Vandrande pinnar!
Jag funderar på att skaffa 2 vandrande pinnar igen!
Tror djuraffären nära mig säljer Indiska pinnar, ser iaf så ut xD Men jag undrar hur länge dom brukar leva? :s För mina förra levde i ca 4 månader o_O Dom hade ett bra terrarium, mat hela tiden, sprejade 2-3 ggr om dagen och stod alltid där det var lagom varmt. Men min syster hade också en gång och de levde i ett halvår.
Och sen så undrar jag om jag gjorde nåt fel, för de förökade sig aldrig :s eller jag såg iaf inga ägg och aldrig några mini-pinnar heller. Min kompis hade och jag tror inte de förökade sig heller och inte min systers heller. De levde minst 2 i varje terrarium.
Och om man hittar ägg, vad ska man göra av dem om man inte vill ha dem? Går nog inte att sälja häromkring, men kan man bara slänga dom, eller kläcks dom då?
Så kortfattat, mina frågor är:
Hur länge lever dom?
Varför förökade sig inte dem jag "kände"?
Och vart ska man isf göra sig av med äggen?
Tack på förhand!
Ingen som vet?
Jag hade vandrande pinnar förr ett par år sen och den äldsta blev kanske 1-1½ år. Hon fick en hel drös ungar, tror det var närmare 30 stycken. Äggen kan du djupfrysa så kläcks de inte.
Jag tror att dina ägg ruttnade bort i fukten.
En torr plats där de kan ligga mår de bra av. En vanlig tallrik, eller en bit träbark.
Själv har jag precis kommit hem med en dotter som fick såna här, så nu läser jag på för bästa förutsättningar: http://www.bio-graphics.de/images/pw_01.jpg
vandrande pinnar blir nog bara året som mest, men då är det ju från att de kläcks till att de dör. och de är MINIMALT små när de kläcks. och de blir MÅNGA! så om de var hyfsat stora när du köpte de så hade de kanske redan levt halva eller större delen av sitt liv.
sedan så vet jag inte ifall man kan SE äggen så tydligt, har för mej att de bara är i en klunga ngnstans i terrariet och så fort man petar på de så går de sönder. men vill man inte ha de så borde man bara kunna skrapa bort det eller så. har äggen legat där tillräckligt länge så kanske de är redo att kläckas och det kanske kommer ut några små pinnar. annars borde det inte hända ngt.
vandrande pinnar lägger ju ägg även om det bara finns honor. så oavsett vad du skaffade så ska det ha blivit ägg. Men som den förre skrev så kanske det blev för fuktigt för de, eller kanske för torrt, vem vet?
Har du fler frågor så är det bara att fråga, har en treårig utbildning med inriktining på djur och har själv spökskräckor hemma (vandrande pinnar tillhör ordningen spökskräckor).
Åsa