Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettbilder-videoklipp
Läst 7295 ggr
[isdrakee]
1

Min nya skönhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att reptiler inte hör till detta forumet men jag blev ombedd att lägga upp lite bilder när jag fick hem pojken. Var och hämtade honom igår.

Detta är en smaragdvaran, Varanus prasinus. En trädlevande varan från Nya Guinea. Enligt mig är det en av dom absolut vackraste djuren som finns. Jag är så glad!

Har döpt honom till Sheldon. Från The Big Bang Theory. Bazinga!

[isdrakee]
0

Närbild.

[isdrakee]
0

En till.

Mona22
0

Oj! Vad fin den var!

Vosjes
0

Vad fin han är Kyss

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[isdrakee]
0

I terrariumet.

[isdrakee]
0

Jag försökte få det att kännas som en jungel men samtidigt göra det lättstädat. Någon riktigt bergbakgrund kan jag ej göra eftersom terrariumet skulle bli aldeles för tungt. Grunden i sig är egentligen för tung i sig själv. :P

[isdrakee]
0

Här är en helhetsbild över min "terrariehörna". Ovanpå har jag ett glasterrarium med taggsvansvaraner, Varanus acanthurus.

[isdrakee]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Toködlan. :)

Vosjes
0

Din terrariehörna är riktigt snygg, jämfört med mitt gamla terrarium som är tomt och ligger och skräpar rikigt otympligt är det också speciellt när det var städdags.

Jag tycker att han fått det riktigt snyggt, och bakgrunden var passande den också, det smälter in riktigt snyggt i varandra.

#8 Men vilken toker Flört

[isdrakee]
0

#9 Tack. Framförallt är bakgrunden funktionell eftersom han kan klättra på det. Man låser upp rätt mycket "extrayta" på det sättet. :P Valet stod mellan pinnarna (insiktsskydd som det är egentligen) och korkbakgrund. Men valde detta av ekonomiska själ. Det gick på drygt 500 kr på Hornbach. Hade jag valt bambu istället för pil hade det blivit ännu billigare men jag tyckte pil-grenarna verkade betydligt tåligare.

Vosjes
0

#10 Jasså? Insiktsskydd? Det tänkte jag inte på att det var men vad praktist, det kan ju inte bli bättre än så både praktist, snyggt och relativt billigt Skrattande

Ja det hade nog blivit billigare med bambu men kanske inte i längden när det gått sönder flera gånger om.

ArgaAnette
0

Det är bara till att gratulera!

[isdrakee]
1

Och så lite underbar svansrullning.

[isdrakee]
1

:)

Ratata
0

Vilken läckerbit! Rikigt fint terrarium har han att bo i också. :)

MoaL
0

Vilken fantastisk skönhet! Ögonen känns så medvetna och uppmärksamma, och svansen var ju bara för underbar. Älskar bilden i #13. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

ArgaAnette
0

Var hittade varanen? Det finns väll inte så överdrivet många i Sverige? Om vi hade plats hade jag gärna skaffat en V. macraei :)

[isdrakee]
0

#17 Jag har skickat ett PM till dig.

Macraei är väldigt fina. Jag tror jag tycker dom är ännu vackrare i färgen än prassen. Dock så kostar dom ju en hel del mer också.

zickan
0

Inte så vanligt att man ser denna art. Vet inte att jag känner till nån som haft en i sv :-)
väldigt kul med bilder. Skit snygg sådan!!..

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Littlem
0

Jo det där är himla vackra djur. Snyggt hem han har!

[isdrakee]
0

Det sjuka är att jag redan blivit sugen att köpa honom en tös. :) Men nu växer dom vare sig på träd eller är särskild billiga. Men vi får se. Kanske blir varanjakt i Hamm senare i år.

#19 Tackar. Nej dom är väldigt ovanliga. Jag såg dock en till salu på Malmömässan för några år sedan, det var då jag blev riktigt intresserad av arten (eller hela släktet för den delen). Jag hade väldigt tur som fick tag på denna i närheten av där jag bor. :D

enbartmalin
0

Sheldon <3 Jag hade en mus döpt efter honom :D

Super fin varan, verkligen!

Hälsningar Malin

Lupin
0

Vilken läckerbit. Stort grattis till en riktig skönhet.

www.vovvensdagis.se

Wand
0

Gud vilken vacker, jag älskar varaner!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Erry
0

Vad vacker!

Och man kan verkligen se likheten med den nyupptäckta arten från Nya Guinea ;) Varanus Macraei

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13238836.ab

[isdrakee]
0

#25 Hehe, den där artikeln var lite missvisande för så himla nyupptäckt är inte Macraei. Den hittades väl för sådär 10 år sedan. :P

Men spännande att man fortfarande hittar en massa nya arter. Och det är väldigt kul att se den stora variationer av alla trädvaranerna som lever på dom olika öarna i Nya Guinea.

[fuzzygirl21]
0

Så himla söööt

Roonja
0

Oj, så vacker, förstår att du är glad. Han var en riktig snygging! Kyss

[akumas7]
0

Oj vad vacker och så nöjd han ser ut att vara, vad kul för dig :)