Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettchinchilla-degus
Läst 2897 ggr
[lovihsa]
0

Bur till Chinchilla

Jag ska snart få hem två chinchilla pojkar och sitter nu här och samlar ideér på hur jag ska konstruera buren. Har tänkt vara händig och bygga en egen, från grunden!Skrattande Så tänkte att det skulle vara kul om någon av er kunde komma och dela med er av egna kunskaper, vad kostnaden kan ligga på? Vad som är viktigt att tänka på? Bästa materialet osv? Glad Skulle var jätte roligt med bilder! Tack på förhand Skrattande

BusBella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det viktigaste är måtten, det ska vara minst 0,5 kvm för två chinchillor och den ska vara minst en meter hög. Sen är det också viktigt att det finns hyllor/träd och massa hoppställen samt några hus att gömma sig i. Hängmattor/hängkuber/hängtunnlar är också roligt att ha och andra leksaker som kan aktivera dem lite grann.  Man ska också tänka på att inte ha springhjul, saker av plast eller höhäckar i buren. Här är min bur på bild.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

mikkan01
0

Vad roligt! Tänkte bara hinta om att det finns en egen sida för chillor på iFokus där du kan se många bilder och få många idéer på burar..=)

Det du bör tänka på är väl att göra en laglig bur! Fast desto större ju bättre…
Lackade ytor på golv osv är bra har jag märkt…annars tränger kisset igenom och det luktar. Många möjligheter till att kunna hoppa och klättra, stora grenar? Något hus de kan gömma sig i. 
Bästa materialet har jag ingen aning om men använd lite tjockare skivor helst då dom gnager på typ…allt. =) Har själv använt mig av osb-skivor som fungerar bra!

Se till så att dom inte kan skära sig på nätet. Hmm…vad det kan kosta vet jag inte. Enklaste är att köpa/använda en gammal garderob…kan väl finnas för max 300 på blocket och köpa till lite nät + någon skiva att göra hyllor av om det inte finns i garderoben att ta av. Hus går att göra själv också om det finns material. Kan väl landa på en 500? =)

Tänk på att dom sprätter ut massor…bajs, hö, mat, spån och sand. Gör en lite högre kant vid varje plan (bäst att ha fler plan så de inte ramlar och slår sig) så det inte stänks ut så mycket.

~mikkan

[lovihsa]
0

Okej tack så mycket för tipsen! Uppskattas verkligen Glad