Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettpungdjur-råttdjur
Läst 4489 ggr
italodisco
0

rävusu/pungräv

Hej jag letar efter en rävkusu/pungräv

är det någon som har en till salu eller känner till någon uppfödare här i sverige eller i europa?

har en koloni med flygpung ekorrar, dom har blivit så många och de behöver utrymmet, så ifall någon har en rävkusu och vill byta mot två flygpungekorrar där jag kan lägga till pengar i mellan så är det ett förslag med, annars är jag intresserad av att köpa en

vore tacksam för hjälp!

Ypsilon1
1

Det finns inga kvar i Sverige, vad jag vet. Det närmaste alternativet är Tyskland (du kan kolla till exempel här). Det finns inga till salu just nu, men det kommer om du följer flitigt annonserna. Man ska skicka in en anmälan om registrering av införsel av djur till Jordbruksverket innan resa.

Men det är bäst att du kontaktar själv Jordbruksverket för att ta reda på om andra tillstånd behövs.

Observera också att enligt svensk lag, ska pungräven vistas i en bur med följande minimala mått:

- 10 kvadrat meter (till exempel, 5 meter bred och 2 meter djup)

- 3 m hög

italodisco
0

okej jag ska kika där,

ja dom kommer få bo i en stor hemma byggd bur

italodisco
0

vad heter dem på tyska?

Ypsilon1
0

#2 det är enkelt att ge dem ett eget rum till exempel, som man inreder som en skog. den största utmaningen är att få laglig höjd eftersom de flesta svenska hus och lägenheter har för lågt tak (dvs. 2,4-2,6m).

det är nästan på gränsen även för sugar gliders, om man ska bygga en bur med golv och tak som är minst 2,2m hög (enligt svensk lag) och 4 kvm i bottenyta.

de heter fuchskusu på tyska

Ypsilon1
1

innan du skaffar dig en pungräv, tänk på att de kan vara väldigt aggressiva, de är nattaktiva djur och de kan låta en hel del på natten.

om det händer att du är samma person som på zoonen tyckte att silkesapor luktar dåligt, tänk på att även pungräven är ett djur som doftmarkerar och kan lukta dåligt. pungräven har flera olika körtlar som producerar olika typer av sekret. man har jämfört lukten av ett av dessa ämnen med lukten av inlagd lök. de markerar också med urin. de kissar och bajsar överallt.

italodisco
0

okej, tanken är att ha en daglig rengöring, som jag gör med ekorrarna, för att få bort den största delen av lukten.

men är lukten så intensiv att det verkar helt ohygeinskt i hela huset eller är det mest kring deras bur?

ljuden är bara väldigt fascinerande även om det är på natten, så det är bara en fördel tycker jag ,

tack för all info ypsilon! skönt att de finns bra folk med koll!

xjanniex
3

Hej, bara en tanke, daglig rengöring av en bur med flygpungsekorrar är inte säkert att det är en bra idé, de markerar ju och varje gång du tvättar rent får de markera om allt, detta kan stressa djuren och kan göra lukten ännu värre då de hela tiden får markera med färskt urin. Men du kanske inte menar en rejäl rengöring av hela buren varje dag? Hur många har du och hur bor de? :)

Ypsilon1
1

#6 ett väldigt snabbt svar: de luktar minst lika starkt som sugar gliders.

men det kan vara svårt att uppskatta hur vissa personer kommer att reagera på deras lukt.

italodisco
0

okej jag förstår, sugargliders luktar enligt min uppfattning inte mycket, så är det någonstans där och snäppet värre så är det inga problem, med daglig skötsel på hygeienen.

nej det handlar mest om att städa bort gammal frukt och avföring ifrån botten med golvmopp så det inte blir bananflugor och dyl, grenar och såndant låter jag fortsätta vara doftmarkerade,

det har inte börjat lukta mer. de bor i en foredetta stor Ara voljär.

Ypsilon1
2

en pungräv luktar minst lika mycket som en koloni sugar gliders. men tänk på att pungräven kan vara 40 gånger större (i vikt) än sugar gliders och att både hanar och honor har ett stor doftkörtel mitt på brösten (det körtel som producerar sekret som luktar som inlagd lök).

men honor luktar mindre och är mindre aggressiva än hanar. om man kommer att ha en bur som har de minimala lagliga mått (dvs. 10 kvadrat meter, samt minst 3 meter hög), är det bäst att hålla bara en pungräv. dessa är solitära djur som bara tolererar andra individer

som sagt, de kan bli väldigt aggressiva i vuxenålder och har starka, vassa klor som är starkare och större än kattklor. men till skillnad från katter, är pungrävens klor inte retraktila, dvs. pungräven har klorna ute hela tiden och det gör väldigt ont när man umgås med dem.

man får inte klippa klorna, eftersom pungräven behover dem för att klättra och för att utföra andra artspecifika beteenden. Enligt svensk lag ska djurutrymmen "utformas enligt artspecifika krav och berikas på ett sådant sätt att djuren har möjlighet att bete sig naturligt. Berikningen omfattar såväl fysiska egenskaper i djurets miljö som de dagliga skötselrutinerna."

Jag tycker att det finns alternativ som kräver mindre utrymme, som är mindre tidskrävande, som man kan hålla i vanligt hus / lägenhet (man kan inte hålla pungräv i ett vanligt hus, eftersom vanliga hus har för låga tak), som inte luktar och inte kissar överallt. som till exempel, tenrec eller opossum.

Ypsilon1
3

#9 jag måste uppmärksamma också att det finns risken att en så-kallad "ara voljär" inte uppfyller utrymmeskraven för sugar gliders.

de voljärer som säljs som "ara voljärer" är oftast 1,8-2m höga, medan sugar gliders ska ha minst 2,2m i höjd. vissa så-kallade 'ara-voljär' modeller är för små även i bottenyta.

men det vore till stor användning för andra som är intresserade av sugar gliders om du skulle kunna tipsa om någon som tillverkar större burar.

jag känner till dem (flexipet), men deras profiler verkar vara max. 2m höga

italodisco
0

ok tack för all info, ara voljären är ett hemma bygge, som vi själva har byggt, jag måste få se en pungräv i verklighet innan jag gör en sådan stor sattsning och tänka ett par ggr, eftersom det är ett större kliv än sugargliders,och för att kunna ge dem det liv de förtjänar. tack för all hjälp.

Ypsilon1
0

#12 det är den bästa strategin :) det är en väldigt stor investering, om man inkluderar alla kostnader, såsom resa, ansökan om registrering av införsel, införsel tillstånd, burbygge osv.

Lycka till!

italodisco
0

Absolut!