Ekorrbebisar!
En vän till mig (vuxen) har precis fått sin första kull med kinesiska ekorrar!
Hoppas som tusan på att kunna få lov att köpa en för mina föräldrar! Dem är ännu så små så hon har inte hunnit ta några bilder, men när hon har gjort det kan jag be om att få lägga ut några här!
Är i vilket fall hemskt glad! Måste övertala föräldrarna!!!
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Vad trevligt! Vart i Sverige finns denna personen?
Grattis till henne/honom:)
Då är det ju perfekt läge att läsa lite om dessa charmtrollen, för desto mer man vet om ett djur desto mer har man att övertyga föräldrarna med ;)
Hon finns uppe vid Småland , om jag inte missminner mig :) Ja, nu måste jag verkligen övertala! Ska fråga henne hur många det blev så kan jag förhoppningsvis dela med mig av lite bilder :)
Väntar och hoppas på bilder :-D
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#3 jag med! :D ska be henne spamma hela min inkorg!!!

Söt! Ser ut som en "riktig" ekorre ju:)
Åh vilken fin. Vore kul att se bilder på hur personen i fråga håller sina ekorrar.
#6 Det är ju samma art som våran röda ekorre så, bara olika underarter. :P

jaha, kan nästan noll om ekorrar:)
Visst är han!
#7 har ingen bild på buren faktiskt, men det kommer väl med bäbisbilderna!
tass
#10 tack ;) Har fortfarande inte fått några bilder, men bad henne precis maila några, så jag hoppas att hon får några bra bilder!
Åh va roligt. Kommer hon sälja? Isf är jag väldigt intresserad. Du får gärna be henne kontakta mig om intresset finns.
www.vovvensdagis.se
#12 vad roligt! Vad hon vet är det 3 st ungar och hon behåller eventuellt en. Men jag meddelar så fort jag kan att du är intresserad! :) Hon skulle försöka ta några bilder idag! Så jag hoppas att det blir av, då hon helst inte vill störa mamman ännu! :). Vi får se!!
Om det inte vore för att jag redan har jordekorrar och flygpungsekorrar hade jag så gärna velat ha en kinesisk ekorre, helt klart!
men jag får väl antagligen vänta med det tills renoveringen är klar. Vi renoverar ett 20 kvm rum just nu till ekorrarna, där vi ska bygga en stor bur samt inhägnad så det kanske finns någon möjlighet för mig och mina ekorrsdrömmar i framtiden, hehe.
Dock så läskande att se sånna här bilder. Det tar på tålamodet :)
Hoppas du får tillstånd av dina föräldrar! Att övertyga föräldrar som liten är inte alltid svårt, jag övertygade mina föräldrar till en afrikansk pygmeigelkott för flera år sen när jag var 10 år (bara barnet alltså), dock på en massa villkor men det gick, så lycka till du! ;)
#14 Visst blir man! Hopas att du någon gång skaffar dig en kinesisk, det kommer du nog säkert ;)
#12 Förresten! Vill du ha mailadressen? :)
Bebisarna har nu börjat få päls, men hon vill fortfarande inte störa mamman. Hon är lite stressad.
Jag det hade varit jätte snällt om om du ville ge mig hennes mailadress.
Va roligt att dom har börjat fått päls. :) Men jag förstår henne att hon inte vill störa mamman. Jag hoppas verkligen att allt kommer att gå bra och att alla inte är tingade redan. Så spännande, hoppas att det kan bli något smyg foto sen.
www.vovvensdagis.se
evabolin@spray.se :) Tror nog säkert att det finns någon kvar åt dig ;)
#18 tack för adressen. Det fanns nog en åt mig om allt går vägen. :)
www.vovvensdagis.se
#19 vad roligt!! :D
vart finns dom?? :)
Du kan maila henne, för jag är inte helt säker :/
I småland finns dom, utanför Värnamo :)
det vet jagvar de ligger :) bor inte så jätte långt bort i stort sett :P är det du som har dem ?
Nej det är det inte, det är Eva som har dom, men jag har bokat en av henne till slutet av Maj. :)
Snart kommer bilder!! Ungarna har givtvis blivit större nu!
# 25
Va roligt att du har bokat. Då tror jag att alla ungar är bokade för det var väl fyra ungar. Jag ´har bokat en, du har bokat en, Eva ska ha en och troligen Smullis. :) Det är så spännande. :)
www.vovvensdagis.se
#27 Ja precis! Då har alla ungar redan fått sina framtida hem. Hoppas bara Smullis får nu också :)
Det blir spännande! Har du några andra djur hemma? :) Frågar bara av ren nyfikenhet, hehe
Jag hoppas också!
Smullis hur långt har du kommit? Har dina föräldrar gett dig någon positiv respons ännu? :)
#30 det har gått framåt! Det enda dom är lite osäkra på är veterinärbesök och så. Hur mycket det kostar och om man kan ha försäkring. När vi har löst detta så är det bara att bygga buren :D
#31 Vad bra! :)

Hur stora burar ska ni bygga till dessa? Men behöver inte dessa bo i par för att må bra?
Ingen koll på ekorrar alls.
#33 Jag tror nog inte att dessa har behov av att bo i par, men jag är inte helt 100%
Om jag skulle skaffa en ekorre skulle jag köra på 4 kvm, det minsta lagliga alltså :)
Den kinesiska och svenska ekorren lever stjälvständigt,det är därför man inte ser dom i flock i naturen :) Men dom kan troligtvis leva tillsammans också, fast det är inga krav på det.
Detta är inofrmationen jag har fått. :)
+ Jag skulle låta den bo på 6 kvm tills renoveringen är klar, då får den 10 kvm. :)
Haha, såg nu att det fanns plats för 6 kvm, så det kan den bo på.
#36 önskar att jag hade plats för en så stor bur :)
Har man inte möjlighet att bygga en så stor bur som man vill ha så funkar rum alldeles utmärkt också, det bodde mina två sugargliders i ett tag tills de fick flytta in hos de andra sugarglidersen :) bara man säkrar rummet och inreder det med rätt miljö så funkar det perfekt! Så vill du ha ett större utrymme så kan detta vara ett tips ^^
#38 ja, det går ju, tack! Om alla rum ändå inte var upptagna :/
Jaha så pass :/ Men 6 kvm funkar ju mer än väl! :) Vad ska du ha för tema i buren? skog?
Jag kommer att göra skog-tema till min så det liknar dens naturliga miljö :)
#40 oj, det har jag faktiskt inte tänkt på :) Skog är ju jättefint! Kan man ändra tema lite då och då? Förresten! Är det någon som vet hur mycket en ekorre kan kosta när det kommer till veterinärbesök? Går det att försäkra en kinesisk?
Man får nog förbereda sig inför ganska höga kostnader beroende på vad felet är. Jag har aldrig varit hos veterinären med mina små ekorrar som tur är, så jag är lite osäker på den frågan.
Det är ju din bur, du får ändra den precis hur du vill ;) Men jag tror ekorrarna trivs bäst i en miljö som liknar deras naturliga, alltså skog :)
#42 okej, för det är den frågan som återstår. Vet du vilka sjukdomar/skador som är vanligast?

Jag har ju inga ekorrar men igelkott, och alla djur som räknas som exotiska kostar ju massor när det kommer till veterinär besök.
#44 ojdå.. :/

De veterinärer som finns i Stockholmsområdet och behandlar / tar in exotiska djur (mälarens smådjursklinik eller roslagstull djurklinik) tar samma avgifter som för smådjur (råttor, möss, kaniner mm) när det handlar om ekorrar, sugar gliders, igelkottar mm. Det beror också på hur tam en individ är, om veterinärbesiktning kan uföras utan narkos.
#46 jaså? Tror du att det är likadant i Göteborg?

#47 Jag kan inte säga säkert, men jag tycker att startavgiften är väldigt hög på igelkott, chinchilla, iller.
Men den kanske är lika hög på hamster?

Det går utmärkt at teckna försäkring på alla smådjur hos agria. Försäkringen kallas "favorit" och ersätter upp till 10 000:- per år, och man kan ha livförsäkring på upp till 1000:-
För att få ersättning måste veterinärvårdskostnaden överstiga 700:- (självrisk) och därefter betalar du 25% själv. Resten ersätter agria upp till försäkringsbeloppet.
Jag tippar på att dessa kostar som jordekorrarna då jag inte hittar kinesisk ekorre i menyn. Premien per år är då 500:- (jag är ombud)
Kommer bilder i helgen!
#48 Har aldrig märkt att det skulle kosta mer att komma in med en iller än en katt hos en veterinär. Startavgiften har alltid varit samma oavsett djurslag där jag har gått.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#51 Var inte riktigt så jag menade. Här i Göteborg finns det ett enda ställe du kan gå med om du har iller, chinchilla eller igelkott. Det finns massor med ställen du kan gå med ifall du har katt.
Det stället som du kan gå med exotiska djur har högre startavgift än många ställen som tar katt. Skiljer 300kr mellan dit jag tar katterna och dit jag tar illrarna i startavgift.
#52 Jaha, okej. Jag går till samma ställen med alla djurslag så länge det inte gäller operation av illrarna för då letar jag ju upp de alra bästa på just iller. Om de har högre startavgift vet jag dock inte..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#53 Det är bara Blå Stjärnan här i Göteborg som tar exotiska djur. Om man inte ska vaccinera illrar, då finns det ett ställe till som tar emot. Och det är ju ett dygnet runt öppet djursjukhus så de har ju högre startavgifter överlag antar jag.
Sen har jag en veterinär som är speciellt inriktad på katt som jag går till. Och hon har en mindre praktik där då startavgiften är flera hundra kronor lägre. Finns flera ställen i stan som är inriktade på just katt som är billigare än Blå Stjärnan också för den delen.
Men det är ju ett djursjukhus och de är väl som sagt dyrare.
De är ändå rätt stora?
Någon som vet vad det är för en kinesisk ekorre? Vet ju att det finns vit, svart och röd, men det borde finnas fler eftersom dessa är varken eller.
:D jag ska ha den andra killen! Är det lika lugn? Har inte varit och hälsat på ännu.
Den andra hanen var inte lika lugn men han var inte långt ifrån heller, hehe. Han var lite nervös. Fick du av dina föräldrar då? :) Va kul!
Ja, jag fick :) Hur var flickorna då? Var pojken jättestressad? :0
Vi tittade bara på hanarna men pojkarna var lugna, din var dock lite nyfiknare än min och ville gå runt haha :)
#64 jaså? Bra att de var lugna i alla fall :) det är viktigt :)
Håller man dom i famnen så blir de lugna och somnar båda två, Jättesöta var dom:)
#66 åh vad mysigt! Vad kul att våra pojkar blev så lugna och mysiga :D
Hon ska pyssla om dom och vänja dom vid människor så när vi får dom lär dom ju vara relativt tama :) spännande! När ska du bygga buren och hur ska du gå till väga?:) vore trevligt om du kunde ta bilder så man får se resultat :)
#68 jag och pappa börjar nästa vecka! Kan skicka bilder när det är klart! Vi hade tänkt dela av mitt rum diagonalt. Då är halva rumet en bur :P 5,5 kvadratmeter fick det bli.

Blev väldigt nyfiken på vad en ekorre kostar?
Sen vill jag se burar!
Är så sugen på ekorre i framtiden själv.
Priset är 1500:- men eftersom jag har kännt henne väldigt länge så fick jag ett litet special pris :P
Priset beror nog helt på vem man köper den av, jag har sett dessa säljas för 3000. :) Sen ska jag absolut lägga upp bilder på bygget, dock håller vi på att renovera ett helt rum till ekorrarna så det tar väl ungefär en månad innan man kan sätta igång med burarna också :)
Min bur blir nog klar inom 2 veckor Max (om vi jobbar flitigt) :)

Bara nyfiken på vad de ligger på. Ska bli spännande att se burbilder sen:)
Jag tänkte tapsera regnskog åt flygpungssekorrarna och ha lite sandtema till jordekorrarna och slutligen skogstema till den kinesiska ekorren :)
#74 ja det blir spännnde! Tror jag ska ha något skogstema. Ha färska grenar i buren verkar tjusigt!
Äter ekorrar animaliskt också? Typ larver, ägg och sånt?
Det finns 2 stycken bäbisflickor kvar! Så om någon är intresserad av någon av dem kan jag skicka bilder! Lev. Klara v.21 26-27 maj!
skulle inte Lupin ha en?
#79 nej, tydligen inte. Så nu söker 1, eventuellt 2, bäbisflickor hem!
men hon skulle väl behålla en ekorre också?
#81 ja, om ingen annan verkligen vill ha den! :) Vi utgår alltså från att det är 1 kvar, men om det är någon som verkligen vill ha den så är det ok.
Kan man ha olika sorters ekorarr ihop? Tänkte då Kinesisk ekorre och Sugar gliders. Vi ska bygga om i vargadsrummet (20 kvm) till en stor bur samt en liten lucka i väggen och ha ca 20-30 kvm stor utomhusbur dom kan använda på sommaren :)

#83 absolut inte kinesisk ekorre tillsammans med sugar gliders.
kinesisk ekorre är en gnagare, medan sugar gliders är pungdjur. de har helt olika dieter och levnadsätt. kinesisk ekorre är ett dagaktivt djur som lever helst ensam, medan sugar gliders är nattaktiva och väldigt sociala djur.
Okej. Tycker de båda är helt otroligt vackra men får då fixa olika burar om jag vill skaffa båda i framtiden. Tack :)

#85 det är den bästa lösningen :) kom ihåg att ha en vägg istället för nät / galler mellan burarna, så att de inte skadar varandra.
OH MY GOD! SÖTASTE JAG SETT TYP 
Kan man bygga en bur till dessa sötnosar? och hur? riktigt gulliga

#88 Ja det kan man! De flesta med ekorrar bygger burarna själv. Det är upp till var och en hur man vill bygga sin bur ;) Själv kör jag med träbitar på kanterna och nät som väggar och tak och en träplatta på marken :)
kan du skicka en bild på din bur? gud så söta!!!! =D
#92 hihi den är inte riktigt klar än :)
okej! #90,91 smälter! :p
Guuuuud så söta!! :D
åh vad söta! är själv sugen på en. Vet du om hon ska ha fler kullar under sommaren/till hösten ?
#96 Nej jag tror nog inte det :/ men du kan ju fråga henne :) mailadressen står ju ovan :)
jisses vad söta dem var ! :D
Livet i varje Andetag
#80 Nej jag kan tyvärr inte. Det har blivit lite ändrat här. Jag får nog sukta ett tag till tyvärr. :(
www.vovvensdagis.se
Hur går det med era ekorrar och burbyggen nu då..? 
#100 Bara bra, lite seft bara. Är inte klar ännu :)