upphittade ekorrungar
Hej,
I fredags kväll hittade mina grannars border collie en liten ekorrunge i gräset. Den var uttorkad och nedkyld och grannarna erinrade sig att de sett överkörd ekorre på vägen några dagar tidigare. När jag kom dit (de ringde efter mig eftersom jag är byn djurnörd nr. 1) hade hunden hittat en korre till och varsamt burit in. Vi försökte värma upp dem i händerna och de kvicknade till efter ett tag. Det var midsommaraftonskväll och precis allt var stängt så vi började med att peta i dem socker/saltlösning och så småningom babymjölkersättning. Tyvärr gick det inte att få tag på kattunge- eller valpmjölkersättning.
Nu är det söndag och det ser hittills ganska ljust ut. De är piggare och väldigt sprattliga, ligger under en värmelampa, äter gärna (valpmjölkersättning nu) och kisseriet funkar om man masserar med blöt bomullsrondell. Nu väger de drygt 40 gram, har tunn päls men stängda ögon och vi gissar att de är kring 20 dagar.
Men vad är det bästa att göra härnäst?? Vi vet att det är olagligt att hålla vilda djur mer än 48 h, men den närmaste viltrehabiliteraren svarar inte. Att lägga tillbaks dem i gräset är naturligtvis lika med en plågsam död och helt uteslutet. Alla goda råd, erfarenheter och idéer välkomnas!

Ring en annan viltrehabiliterare, den kanske har möjlighet att få tag i någon i er närhet som kan komma och hämta den.
Hoppas det löser sig:)
Kan inte privatpersoner med djurvana få tillstånd att fortsätta vårda ett vilt djur tills det är i form att släppas fritt igen?
Halvtama ekorrar far ju inte illa om de släpps lösa på tomten när de vuxit upp, och gör ju ingen skada pga att de är tama heller.
Tack, Jonaflax! (och tack för kommentarer och råd på Facebook!)
Apropå viltrehabiliterare, så kommer jag så småningom att försöka gå den kursen, nu när jag fått upp ögonen för det. Veterinär-light…! 
Här finns massor av info för blivande rehabiliterare:http://www.djurenso.se/html/viltrehabilitering.html
Kan ju vara intressant för alla som vill kunna göra insats för igelkottar, ekorrar och annat smått som man faktiskt kan lyckas med att rädda.