Rävar som husdjur?
Hejsan, jag älskar rävar så mycket som det går :]
Och därför är jag jättenyfiken på det här med att ha dom som husdjur. fast jag har även läst att man inte får ha rävar som husdjur i sverige, vad har ni läst och hört om det?
Jag har läst om att man kan ha fennec fox (ökenräv) som husdjur, och att dom har det i t.ex USA.
Men jag tänkte fråga om hur det ligger med rödrävar? Har inte läst om att någon har rödräv som husdjur, bara ökenräv. Kan man ha rödräv som husdjur?
Tacksam för svar :D
Mvh moa
nej rödräv får man inte ha som husdjur men jag tor att man får ha fennet foxen
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Okej! Är det lagligt att ha Fennecfox i sverige?
Tack för svaret!
jag vet folk som har fennet fox i sv som hurdjur men jag vågar inte svara på om det är lagligt.

Jaha okej, tacktack för svaret :'D
Jag tror att ökenräven räknas som en hund/ varg hybrid ? och då får man ej ha den i sverige , dock helt lagligt i finland.
Jbv kan ge dig svar, men misstänker att svaret blir ett nej tyvärr.
Ökenrävar e sjuk söööööta !
Jag är ganska säker på att de är olagliga(de är ju rovdjur?). Tråkigt, rävar är så fina..
Jag skulle också gissa att de inte är lagtligt med någon form utav räv. Men är inte hundra.
Har väldigt mycket att göra just nu men har påbörjat en burmått/djur lista på vad man får ha och vad de kräver.
Men jag fick ett prov jobb lite bara hej sådär. Så nu kommer det bli mindre tid en stund igen.

En gång i tiden (början av nittiotalet) hade jag och min dåvarande sambo två silver rävar som vi fått via en pälsfarm, dom är mer lika en katt att ha än en hund, rumsrena blev dom och funkade skapligt. Men med tiden så visade det sej att dom var ganska mentalt rubbade (pälsfarmare avlar inte efter att få fram mentalt friska djur utan fina pälsar) så innan dom fyllde året tvingades vi tyvärr avliva dom.
Ökenrävar är precis som alla andra rävar förbjudna att hålla av privatpersoner i Sverige. Nej ökenrävar är inte hund/ varg hybrider.
/ Micke Amazonia www.amazonia2000.se

Varför vill du sätta ett vilt djur, som inte är avlat för fångenskap i fångenskap? Räven är vackrare i sin naturliga miljö, vild. :)
#10 troligen samma anledning att nått djur sitter i bur. Alla djur har en gång varit endast vilda.

1982-1983 hade jag en "tam pälsfarmsräv" Hon köptes som valp och lärde sig gå i koppel och komma på inkallning mm pgav ändrade bostadsförhållanden så fick "Cockie" som hon kallades flytta till Skansen där hon placerades på björnberget med de andra "polarrävarna" Var dit och hälsade på henne några gånger efter att hon flyttat dit och det såg ut som att hon trivdes bra där.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
Här är ganska intressanta klipp om hur de har försökt domectisera pälsrävar i Ryssland:

fennec fox är ju så sjukt fina!
#15 Nej, de enda rovdjur som är laglig att ha i Sverige är hund, katt, iller och grävling.