Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettavel-uppfödare
Läst 6480 ggr
zickan
1

Samla uppfödare?

Tänkte göra ett nytt försök att samla uppfödare under en lista så de är enklare att hitta.
Vet att det finns några som föder upp djur de inte säljer till privatpersoner och uppfödare på djur som inte är helt lagliga i sv.
Dessa uppfödare behöver inte vara med. Men vore väldigt kul om vi kunde samla ihop alla som vill vara med.
- Djur rörande sajten. Men går även bra med lite större ramar som  reptil, igelkott, fågel, insekter etc.

Namn:
ExoIf användarnamn:
Bor:
Inriktning:
Kan även ha:
Antal kullar per år:
Priser:
Köptekontrakt: Ja/Nej
Medföljer saker/försäkring vid köp:
Hemsida:
Kontakt uppgifter:
Info/övrigt:

Bifoga gärna en banner om detta finns.

OBS! Det som fylls i kommer klistras in en i en gemensam artikel. Bara maila mig eller en Medarbetare om något i texten behöver ändras senare, eller tas bort

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

putt

Felsavat
0

Denna länken hoppas jag starkt på! :)

Pajjen
0

Jag med!Glad

*putt**putt*

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

xcess
0

Namn: Hanna Åberg
ExoIf användarnamn: Xcess
Bor:Norrköping
Inriktning: Flygpungekorre/ar Sugar glider

Antal kullar per år: 1-2
Priser: 1700 st
Köptekontrakt: Ja (hemskrivet)

Medföljer saker/försäkring vid köp: Transport bur, filt som lucktar flock. samt ev lite mat. vattenflaska för långa resor. 
Hemsida: Inte än
Kontakt uppgifter: nås via mail, hanna.aberg@emiab.se 
Info/övrigt: (24/9-10)  Har just nu en otingad unge ej lev klar än 24/9-10 (hona)

Denna kommentar har tagits bort.
zickan
0

Vad roligt :-). Kanske fler vill haka på så har vi flera samlade på ett ställe.

Athelas
0

Jag skulle gärna "skriva upp" mig. Problemet är att degu-uppfödningen ligger på is för tillfället och det är ju degus som är mitt "exotiska"djur. Så för tillfället är det bara gerbiler jag har uppfödning av.

Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/

zickan
0

Putt

Pajjen
0

putt

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Silvertrasans
0

Putt

Ypsilon1
0

Jag ville uppdatera att jag inte längre säljer sugar gliders. Som jag redan förklarat för dem som skrivit till mig det senaste året, finns det vissa undantag där vissa individer får flytta (gratis) om lämpligt hem finns, bland annat laglig bur på minst 4 kvm och 2,2 hög.

zickan
0

#11 jag tog bort ditt inlägg. Men folk lär nog skriva till dig ändå och leta sugis. Jag får till och från folk som vill köpa gp råttor av mig. Men min sista dog för två år sedan.

Men kul att denna tråd puttades upp :-). Kanske finns fler som vill skriva i?

Mantissa
0

Är det enklare regler för uppfödning/försäljning av smådjur än reptiler? Efterlyste en sån här tråd på reptiler.ifokus för ett tag sedan men där upplevdes en oro att hängas ut och kollas upp av länssyrelse/skatteverk (eller vem som nu kollar sånt här).

Själv föder jag bara upp åsnor just nu. Inte så exotiskt kanske. Bengal katterna kanske kan falla in i den kategorin med lite god vilja, men jag har ingen hona längre:/
Men det skulle vara kul att läsa om andras projekt, även om ni kanske inte har någon stor uppfödning.

Mantissa
0

Är det enklare regler för uppfödning/försäljning av smådjur än reptiler? Efterlyste en sån här tråd på reptiler.ifokus för ett tag sedan men där upplevdes en oro att hängas ut och kollas upp av länssyrelse/skatteverk (eller vem som nu kollar sånt här).

Själv föder jag bara upp åsnor just nu. Inte så exotiskt kanske. Bengal katterna kanske kan falla in i den kategorin med lite god vilja, men jag har ingen hona längre:/
Men det skulle vara kul att läsa om andras projekt, även om ni kanske inte har någon stor uppfödning.

zickan
1

Ja det är väl så inom alla arter. Även hund, katt etc.
Håller man inte rätt bur mått eller inte följer sköttsel reglerna så lär ju läns ha något att säga till om. Vissa kommuner kräver tillstånd att hålla orm. Lätt att fylla i och skicka in. Jag har tillstånd för mitt. Finns även lag på hur mycket burar/behållare man får ha. Gäller både terrarium som burar. Men även där, lätt att skicka in och be om utökat tillstånd.
Enligt lag får man inte tjäna över en viss summa på privat försäljning. Då är det enligt lag att skatta. Men så är det inom alla djurslag. Inge annorlunda på att föda upp hund som orm.
Att man är nervös och inte vill lägga ut uppgifter, känns mest som man döljer något. Är inget måste att fylla i alla uppgifterna. Kan ju alltid lämna ut antal kullar och pris. Då är man på säkra sidan.

Ypsilon1
1

#12 Tack :)

jag lägger till att man kan också få skatteavdrag om man har höga kostnader kopplade till uppfödningen.

Anledningen att jag inte kan fungera som uppfödare är mest psykologisk. Jag klarar inte av, helt enkelt, att ta betalt för vareleser som jag börjat lära känna. Sen finns det också risken att de skulle hamna på marknaden (om och om igen) och börja flytta runt en hel del. Det är därför ungar (om det finns några) får flytta om lämpligt hem dyker upp, under förutsättningen att jag tar dem tillbaka om något händer (ägare tappar intresse, tröttnar, flyttar utomlands, osv.).

Uppfödningen av exotiska djur verkar inte vara reglerat på något strikt sätt, med obligatorisk registrering osv. Den uppfattning som jag fått efter 3 år av ganska systematisk granskning är att:

- det finns flera uppfödare som inte respekterar kraven på minimalt mått och som missinformerar köpare ang. burmått eller även att sugar gliders ska hållas minst i par

- vilken hane+hona som helst = avelspar = uppfödning

En insikt som har gjort mig besviken, och insåg att denna verkar vara ett ledmotiv i exotvärldlen och att andra klagat förut (läs här eller här). Men man får hoppas att ägandet och uppfödningen av exotiska djur blir bara bättre :)

Ypsilon1
0

Jag ska lägga till att det som jag skrivit ovan gäller först om främst för sugar glider marknaden och, i mindre utsträckning, för igelkottar (tropiska arter).

Det är värt att påpeka att kunniga uppfödare har kommit fram på opossum-fronten under senaste året.

Ekorr-fronten är mindre representerad idag än den varit får ett par år sedan, men, med ett par undantag, alla ägare / uppfödare verkade vara kunniga.

zickan
0

#16-17. Kan inte mer än hålla med. Samma angånde gp råttor. De föddes upp för tuffa djur man kunde tjäna pengar på. Var 20 tal uppfödare som kom tog en kull sålde av allt och aldrig haft igen. Samma med ägare. Så många köpte och 90% omplacerade sina.
Vi uppfödare som var med från början till slutet. Blev rätt leds på oseriösa köpare och det är nog största anledningen till att det inte längre föds upp i sv.

Anledningen att detta forum dök upp var främst pga gp råttorna. Var så leds på all dålig information som fanns, svårigheten att hitta korrekt sköttsel på utländska sidor och lära folk om bur mått efter alla hemska blocket annonser man såg.

Ypsilon1
0

#18 Jag ska bara säga tack för att du bestämde dig att starta forumet :)

För några månader sen, efter att ha sett att de flesta sugar gliders hålls i icke-lagliga burar, började jag faktisk tveka att det är djurparksbestämmelser som gäller. Men jag vill inte surna nu, utan tar en positiv inställning och hoppas att man börjar informera sig.

Smullis
0

Det var inte många uppfödare :O finns det inga fler alls?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

kimky
1

Namn: Micke & Kim
ExoIf användarnamn: Kimky
Bor: Linköping
Inriktning: Nataler & Nilråttor bland det exotiska
Kan även ha: Guldhamstrar,Dvärghamstrar,Råttor,Möss och lite olika kryp
Antal kullar per år: Varierande
Priser: Beror på djurslag/art
Köptekontrakt: Olika
Medföljer saker/försäkring vid köp: Beror på djurslag
Hemsida: www.Brunstorp.n.nu
Kontakt uppgifter:
Info/övrigt: Vid intresse av djur så mejla direkt för att hamna på intresselista ifall vi inte har ungar till salu just då!

zickan
0

Namn: Victoria
ExoIf användarnamn: Zickan
Bor: Västerås
Inriktning: Afrikansk dvärgsjusovare. (+råttor, möss)
Kan även ha:
Antal kullar per år: Väldigt olika.
Priser:
Köptekontrakt: Nej
Medföljer saker/försäkring vid köp: Oftast inte på sjusovarna
Hemsida: Zickans.com (dock står inge sjusovare med)
Kontakt uppgifter: info@zickans.com
Info/övrigt:

idacu2
0

Namn: Ida Johansson

ExoIf användarnamn: Idacu2

Bor: Tranås (Småland, nära gränsen till Östergötland)

Inriktning: Chinchillor

Antal kullar per år: 2-3

Priser: 300- 800/styck beroende på olika faktorer. (billigare styckpris vid köp av flera p.g.a. jag då känner mig säker på att köparen har minst 2 av dessa, då de är flockdjur).

Köptekontrakt: Ja. (hemskrvivet)

Medföljer saker/försäkring vid köp: Diskuteras vid köp av ungen/ ungarna.

Hemsida: Inte än.

Kontakt uppgifter: nås via mail: lotten-95@hotmail.com

Info/Övrigt: Har en chinchilla- unge som är leveransklar om ca. 3 veckor.

Smullis
0

En vän till mig föder upp kinesisk ekorre :) Hon är dock inte medlem på iFokus, men jag kan skicka mailadressen om någon är intresserad då hon troligtvis ska ha en kul till jul :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Littlem
1

Ska försöka komma ihåg o fylla i här ;)

zickan
0

#25 det tycker jag :-)