Afrikanska pygmémöss
Hej!
Jag tycker pyggisar är så vansinnigt söta och jag har sett att flera säljer lite då och då. Men jag undrar om det är möjligt att, med mycket arbete, få dom handtama alls? Att de är skygga och nattaktiva vet jag.
Tror inte de är avlade för sällskap. De är så pass små och hoppiga av sig, att risken för de att hoppar iväg är så stor, och då kan de lätt göra sig illa. Och de är snabba som attan sägs det. Så jag tror inte det skulle vara värt risken.

När jag hade pygméer fanns det en uppfödare i sthlm som jobbade mycket på att få sina djur handtama. Jag tog in en hanne från henne och han var väldigt trygg jämför med min "tittdjurshona" som jag hade. Det går alltså att få dem tama, eller snarare hanterbara, men jag har inte hört om någon som fått dem att söka sig till människor och tycka om dem som tammöss eller råttor kan göra.
Okej. Det hade varit roligt att veta om det avlas på hanterbarhet bland uppfödare idag. Gosa det kan jag göra med mina andra möss, hamstrar o andra djur jag har. Men det hade varit roligt om de gick att fånga någorlunda när man ska göra rent och så. Läste en tråd där ägaren fick tips om att sitta och lurpassa med svag lampa och transportbur en natt för att fånga in dom för att dela på hona och hane. Därför jag undrar lite hur skygga de egentligen är egentligen hehe.

#3 De är väldigt skygga, men kan få liiite lugnare om de hanteras från födseln. Jag vet inte hur det ligger till med uppfödare idag, men jag skulle tro att de flesta inte bryr sig om att avla på temperament.
Att städa till skygga möss behöver inte vara jättesvårt dock! Jag placerade ut 2-3 toarullar när jag plockade ut all inredning ur terrariet, då gömde sig alla möss i dem och man kunde lätt plocka ur dem genom att hålla för ändarna på toarullen. Det gick jättefort och jag behövde inte lurpassa hela natten ;) Vill man könsbestämma eventuell avkomma eller så kan man placera musen i en genomskinlig behållare och kika på dem underifrån, det är ganska lätt att se skillnad på könen.