Bur. (degus/sjusovare)
Tänkte be er visa era burar, för jag vill få en uppfattning om hur stor bur som behövs. samt vilken inredning som uppskattas från de småliven.
Vill få inspiration! Tänkte adoptera två sötnosar inom en snar framtid.
ps. även om ni säljer/skänker burar så får ni posta här. 
Dvärgsjusovare skall ha chincilla mått för att vara lagligt då dom går under L108 och inte vanliga L80 måtten!
Minst 1 meter i höjd och minst 0.5m2 i botten yta. Tex 50x50x100cm
Degus trivs nog bra på samma mått.
Är det däremot trädgårdssovare du menar tror jag dom skall ha 2kvm för att vara lagligt.
Du skrev att du tänkte adoptera två stycken? Av vad? Dvärgsjusovare eller degus?
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#1 Jag är mest åt degus. Men tänker över sjusovare.
Men är ungefär 99 % säker på degus.
#2 degus blir ju lite mer sociala samt är mer att "ta i" än dom små fjuttarna ;)
Finns en som gjort en riktigt snygg bur åt degus. Ett terrarium med måtten 150bredx100högx50djup tror jag de var! De va riktigt fint att ha dom i terrarium och inreda med träd och grejor. Då ser man dom. Samt att terrarium har himla stora dörrar så man kommer åt halva buren åt gången.
Istället för gallerburar som är ett helvete att städa och små luckor som är jättejobbiga…
Hornbach har ett terrarium i den storleken som jag skrev. TRor de kostade 1500 kr :) Alltså lika mkt eller mindre än stora gallerburar som typ ferret tower
#3 tänkte också det. Vill ha något större djur.
Som man hålla i, gosa med sådär du vet.
Som en degu.
Tack så mycket för tipsen, Minoth!
Gallerburar kan vara ett riktigt helvete. Verkligen.
#4 varsågoda :D
Tycker degus är underbara, och jag tycker också de är kul med djur man kan hantera och gosa med
Enligt lag får jag det fortfarande till 2kvm. Det är några som har mailat jvb och fått svaret att de kan ha dom på chinchilla mått. Men varje gång jag mailat nu senare tid så har jag bara fått svar på 2kvm.
Tror även fireant bekräftade att det är 2kvm som gäller. Var en toppen tråd uppe om detta för en tid sedan. Där flera bekräftade att det var 2kvm och de fått det direkt från jordbruksverket.
Men för att vara på säkra sidan så håll minst chinchilla mått.
Men det viktigaste i att hålla sjusovare är inredningen tycker jag själv. Danmark har inte samma regler som vi och de trivs även på små ytor som de har.
Många gömmor, klätter möjligheter, gärna kokosfiber till att bädda med. Mina älskar verkligen det. Men nu har jag slut och måste beställa nytt. Blandade sista kokosstråna med hö.De valde att dissa hörnan de alltid bott i och släpade upp kokostråna till ett hus som sitter i taket.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Men de står att gnagare under 100g går under chinchilla måtten på JBVs sida…