Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettburar-bostad-byggen
Läst 6333 ggr
choiicho
1

Växthus som Bur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som provat att göra en bur av ett växthus?

Jag flyttar nu i December Och då ska nya snygga burar byggas till Trädgårdssovarna. Har redan några designer uppritade. Men då jag gärna har glasväggar i fronten så slog tanken mig, när jag såg ett växthus, att det där borde man ju kunna ha som Sovmus bur. 

Finns det någon som provat detta eller har intresset att diskutera saken?

Funderade på en sådan här design(se bild nedan). Tillräckligt stort att gå in i. Och att ha ett levande träd och andra växter i. Typ ljung, hassel, bok, björk, äppelträd eller dylikt. Försöka återskapa en europeisk lövskog mer eller mindre. Sedan ha dagsljuslampor som belysning till växterna.
Sedan att man har tätthönsnät på kortsidorna för ventilationens skull. 

Vore ju urläckert! :D

choiicho
1

Tanken är att det ska stå innomhus. :)

choiicho
4

Den här modellen som har en yta på 3,3kvm, 1,65m hög går på 5 790:- 
Tror knappast man får ett lika stort terarium för den peningen.

choiicho
0

Titta så fint. Och lätt att placera ut i ett rum. :)
Denna modell är dock 1,95kvm, 1,63m i höjd. Så personligen skulle jag behöva lägga in hyllplan för att matcha de mått jag behöver. Så antingen får man bygga allt själv så som man vill ha det. eller så köper man ett färdigt och djur säkrar det. ;)

Ypsilon1
1

Jag tycker att det är en bra idé att använda växthus som terrarie till sovmöss. En väldigt snygg, elegant och enkel lösning. Också relativt billigt och lätt att anpassa för bättre ventllation - t.ex. ersätta en eller två av glasrutorna med terrarie nät.

vinteralvan
0

Jättebra idé.

kimky
0

Skippa bara toppen och sätt galler där så är det ju perfa! :)

zickan
0

Väldigt smart idee. Men håller med Kimky. Dock kanske inte byta ut hela toppen. Men tänka på att få in en bra ventilation.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

choiicho
0

Ja men precis. Jag skulle helst vilja ha nät på de de övre glasrutorna på kortsidorna så att det kan blåsa igenom buren. :)

xjanniex
1

en del av dessa växthus har en ram av eloxerad aluminium, jag skulle väldigt gärna villja veta om det är ett säkert material för små djur :)

xjanniex
0

även anodiserade aluminiumprofiler förekommer…

xjanniex
0

eller det kanske är samma sak?

iJennie
0

Vart hittade du det första växthuset?

/Kram Jennifer

Ypsilon1
0

#10 det blir farligt (man känner till dödsfall med papegöjor) bara om djuren kommer att bita i profilerna och svälja små bitar.

xjanniex
1

#13 Jag har planer på att bygga om Tobies bur till ett växthus/enclosure med en glasfront, hon har aldrig varit en som gnager mycket så det borde väl funka?

Tips till choiicho! Kolla danska sidor! De säljer bland annat Ida 1300 för mindre än 2000 kr och vissa sidor levererar till Sverige :D

Kan vi i denna tråd prata lite om vad man kan ha för växter i sitt smådjurs terrarium/växthus? Jag skulle så gärna vilja odla tomater och sallad året runt, det borde väl inte vara någon fara, Tobie har aldrig varit förtjust i varken eller så jag borde få ha dem i fred, annars får hon väl knapra på.

Sen vill jag ju sätta blomlökar och gärna ha en hel del grönt till henne, har ni förslag på växter som är ofarliga och trivs i mycket ljus så ge gärna förslag!

Jag planerar att sätta in en ljusrörsarmatur för växter som lyser under dagen då det annars är för mörkt i rummet för att kunna odla, då undrar jag om det finns någon risk att det blir för ljust för sugargliders, det är frågan om 2 x 24 Watt (totalt 48 W) ger 3300 lumen.

Ett eget växthus är en dröm som går i uppfyllelse, men jag har inte plats för både Tobies monsterbur och växthus så då tänkte jag att hon får flytta in där :D Vem har sagt att man inte kan ha en trädgård när man bor i lägenhet? :D

Ypsilon1
1

Jag är väldigt skeptiskt när det kommer att kombinera levande växter med sugar gliders. Det enda som jag kan tänka mig att kan funka är någon sorts orangeri, med lämpliga träd, men suggisarna ska inte ha direkt tillgång till jorden.

Ljuset som du nämner är inte för starkt för sugar gliders (2x24 watt i ett rum på minst 4 kvm), särskilt om man har ljuset tänd på dagen. Sugar gliders är väldigt skygga för starkt ljus, det finns ingen risk att ljuset kommer att skada deras ögon. 3300 lumen däremot räcker inte för att odla grönsaker som är ganska ljuskrävande växter. Jag använder, t.ex. 2 x 36 watt Flora belysning (som är skapat för att täcka hela ljusspektrumet som behövs till växter) i mitt 'växthus' bara som stöd-belysning på vintern, men växterna får samtidigt direkt solljus hela dagen, i minst 6 timmar. Tomater, till exempel, kräver minst 2500 lumen / kvm. Och då kommer de att växa väldigt långsamt och svaga.

Blomlökar (växter i famljen Liliaceae såsom tulpaner och liljor, samt lökväxter i familjen Amaryllidaceae såsom narcisser, crocusar, lök,vitlök) är giftiga. Samma gäller för växter (de flesta delarna såsom blad, stjälkar, blommor, icke-mogna frukter) i familjen Solanaceae (tomat, potatis, eggplanta, osv).

andra växter (morötter, melon, gurka) kan orsaka irritation, diarre eller olika typer av magbesvär om djuren sväljer vissa delar.

xjanniex
1

Tack för svar, ja jag har tänkt på detta med jorden och tänker mig att man täcker över den med tex grus, o det är ett ordentligt lager borde det väl fungera, speciellt då tobie inte gräver mycket.

Ok, då blir det inga lökar, inga tomater, gurka eller melon, men något måste det ju finnas som jag kan odla. Eucalyptus till exempel :)

choiicho
0

#9-10. Men kan klä in insidan med trälister. Eller välja/bygga ett i trä och klä insidans med terarie nät.

#14. Skulle inte odla annat än de som finns i deras vilda miljö för säkerhetsskull.

#15. Det är ingen hejd på din kunskap Ypsilon1. :D Och det uppskattas!

Ypsilon1
0

#16 typ :) eller kan man också odla grönsaker / ängblommor som inte är giftiga och skulle överleva även med mindra ljus. ljus är näring för växter och det där minimum som de behöver är för att hjälpa dem för tillräckligt med energi för att andas. men jag tycker att blåbär, maskrosor, klöver är några som kan faktiskt fungera. sen kan man också försöka med nypon.

#17 you make me blush Skäms