Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettbilder-videoklipp
Läst 2346 ggr
Saga85
3

Stäppisarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte tre bedårande grålemmelbröder på impuls på helgens smådjursmässa i Alingsås. Lovade lite bilder, och nu har jag äntligen skaffat batterier till kameran. Inte världens bästa och svårt att få bra kort på de små, snabba nyfikna krabaterna.

Har aldrig haft så små däggdjur innan Förvånad

Först en liten överblick hur de hade det första dagen när de kom hit. Två bröder i bild.

Saga85
2

Sen lite tittut…

Saga85
3

Det här hade blivit ett jättefint pusskort om jag haft en bättre kamera Kyss

Saga85
2

Goooosis!

Saga85
2

Var tvungen att ta med den här bilden - titta på svansen! Och öronen! Så små, allt är så smått att jag dör lite.

Saga85
3

Ja, och så har vi det där typiska familjefotot; oskärpa, med en som alltid rullar ihop sig till en boll, en tittar bort och en som klagar på att håret ligger fel. Ni känner igen det va?

Saga85
2

Och ett ännu mer typiskt kort - blundande!

Saga85
2

Kanske längtade han till flytten?

Saga85
3

Och avslutar med en liten böghög med Tomas, Thomas och Tomaz (i väntan på bättre namn och att jag ser skillnad på dem).

Saga85
1

Nä, ok. En sista bild på deras vattenskål - ett askfat med en sovande iller!

UlrikaD
1

Väldigt söta:)

Ser ut som en större variant utav dvärghamster bara.

Saga85
1

Javisst gör de, de har dock väldigt små öron och är närmare besläktade med sorkar än hamstrar.

Tycker även de ser större ut på bild än i verkligheten (6 cm med den lilla svanstippen). Fast de kommer nog bli större, är bara 3-5 veckor (de verkade inte veta det när jag köpte dem).

Saga85
1

Fan…jag tog en närmare titt på de tre små gossarna efter att den ena hoppat på en av de andra…tänkte att det bara var bus, men upptäckte en pung på den ena…och den andra…men den tredje ("han") som blev juckad på är antingen en underutvecklad hane eller en hona…bra koll hon hade som sålde dem. T.o.m jag såg ju lätt pungen, och den kan väl inte ha växt fram på de få dagar jag haft dem…

Så…6 kullar/år med ca 5 ungar av varje…får väl hoppas att jag på något vis tagit fel annars får det väl bli en kull och sedan säras på dem. På något vis. Eller om någon vill köpa eventuella ungar. Jag frågade om det var hanar, de kollade och sa ääähhh, ja…

Suuuuuuck!

UlrikaD
1

#12 Du har pm från mig.

Jag kan tänka mig att köpa bebisar av dig ifall det blir några. Även ifall det nu ju inte var meningen.

Minoth
1

#12 väldigt tråkigt om det är så… Jag stod och pratade med dig lite efter att du köpte dom om du kommer ihåg :) Med Amazonen.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Saga85
1

#13 På ett sätt skulle det ju vara lite kul med några minilämmlar, men jag har inte utrymme att ha två burar. Sedan skulle det inte vara snällt att sära på dom nu iaf.

Och tänk så små de kommer vara Förvånad Och jag har ingen erfarenhet av sånt här, men det står iof i bladet jag fick med att de är duktiga på att ta hand om sina ungar, även resten av flocken.

Står att de är dräktiga i 21 dagar, så får se om de blir något. Gaaah.

Men jag ska allt komma ihåg dig Ulrika. Vi kan köra ett litet utbyte - du får rabatt om jag får komma och gosa illrar! Tungan ute

#14 Ja, det är väl både på gott och ont. Jag tror det, jag var så nyförälskad i mina små krabater att jag knappt visste in från ut. Var det du som sa något om att mata dem med insekter?

Minoth
1

#15 ja precis :) Insekter tror jag alla gnagare uppskattar som extra protein källa. I de vilda lär dom ju fånga en och annan insekt

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Saga85
0

Ett par bilder stäpparnas första semester -

"Känner ni doften av hav!"

Saga85
0

"Nej, men doften av zucchini!"

Saga85
0

"Jaha, så hur hamnade man i bebisens hink?"

choiicho
0

Gud vilka lurviga sötnosar!! <33

mandyosv
0

Tror också jag såg dem i alingsås :D Söta men inte alls så spektakulära som jag hade förväntat mig stäpplämlar!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur