysiga att hålla på med.
Jag kan helt enkelt inte bestämma mig 
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#29 Hur är GP råttan i beetende?
#30 som en treåring mixat med hund, katt, råtta. Oberäknelig med rejäla tänder som går via tonårstrots beteende. Kräver 6kvm. Låter gärna på nätterna. Kan tugga sig igenom en mellan vägg mellan två rum, dörr eller liknande. Väldigt smarta som kan vara pain in the ass om de inte underhålls. Men orkar man igenom tråttsåldern och de har hanterats mycket. Så brukar de vara rätt goa och hängivna sin ägare. Känsliga för ägarbyte och bör inte ha mer än en ägare pers livstid.
Dock kan en sambo anses som hot och det har förekommit gp som jagat ned sambon från sängen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Hur är det att ha tenrec och hur är dem i temperamentet? :)
Beteendet ska det stå.
Jag måste nog säga degus. Nu har jag iof inte haft särskilt många exotiska djur, men degus slår alla andra små gnagare jag har haft med hästlängder 
_No way! Yes way!
#34 Är Degusar ''bur-djur'' eller är dem lösa?
De är egentligen burdjur, men eftersom jag hade henne ensam (de är ju flockdjur egentligen) fick hon gå lös som hon ville i mitt sovrum. Var fint att vakna med en liten degu vid huvudkudden, men såhär såg dörren ut efter ett tag 
_No way! Yes way!
#36 Vad fint hon hade gjort ..
Jag tycker nu nog att en minigris skulle vara mysig!
Jag ska troligtvis få en minigris om 2 år, så kan STARKT rekommendera dem!
#38+39 Ett marsvin då eller? hihi..
~mikkan
Ahh, minigrisar! :D
#42 Hur är opossum som husdjur? Har ju fått upp intresset för dessa snyggingar! Visst är det en kortsvans du har?
#43 Iller står högt upp på drömdjur hos mig så det är roligt att illrar kom upp i forumet! :D
#44 Min kille var otroligt trevlig och go, men jag tror dom flesta är mer av "titta på djur" :)
Iller är ett underbart husdjur, älskar mina små pälsarbåde på gott och ont. Dock ett djur som bara funkar hos en hand full människor så man bör vara väldigt väl på läst(Som alla djur) och ha hälsat på illrar flera gånger innan man skaffar sig en. :)
Hälsningar Malin
#45 Självklart ska man vara påläst annars vet man ju knappt vad det är för något! ;)