Bäbisar på g!
Trodde att det var kört för i år, men idag när jag kolalde till djuren såg jag att Toflsan var rejält tjock och och hennes små tuttar stack rakt ut :P
Vad är då Tofslan? En liten tenrec. Håller tummarna för att allt går vägen så jag snart har små kott-bäbisar härhemma ^^
(och det är tur att damen inte kan se den fasligt osmickrande bilden jag lägger upp på henne :P)
Vad spännande! 
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Jättespännande!!!!
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grattis och lycka till! Jag hoppas att allt kommer att gå som det ska :) Varma hälsningar till Tofslan också :)
Åh, vad spännade. Grattis.
Vilken skönhet! Grattis till dig och henne!
Jag undrar över en sak, vad är en tenrec? Jag har en pygmeigelkott hemma och din tenrec är inte helt olika henne. Är de besläktade på nåt sätt?

#9 igelkottar och tenrecs (eller tanrekar) är inte nära besläktade. det är bara få arter av tenrecs (bland annat arten echinops telfairi som syns på bilden ovan) som har utvecklat taggar. andra arter av tenrec kan se ut som näbbmöss eller opossums, medan andra kan ha ett helt 'originellt' utseende.
tenrecs / tanrekar (dvs djur som tillhör familjen Tenrecidae) är närmast besläktade med guldmullvadar (dvs. djur i familjen Chrysochloridae). Tillsammans utgör de ordningen Afrosoricidae.
Ok tck så mycket då vet jag
Den är väldigt söt. Hoppas du får ungar och att allt går bra!
Roligt!
Uppdatera så fort det poppar ut småttingar tack! Bilder kräver jag också!
Hälsningar Malin

#10 djuren på bilderna i de två första länkarna var sjukt söta!
Imorse var jag o la in klippt torkat gräs till fröken. Hon började boa direkt!
Åååhh.. man blir inte alls sugen på tenrec igen. Neej.. hu vad jag saknar min gamla tjej. Håller alla tummar här att det kommer gå bra :-D
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Bor dessa i bur eller som igelkottar? Vad äter de osv? :)
#16 De ska ha minst 2kvm om det inte dykt upp några nya lagar sedan jag höll på. Kräver både klätter möjlighet som grävmöjlighet. Så gärna 1½meter hög bur.
80-90% av deras foder ska vara insekter, resten frukt och grönsaker, ägg, pinkies.
Men många kör även på bra kattfoder också.
#17 Jaha :) Sticks dom då? ;)
#18 taggarna är hårda så visst kan dom stickas till om de fäller ut dom rejält, är en del av deras försvarsmekanism. En tam brukar sällan fälla upp taggarna, håller dom oftast fällda neråt så de känns "mjuka" att ta på.
#19 Okej!
Blir de mer handtama än igelkottar? Vad konstigt att de skall ha så liten bur, hon ser ju ungefär lika stor ut som min igelkott.
Jag har aldrig haft igelkott så kan inte jämföra. Men 3 av 4 av mian tenrecs går o hantera utan problem. Nya hanen är lite mer på sn vakt o blir lätt rädd o rullar ihop sig o puffar lite tills man får upp honom. Min äldsta hane lystrar till sitt namn ochalla brukar komma springande när jag lockar på dem med "mat-ljudet" jag brukar använda.
Mina får kattmat (torrfoder) men även mycket blandade insekter, pinkies, ägg från ödlorna och div frukt.
Det hade inte kommit nå ungar igår men hon låg kvar i sitt bo hon byggt så jag tycker det borde va dags snart.
Ok då är de nog handtamare, min igelkott puffar väldigt mycket :)

finns de andra arter av tenrecs i sverige att få ta i?

#24 Tyskland är närmast just nu (vad jag vet). De är inte så vanliga, men det kommer flera annonser under ett år. Priset varierar mellan 150-300 euro.
Här är en liten video jag fimlat med min nya hane Sniff, för att visa att de gör mkt för mat ;)
#26 Nej vad söt! Vad sugen man blir ;)
Hahaha! Agilitykotte
, vad frän Sniff är :D
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Gratulerar till de 4 nya underbara bebbarna! Hoppas att allt går bra!
ÅÅh. grattis!

Grattis, de är underbara :)
Grattis, otroligt söta.

Grattis till dina fina skrynkelbarn:)
Ja, och idag när jag kolla fick jag ännu en överraskning. Mamma TOfslan hade fött 2 ungar till! Så nu är där 6 små tenrec gryn <3
Grattis grattis till alla 6!! :)
Hälsningar Malin
Åh det börja komma taggar!
Hälsningar Malin
mm, det är bara 1 rackare som är lite efter. Det var en av de 2 som föddes senare så det är kanske inte kosntigt. Annars har alla andra börjat få taggar. Längtar tills de öppnar ögonen ^^
Men så söta dom börjar bli
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Gud så söta!!!!
Fy de är verkligen för söta i den åldern.
#44 är helt underbar!

Så otroligt söta ögon, som seriefigurer :)
Mm nu är de klart oemotståndliga. Fastnade idag, igen, med att bara sitta med dem i handen och studera dem. En smakade på sin första kackerlacka idag, (och en annan på mitt finger!).
Åh grattis! Gud så söta.