Jag har skaffat Skrattduvor! :-D
Vill bara dela med mig om att jag skaffat skrattduvor!
Finns de någon här som är fågelintresserad men inte provat duvor då har ni missat nått underbar!
Just nu sitter Tiara och Mitra som dom heter i våran kattmöbel som går upp till taket! dom verkligen älskar att komma ut ur buren (men även att få komma in i buren för att äta av alla gosaker som jag ger dom)
Bilder kommer senare! ville bara berätta :-)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Duvor är verkligen underskattade fåglar. :) Det känns som att dom egenskaperna folk i regel letar efter hos en fåglel finns hos just duvorna (lätt tama, skriker inte, förstör inte saker osv).
Jag har själv varit väldigt sugen på duvor och har såklart kollat på just skrattduvan. Men jag har bestämt att jag ska följa mig riktigt stora passion i fågelväg istället. Men ibland alla vanliga burfåglar verkar helt klart duvorna trevligast. :)

Vad kul, grattis till "tillökningen", DoD! Har aldrig hälsat på någon med tama duvor hemma så jag har nog levt med helt fel bild av dem (att de ska vara skygga och med noll personlighet). Blir de lika personliga som undulater? Enda fågeln jag har någon erfarenhet av..

#1 ja underbara fåglar verkligen! Deras ljud är bara rogivande
#2 Duvor blir mer personlig än Underlater enligt min syn :-)
Åh, lyx! Planerar själv att skaffa skrattduvor iom att jag vill ha någon tam fågel bland mina fega finkar, men det dröjer lite längre innan det blir ett par här hemma :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Bilder tack! ;)
Hälsningar Malin

Bilder kommer! snart.. :P
Måste bara skriva i tråden så den kommer upp när bilder kommer, har vart in i tråden och kollat flera gånger nu :)
Också tittat in i tråden flera gånger för att se om några bilder dyker upp :-D
Min kompis födde upp skrattduvor fram tills förre året. Väldigt fina djur. Men tyckte att de skräpade ned lite väl mycket. Eller så hade hon kanske lite dålig koll på städningen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#8 hihi ska iller ägare klaga på duvor
vet inte hur det är med dina illrar men mina skulle kunna jobba på soptipp och känna sig tillfreds med inredningen.
#9 herm host *busted* ;-)
Kan ju erkänna att det är ett bombnedslag här hemma i dag. Somnade i soffan med illrarna i vardagsrummet utan uppsikt. Mindre skoj när man vaknar. Alla pärmar, filmer och annat smått ligger på golvet. Blomkrukan är urgräpt och en annan ligger på golvet :-P
Men menade väl mest att duvor skiter och fröar ned otroligt mycket. Vilket iof illrarna med gör :-P
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Förlåt för att de dröjjer… men min sambo har inte tagit hem kameran än :P men jag lovar att de kommer komma iaf nån bild innan Fredag! :D
#10 hihi jo jag tänkte väll det ;) idag har de bara hällt ut kattsanden över hela golvet i köket men annars väldigt lindrigt och milt mot din dags massaker :)

Åh, fina!
Var fick du tag på de någonstans, någon uppfödare? :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

en kille som föderupp höns egentligen men har även en stoor ute voljär med duvor som då får ungar ibland ;) (i kilafors)
Jag värkligen älskar mina duvor (Tiara och Mitra)
Fina pippisar, härlig pastell färg på dom.

Ja dom är verkligen vackra! hanen (den mörka) håller på å byter fjädrarna (kom inte på ordet just nu haha) så han ser lite ruggig ut.
#17: Ordet du söker är ruggar ;)

(kul att jag sa att han såg ruggig ut ;)
Haha ja, fick mig ett gott skratt här hemma
Typiskt sånadär misstag som jag brukar göra, skönt att få vara på andra sidan för en gångs skull 

#20 Haha jag kan bjude på den en söndagskväll som denn :P

Vad fina de var! :)
Skrattar de eller varför kallas de skrattduvor? 

#22 för de mesta så "croar" dom men ibland kommer de riktiga skratt :D

Jag som är helt övertygad om att illrarna går här hemma och fnissar åt mig i smyg.
Tänk att ha djur som verkligen skrattar åt en!!
Åhå vad roligt och stort grattis till era nya familjemedlemmar.
Jag haft duvor och jag vet hur underbara dom är.
Men det var par år sedan nu men jag saknar lilla pip som den sista duvan hette hon var då helvit skrattduva.
Skulle så gärna skaffa mig duva igen men nu är man så skraj för att dom ska ha sjukdomar och så som kan göra ens barn sjuka…
Ja kanske bara nojig nu när man är fembarnsmamma vad vet jag dock har man läst rugga historier om just såna fall.
Men jag glad du ville dela med dig din lycka, för Duvor är en helt underbar familjefågel med så stor härlig personlighet, fler borde få veta och även kunna bekanta sig med dessa underbara fåglar.
//M

Vilka fina duvor! Jag funderar på att skaffa sådana. Har läst att man inte ska ha en hona och en hane, utan en hane och flera honor i såfall. Eftersom hanen kan bli lite "tokig, häckningsgalen, eller vad det heter. Och honan blir då lätt stressad av situationen.
Stämmer det? Läste det på nätet av en som hade massor av duvor.
Måste de ha en kompis? Och vad är minimått på buren?
Framför allt, vilka sjukdomar kan de smitta barnen med? Blev lite orolig nu när jag läste det här. mvh camilla
#26 Ja, de måste ha minst en kompis. :) Hanen blir häckningsgalen, ja. Han uppvaktar hela tiden - och i alla fall jag blev djupt less på hans eviga kuttrande när jag hade två stycken. >.<
De ska ha 0,84m², minst 1,2m långt och 0,8 högt.
Alltså ska de ha minsta måtten 1,20m x 0,70m x 0,80m. På de måtten får man ha åtta skrattduvor då varje duva ska ha minst 0,1m² vid grupphållning.
I alla fall mina duvor var friska, och jag tror inte att det är något större fara om man inte låter fåglarna ha tillgång till utevistelse.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Vad roligt med duvor! Jag har velat ha ett par vita duvor sen första gången jag såg Aladdin (disney filmen) som barn - men jag är inte direkt någon sorts fågel människa. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Åh vilka fina skrattisar du har! Jag har också två skrattduvor, Chipper och Nova heter dom. Har inte upplevt det som om Chipper stressar Nova, hon brukar sitta och putsa sig när han uppvaktar :P Fast det är förstås olika från par till par.
vad fiiina de är!
Medarbetare på Pokémon iFokus
Duvor är helt underbara. Tror också det är en uppskattad fågel.
Man måste tänka på att duvor kan inte klättra som papegojor kan. Så dom behöver mycket större mått än minimåtten, annars kan dom inte få mycket motion överhuvudtaget i en minimått bur.
Därför om man ska köpa en duva är de ju en hel del planering att bygga en tillräckligt stor voljär!
Men annars är de ju perfekta fåglar även för "nybörjaren"
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Jag är ingen fågelmänniska (ärligt talat lite lätt fågelrädsla) men riktigt fina var dom, älskar färgen! Måste youtuba lite klipp så man kanske kan få höra skrattet :)

På 80-talet fick jag hem en skadad vit skratt duva.Den hade fått en skada i ögat och kunde bara flyga baklänges.Låter konstigt men jag tror att hon flaxade bakåt för att hon inte såg med sitt lilla öga.Jag hade henne i många år tills hon dog.Och trognare djur fick man leta efter.Hon följde mig som en hund.Minns henne som ett mycket tillgivet djur.Jag önskar dig all lycka till med dina fina skrattduvor.
Lite sent ute, men GRATTIS
Längtar verkligen tills jag kan skaffa mina första duvor.. ♥