Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettavel-uppfödare
Läst 3379 ggr
Saga85
0

Stäppbebisar!!!!

Jag var tvungen att sära på stäpplämnarna idag. Har sett att den ena hanen har bråkat med den andra, och när jag avbröt en väldig fajt idag fick jag mig ett bett av den bråkiga och såg att den andra hade två sår.

Har satt lämmeln med sår i en egen bur nu, och tog upp honoan för att se hur hon var - inte ett skrapsår. Försökte få upp "bråkstaken" men såg att han låg kvar i boet - lyfte lite på höt och såg några små rosa saker Kyss

Vill inte störa för mycket och kommer låta dem vara lite så att de får vila upp sig.

Nu är det bara frågan om det går att sätta ihop dem lite senare, verkar som om hanen är väldigt beskyddande.

UlrikaD
0

Oj, redan. Det gick snabbt. Men har du kvar den andra hanen med honan fortfarande? Då får du nya bebisar snart igen.

Saga85
0

Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Stäppar hjälper ju varandra med att sköta om ungarna, vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Är fortfarande lite shockad, har ingen erfarenhet av sånt här och hur snabbt det går. Ska flytta nästa helg. Åh, gah, ska jag försöka flytta honan och bebisarna till den lilla buren, och hoppas att det inte blir något bråk mellan hanarna när det inte är några ungar med i bilden?

UlrikaD
0

De blir många väldigt snabbt de där.

Saga85
0

Nu har jag satt in Tomas i burken jag skaffade dem i, Thomas B (bråk) är kvar i den stora buren och Tomaz med ungarna i reseburen. Ska iväg och införskaffa nät de närmsta dagarna så att jag kan fixa iordning så att Tomaz med bebisar får vara kvar i reseburen, men att Thomas kan vara i den som jag hade som provisorisk bur de första dagarna.

Det var tre små bebisar f.ö. Eller fyra, men den fjärde fann jag död Gråter

Saga85
0

Jag kollade lite nu. Enligt skötselråden jag fick hem är honan dräktig i 21 dagar. Exakt så länge jag har haft dem på dagen dvs.

UlrikaD
0

Har du pratat med uppfödaren om att du fick bebisar. Hon måste ju satt ihop dem den dagen du fick dem då.

Tråkigt att den fjärde dog:(
Även ifall de inte var meningen så vill man ju att alla ska överleva ändå.

Då har du helt plötsligt sex stäppisar då:)

Har du stora nog burar? Annars så är extralådor från Ikea eller liknande inte helt fel att fixa till som extraburar.

Jag har t.ex Hammarplastlådor till några av mössen som jag skuit ut locket på och satt nät i stället. De är lika stora som en mini-duna.

Saga85
0

Den första provisoriska "buren" är en hammarplastlåda på ca 70x40 och reseburen är på 30x40.

Funderar ändå på att införskaffa mig en till säng/hammarplastlåda eftersom den jag har används som underklädesförvaring. Då kan jag ju även passa på att köpa modell större.

Har inte hört av mig till uppfödaren än, jag har bladet någonstans där det står namn och telefonnummer.

UlrikaD
0

Det är sån jag har 70x40.

Reseburen är ju lite väl liten. Skaffa du en till, vänta tills alla småttingarna börjar få spring i tassarna:)

Saga85
0

Ja, det är ju som sagt bara en resebur som jag använt när jag varit bortrest över natten eller varit på besök över dagen. När småttingarna får spring ska de få en större bur. Hoppas att pojkarna ska gå ihop när krisen lagt sig och att de kan samsas i sänglådan och mamma med ungar kan vara i hammarplastlådan.

Vet inte riktigt hur det funkar med gnagare. Kan de bli vänner igen eller är det något jag kan glömma? Tycker inte alls om att de är en och en, även om det bara är tillfälligt. Mamman verkar ta det bra, men Thomas sprang runt i lådan och verkade leta efter ungarna, ställde sig sedan och blev lång när han hörde ungarnas pipande.

Saga85
0

Sen ska jag som sagt flytta nästa helg, så Tomaz med bebisar får stanna kvar i reseburen tills dess.

Saga85
0

Åh, jag som skulle ha rest till Stockholm nästnästa helg, men det kan jag ju glömma nu Obestämd

Saga85
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mor var över med sin systemkamera idag, så fick ett par bra bilder av henne.

Saga85
0

Andra bilden, lite mer av bebisarna.

Saga85
0

Och en sista bild bara på bebisarna.

choiicho
0

Gud så roligt!! :D 
Va spännande!

Saga85
0

Ja, väldigt spännande. Första gången på länge som jag har hand om djurbebisar. Har varit två oplanerade kattungekullar för flera år sedan, men det var mina föräldrars katter, och räklingar (fast där var det inte så mycket att ta hand om).

Och x antal marsvinskullar som blev till trots att vi hade separata burar. Var snabba med att pippa när vi hade dem ute tillsammans Oskyldig

Men de här är de (näst) minsta bebisarna jag någonsin fått, och visst är det spännande och lite kul samtidigt som det är jobbigt.

Saga85
0

Jösses vad de växer! En av bebbarna fick spring i benen och vaklade runt, men då kom mamma Tomaz och la hen vänligt men bestämt tillbaka in i boet Kyss Och de har börjat öppna sina ögon och provsmakat mitt finger. Allt är så litet, så litet.

Bröderna går dock inte ihop. Försökte på neutral mark och att byta burar. Hoppas det går att fixa ihop dem med någon av ungarna om det blir någon pojke där.

UlrikaD
0

Hur ser de ut de där bebisarna nu? Bilder vill vi väl se snart:)

Det går säkert att få ihop en vuxen hane med en bebis sedan.

Saga85
0

Lyckades få till en bra bild av dem. De är så stora nu, och Tomaz har slutat försöka få in dem i boet. De springer runt och har precis flyttat in i en större bur. Dricker och äter själv, och springer runt som små busungar Kyss

Kan inte se kön än, men det kommer väl.

UlrikaD
0

Sicka sötisar:)

zickan
0

Åh de är så söta. Min granne har också. Är bra sugen, men de kräver också så stora ytor :-/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Saga85
0

Ack så rätt du hade Ulrika. Tre nya små stäppbebisar hittades hos mamma och ungar. Tycker mig skymta hinten till pung på två av stäppungarna från första kullen, och hoppas kunna sätta ihop dem med någon av hanarna. En av stäppungarna dog för ett par dagar sedan Gråter

Upptäckte hen på golvet en morgon, vet inte riktigt vad som hänt. Har väl på något vis ramlat ner från buren, och sen vet jag inte mer Gråter

UlrikaD
0

Men oj, hur lyckades han ta sig ut?

Hoppas du lyckas med ihopsättningarna så du inte blir utmanövrerad där hemma:)

Saga85
0

Såg att de lyckats bita hål på aluminiummyggnätet, har täppt för det och håller dagligen utkik för mer hål.

Det är två till bröder. När jag lät dem springa runt i sängen tillsammans för några dagar sedan verkade det gå bra med pappa Tomas, men väntade ett par dagar till för att vara helt hundra på att det var pungar - och nu blev det blodvite (på mig när jag särade dem, blodet forsade och jag har en fin blodfläck på täcket…) Gråter Jävla skit, måste leta upp uppfödaren och se om hon vill köpa tillbaka några av dem.

UlrikaD
0

Tråkigt när de inte funkar ihop.

Uppfödaren finns på fb, aktiv i några grupper speciellt. Finns du på facebook så kan jag lägga till dig i gruppen. Om du vill?

Saga85
0

Ja tack, tror jag hittade henne nu - kollade igenom det första inlägget jag skrev i här och fick ett namn som jag tror var hennes. Skickade ett meddelande till den jag tror det är på facebook, men du kan gärna få lägga till mig i gruppen där (Saga Hallonbåt).

UlrikaD
0

Du måste acceptera mig som vän på fb först innan jag kan lägga till dig.

Det är gruppen mouse jag lägger till dig i. Men du kanske får tag på henne innan ändå:)

Saga85
0

Klart jag accepterat Skrattande

Tack Ulrika, du är en ängel Kyss

Åhhhh, det är farligt att vara vän med dig där, med den underbara illerbilden Oskyldig Jag smälter!!

UlrikaD
0

Ha, ha, det finns många illerbilder. Tror jag ska adda dig till en grupp till, där jag lagt ut massor:)

Men admin måste lägga till dig själv så det kanske tar en stund. Men jag har lagt till dig till mouse, nu addar jag dig till husdjursmarknaden också.

Där har jag lagt upp en bild på en liten sjusovarbebis, kan det vara nåt?Skrattande

Saga85
0

Ååååååh, du är så farlig Ulrika!

Det är ett helt virrvarr här hemma, sovrummet är överbelamrat med burar…

UlrikaD
0

Jamen dåså, då är det ju bara att köra på!

Lite chillor och några sjusovare, så tar vi illrarna nästa år:)

Saga85
0

Haha, ja, jag kan ju sova på golvet så får djuren ha burarna i sängen. Får ta hit ett liggunderlag helt enkelt!

Saga85
0

Fick svar att hon inte har stäpplämmlar kvar och inte var intresserad av att köpa tillbaka några ungar. Men tack ändå Ulrika Kyss

Får ta och försöka få sålt dem på annat håll, får väl ta och lägga in en annons här när jag vet kön på kull 2.

Hoppas hon är bättre på könsbestämning av andra gnagare hon säljer Obestämd

UlrikaD
0

Trist när det blir så. Vet att det är några på just Husdjursmarknaden som har stäpplämlar. Kanske är intresserade av att köpa fler. Så lägg ut annons där sen iallafall.