Afrikansk pygméigelkott
Hej! Jag har några frågor angående afrikansk pygm igelkott. •Vad äter dom? •Vad gör dom när dom är vakna? •Hur stort ska dom ha det? •Ska man ha en eller flera? •Vad tycker dom är kul? •Vad ska man tänka på om man vill skaffa en? •Övrigt viktigt som du kan komma på.
/Kram Jennifer
Kom på lite mer: •Hur är deras toalettvanor?
/Kram Jennifer
Kattfoder light, mjölmask, syrsor, pinkisar, kokt köttfärs där du kan mixa ner grönsaker. Springer runt som små ångvältar i hela rummet. Minst 20 kvadratmeter. En. Dem är ensamlevande djur. Olika. Vissa gillar kattleksaker och små bollar, toalettrullar. Min gillar oanvända pendlar, päls och tyg, typ strumpor springer han gärna runt med i käften. Dem luktar rätt speciellt. Tvätta ofta tassarna då dem blir snabbt smutsiga av att springa runt på golvet. Klor ska klippas. Skaffa ingen om du inte är beredd på att torka av golven varje dag. Vissa blir mer pott tränade än andra. Dem skissar och bajsar inte nödvändigtvis i hörnor. Men gärna i skyddade platser typ under sängen, bord. Men alla kottar är olika.
Ahh, okej. Men vad menar du med pottränade?
/Kram Jennifer
igelkott.ifokus.se :)
Hälsningar Malin
Visste inte att det fanns! Tack
/Kram Jennifer
Köttfärs behöver inte vara kokt.
de gillar äggula väldigt mycket.
en del föredrar ju olika saker, men:
kokta grönsaker/potatis/pasta/fisk
falukorv, leverpastej (ibland, inte för mycket då de kan gå upp i vikt).
grönsaker, frukter tex. Man får testa sig fram eftersom ja, de kan vara lite kräsna och gilla olika saker :P
Kattmat, torrfoder är ju standard. Det är basfödan.
Jag kör royal canin Fit. Light går ju bra med, de ska inte ha för mycket socker/fett. Spendera lite mer pengar på ett bra foder, det räcker ändå rätt länge. En 4kg kasse royal canin ligger på ca 400:-. räcker i ½år för två igelkottar^^ och då har de alltid mat framme och får äta så mycket/när de vill.
De är allätare. Men det bästa och naturligaste är ju självklart larver, syrsor, pinkies etc.
Köp INGE jädrans mjölk eller fejkmjölk ("kattmjölk"). Det är farligt och tillför ingenting vettigt. Det är vatten som alltid gäller!
TS och #2 De behöver inte vara ensamma.
De är ensamlevande djur ja, men de kan trivas väldigt bra med andra igelkottar också.

de kan få laktosfri mjölk, som är en bra kalciumkälla.
Det finns ingen anledning att ge laktonfrimjölk över huvudtaget. När det gäller vätska så är det vatten som gäller. Ger man dom fullvärdig kost så får dom tillräckligt med kalcium.

#9 Jag föreslog laktosfrimjölk inte som ersättning till vatten, utan bara som tillskott eller ”godis”. Laktosfri mjölk (i små mängder) uppskattas av igelkottar och innebär ingen hälsorisk.
sen finns det ingen konsensus i frågan om vad som utgör en lämplig kalcium-fosforbalans när det gäller igelkottar. Man vet däremot att snäckskal, äggskal och jord (som utgör en del av kosten när det gäller Atelerix arter) är vanliga kalciumkällior i det vilda.
Sen finns det inte tillräckliga uppgifter (vetenskapliga studier) om mineral- och vitaminbehov hos igelkottar. Utan sådana studier är det faktiskt svårt att avgöra hur en fullvärdig kost ser ut. Jag tar som exempel kattmat som är den mest populära kostlösningen i fångenskap. Det är en lösning som kan fungera, men man vet faktiskt inte hur kattmat påverkar igelkottens livslängd.
Katter, till exempel, kan inte omvandla betakaroten till A-vitamin, vilket innebär att kattmat innehåller vanligtvis för stora mängder av tillsatt A-vitamin. inte bara kattmat, men även lever innehåller stora mängder av A-vitamin. En överdosering av A-vitamin kan leda, bland annat, till magbesvär, olika hud problem, eller muskelsvaghet.
Katter i fångenskap kan inte heller syntetisera taurin, vilket innebär att kattmat innehåller ganska stora mängder tillsatt taurin (mängden anpassas vanligtvis enligt djurens kroppsvikt). Man vet inte heller hur taurin i sådana stora mängder påverkar igelkottar.
Dessa var bara några exempel för att illustrera att det är faktiskt svårt att ge ett definitivt svar om det som utgör en lämplig eller fullvärdig kost när det gäller igelkottar. Det som anses vara korrekt idag kan visas vara helt fel imorgon. Men man får hoppas att flera studier kommer att ge några mer definitiva svar när det gäller igelkottens kost (främst vitamin- och mineralbehov) med tanke på att vissa igelkottarter har blivit väldigt populära som sällskapsdjur under de senaste årtiondena.
#8 mjölk, laktosfri mjölk eller annan mjölk är ingenting man ska rekommendera. De ska ha vatten och enbart vatten.

#11 läsa gärna mitt svar i #10
jag rekommederar inte laktosfri mjölk istället för vatten eller som en obligatorisk komponent i igelkottens kost. utan jag föreslår det som 'godis': laktosfri mjölk innebär ingen hälsorisk för igelkottar och de gillar det. tänker man på hälsorisker, då kan kattmat som innehåller majs, soja (eller andra så-kallade 'fillers') bland huvudingreidenserna eller som innehåller mer än 12% fett (med tollerans upp till 15%) eller / och mer än 30% (upp till 35%, men optimalt värde ligger på 20-25%) protein innebära mer hälsorisker än laktosfri mjölk gör.
Bara ett exempel från en vetenskaplig studie om "Cardiomyopathy in Captive African Hedgehogs (Atelerix Albiventris)", som publicerats av Raymond &Garner (2000) i Journal of Veterinary Diagnostic Investigation"
"Wild hedgehogs consume a variety of insects, worms, small vertebrates, carrion, and plants. Captive hedgehogs are usually fed a diet consisting of dry dog or cat food supplemented with mealworms, earthworms, crickets, and diced fruits and vegetables.Metabolic bone disease, obesity, and hepatic lipidosis are nutritional-based disorders that have been reported in captive hedgehogs believed to have been fed improper diets. The hedgehogs from this study were from many different locations and were fed a variety of customized diets. Commercial moist and dry cat food was the main dietary component for all of the hedgehogs with cardiomyopathy. Various types of fresh vegetables and insects (primarily mealworms) were also common ingredients found in diets fed to hedgehogs with cardiomyopathy"
#12 orkar inte läsa, och jag bryr mig inte för det enda dem skall ha är vatten och inget annat punkt.
#13 Usch vilken tråkig inställning! "Vet allt kan allt"… Ett forum finns för att man ska kunna utbyta kunskaper, diskutera och lära sig mer. Om du inte ens orkar läsa det svaret, vad gör du då här?
#13 Vissa säger att jorden är 10.000 år och vägrar diskutera det också. Känns rätt korkat att svara på något man inte har läst?
FunkyShrimp, skippa attityden tack. Du har rätt till din åsikt men kan du inte läsa andras svar och disskutera på en vettig nivå behöver du inte skriva alls.
Hälsningar Malin