Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettchinchilla-degus
Läst 5801 ggr
malinblomqvist292@hotmail.com
0

Degus utomhus ??

Hej !

vi har precis skaffat två degusar till vår lilla familj !

jag undarar om det går att ha en bur utomhus under sommaren ? vilka grader tål dem i så fall ?

Tacksam för svar !

Malin

smurfan-13
1

Min plan var att ha det förra året, men jag fegade ur och tog in dem på nätterna och de fick bara vara ute när vädret kändes ok. Tänk på att degus även är väldigt känsliga för för höga temperaturer med! Tror man säger att de helst inte skall utsättasför mer än 25 grader max.

0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

nu gick det och skriva här !

vet du hur mycket grader som lägst det går att ha dem i ? tänkte jag skulle ha dem på altanen i skuggan..

MoaL
1

Jag skulle aldrig våga ha mina degus utomhus obevakade, i sådana fall är det nog bättre att bara ha dem ute ett tag och sedan ta in dem igen när man själv går in. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ja det är så jag har tänkt :)

vet ni möjligtvis vilka grader de tål, kallt o varmt ?

har försökt leta på nätet men hittade bara högst ca 30 grader.

Degu95
0

Mina är ute hela sommaren, sen när jag känner att de börjar bli kallt så tar jag in dem för höst-vinter-och vår säsongen :) obevakade kan dem visst vara om man har en riktig bur dvs! :)

Adrina
0

Jag har också mina degus utomhus under sommaren. De trivs faktiskt mycket bättre där med frisk luft och solsken i pälsen. När de blir över 25 grader tar jag in dem för då blir det alldeles för varmt! Men mina har varit i tempraturer när de är runt 5-10 grader och klarat sig utmärkt bara de har mycket halm/toapapper att boa med.

Degu95
0

Fast 5- 10 grader är lite extremt, då skulle jag ta in dem, mina har varit utomhus fast de varit lite över 25 då jag har galler runt om och den stått i skuggan då blir de inte instängt o de fläktar ganska bra, på nätterna tar jag ett stort påslakan runt buren som vintskydd :)

Adrina
0

Måste tillägga att både dem gångerna jag har haft turen att få kull och mina honor dräktiga är när de har stått ute.

När de va 5-10 grader var dem inte utomhus, utan i vårt packeri där tempraturen är ungefär som ett garage. Jag har dock aldrig mina degus under bar himmel, utan de har stått under ett skjul i gallerbur, annars är de i kaninburen som har tak.

Degu95
0

Jag skulle hur som helst inte våga ha de så kallt för dem :) Vi har dem inte heller under bar himmel dem står på altanen ^_^

Jag har funderat på att köpa en sån utekanin bur men jag törs inte :o tänk om dem äter sig ut :o

Adrina
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade dem i en hemmabyggd kaninbur Glad (på bilden bor kaninerna där)

Degu95
2

Ska bygga en sån till nästa sommar faktiskt! :D

Adrina
1

Ja, det kan man ju göra fast lite mer degu-vänlig. Just denna användes bara tillfälligt då jag tyckte den andra dem hade var för liten när hon va dräktig, så kaninerna fick bo i getstallet medan degusarna lånade deras bur. Men tyvärr har denna fyrkantsnät på botten (för mina kaniner gräver sig ur annars) så degusarna fick bara vara därnera några timmar om dagen, galler är ju inte så bra för deras trampdyner att gå på Obestämd Men även om mina degus bor i packeriet nu så är dem ute rätt mycket i en övre del från en gallerbur som jag bara ställer på gräsmattan, fast Festis, min ena har lärt sig hur man gräver sig ur och har rymt ut i trädgården ett par gånger. (helt otroligt vad dem kan gräva egentligen) så jag måste flytta den hela tiden så hon inte hinner gräva ett helt hål. Så om du ska göra en utebur till dem tänk på att de kan gräva, fast de gräver inte så djupt ioförsig, utan festis tar typ bara bort mossan/gräset och skrapar bort lite av jorden med klorna. Så kanske kan man gräva ner buren kanske ca 10 cm om man ska göra en och ha den där permanent.

Degu95
2

Tänkte ha hönsnät i botten med sånthär typ gummi runt, då kommer gräset imellan och dem slipper få ont i tassarna samt att dem inte kan gräva sig ut :)

Minoth
0

Tycker man borde ha dubbelt nät…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Degu95
1

Varför?