Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 1418 ggr
goldenhamsters
0

Frågor om flygekorren

Hej, jag ska göra ett arbete om flygekorren i skolan. Det jag ska skriva om är social organisation, dvs om de är monogama eller polygama, rang och revir, ensamlevande eller flockdjur osv. och koppla det till evolution.

Jag ska inte skriva om suger glidern, utan om den vilda flygekorren som bor i Finland, den sibiriska flygekorren.

Det finns inte så jättemycket fakta om den på internet och jag undrar om någon här inne vet en del om den? Jag har läst både på engelska och svenska om den, men den fakta jag vill ha hittar jag inte mycket av.

Skulle bli tacksam för om någon kunde svara på någon eller flera av mina frågor:

Lever den ensam eller i par?

Om den lever i par, bor den med en partner i resten av sitt liv då? Eller byter den partner för varje år?

Hur hävdar den sin rang och revir?

Om ni inte vet något om den sibirska flygekorren men en del om suger glidern, skriv gärna lite om den då. Kan nog finnas många likheter mellan dem.

Skulle vara tacksam för svar fort Glad

Mvh Alicia.

Ypsilon1
0

Hej, bara ett snabbt svar:

det finns en rysk studie (skriven på engelska) som man kan ladda ner här som tar upp flera av de frågorna ovan.

en till studie om beteenden hos ungar som flyttar "hemifrån"

de brukar leva i par, eller åtminstone ett par kan stanna kvar i samma bo under en längre tid.