Sugar gliders
Hejsan!
Kan suger gliders bo i en furet tower? (två st, med massa inredning.)
Istället för insekter, kan man ersätta med ex kyckling och rå äggula osv när det gäller protein? (Hatar insekter, men kan stå ut med mjölmask.. dock ej syrsor! Musungar kan jag också offra om de är upptinade..)
Har inga planer på skaffa några just nu men i framtiden kanske :D
Har försökt googla lite om information men vill veta MER! Så länka gärna eller berätta:)
Nu kan jag inte så myclet om dessa söta varelser. Men jag är säker på att en furret tower är för litet för sugar gliders. Rätta mig om jag har fel men bör de inte ha 4 kvm i yta?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ja hittade också de nu men var så osäker igår för de stod massa mått och jag får inte in det i huvudet xD Men hur ofta brunstar dem? Kan en hane och hona bo ihop utan att sönderavlas?

Hej!
Enligt svensk lag ska sugar gliders vistas i en bur på minimalt 4 kvadrat meter, samt minst 2,2m hög. Allt annat är olaglit, inklusive att ha en mindre bur som 'står öppen hela dagen'.
Mjölmaskar, hela ägga (kokta och mossade, men även svenska rå ägg), kokt kyckling, pinkisar funkar ok som proteinkällor. Det finns även färdigt blandat foder som innhåller insekter, kött, ägg, samt frukter och rätt Ca-P fördelning som man kan beställa från USA.
En hona och en hanne som bor tillsammans kommer nästa säkert att para sig och få ungar inom kort. De kan få upp till 3-4 kullar / år. De 'brunstar' inte, utan har en fertilitetcykel som liknar människornas. Hanarna är fertila hela tiden, medan honorna är fertila en gång i månaden.
Okej tack så mycket! :) Ang. Nektar, kan man ge sån nektar man blandar vatten och pulver? Vi brukade ge de till några fåglar i skolan eller behöver de inte nektar?

Vissa källor rekommenderar sånt. Jag brukade också beställa 'sugar glider nectar' från USA, men slutade efter en tid, när jag insåg att det innehöll bara en massa enkla sockerarter som man ska helst inte ge till sugar gliders. Att de får massor med frukter och även honung i fångenskap är redan en stor avvikelse från den mängden enkla sockerarter som de får i sig i det vilda (i.e. mest från pollen). Basfodret i det vilda består av eucalyptus eller akacia gummi (som är komplexa sockerarter) och insekter (men som allätare, kan de också äta pollen, små fåglar, reptiler, däggdjur och ägg).
Sugar gliders har en stor caecum som är anpassat för att smälta precis sådana komplexa sockerarter. Resultatet av den kost som de får i fångenskap är att de får i sig allt för mycket socker, pga de enkla sockerarter som smältas fort, i tunntarmen.
Jag föredrar istället att blanda bipollen (som redan innehåller bi-nektar) i maten. Sugar gliders äter pollen i det vilda, som kan också vara en proteinkälla och utgör också den delen enklar sockerarter som de äter i det vilda.
Jag använder även akacia pulver, som man kan blanda med vatten för att få akacia gummi. Det räcker även om man blandar lite akacia pulver med frukt och grönsaker för att få dem lite svårare att smälta.
Vanliga ingredienser i 'sugar glider nectar':
Sucrose, Dextrose, Dried Skimmed Milk, Dried Whey, Soy Flour, Soy Protien Isolate, Dicalcium Phosphate, Calcium Carbonate, Salt, Dried Yeast, Corn Gluten Meal, Dried Alfalfa, Silicon Dioxide, Coconut Oil, Bee Pollen, Spirulina, Soybean Oil, Di-methionine, Potassium Chloride, Vitamin A Acetate, D-Activated Animal Sterol, D1-Alpha Tocopheryl Acetate, Ascorbic Acid, Menadione Niacin, Calcium Pantothenate, Thiamine Mononitrate, Pyridoxine Hydrochloride, Choline Bitartrate, Vitamin B12 Supplement, Folic Acid, Biotin, Calcium Cobalt Sulfate, Magnesium Sulfate, Maganese Sulfate, Ethylenediame, Dihydriodide, Citric Acid, Xantham Gum, Guar Gum, Artificial Flavor
Okej tack!:) Vad för nät passar bäst till voljär om man bygger själv? Hur liten ska hålen vara?
Vill också höra alla negativa saker om dem :) + ärliga svar. Läst att dem kan få för sig att skrika/skälla på natten, skiter/pissar överallt utanför buren och väldigt skygga om de inte blivit tämjda från början :) Luktar dem? (SVARA ÄRLIGT, minns när jag köpte iller "nja de luktar lite om man inte kastrerar dem eller när dem skunkar. Och fol säger att råttor inte luktar, de gör dem inte men däremot buren om man inte tvättar ALL inredning minst en gång i veckan :))

#6 nätmasken ska vara på max. 2,5 x 1,5 cm. till ex, det här nätet som finns på biltema kan passa till dem. nätet ska ha plastöverdrag, annars ska man använda stålgaller.
Ja, de kan skälla på natten. Det händer inte varje natt, men det kan hända att de skäller flera nätter i rad, i 20-30 minuter. de är inga djur som man kan ha i sovrummet eller rummet bredvid.
ja, de bajsar och kissar överallt, även i matskålen.
ja, de kan vara väldigt skygga i början oavsett om de är handtama eller inte. det tar alltid lite tid innan de vänjer sig vid de nya människorna och den nya miljön. vissa sugar gliders kan också ha vissa 'preferenser' för bara en person.
har man bara ett par, luktar de inte så mycket. dessutom, en bur på 4 kvadrat meter behöver inte tvättas varje vecka. jag damsuger varje dag runt matplatsen och tvättar golvet under det, samt reglerna runt matplatsen. de kastar mat på golvet utanför buren också och kiss kan hamna på golvet / väggarna runt buren. det är dessutom fel att städa för mycket, eftersom de doftmarkerar allt med sekret. doftmarkering är ett sätt att kommunicera individens identitet, men också de olika platser som 'eget revir'. håller man på att tvätta om och om igen, kommer de att markera om och om igen, och detta kan leda till stress. de ska bo helst på ett ställe med bra ventilation.
Okej tack för information, tänker inte skaffa såna nu men när råttorna minskats (ålder) ska kanske:) jag har varken tålamod eller energi att bygga bur så jag försöker titta om de finns gigantiska voljärer att köpa. (smidigast när man flyttar) Passar denna buren ett par? (nätet struntar vi i just nu:D) http://www.zoosajten.se/papegojbur-hornmodell-p-1006-c-104.aspx

ingen voljär eller bur som finns att köpa i djuraffären är lämplig till sugar gliders. sugar gliders ska ha en bur som är ungefär 3,5 större än den som syns på bilden (t.ex 2 m bred och 2 m djup, vilket motsvarar en stor dubbelsäng i bottenyta). buren är också för låg, den minsta lagliga höjden till sugar gliders är 2,2m.
man kan beställa en 'custom' bur, det kommer att kosta 6000-8000 kr. annars kan man också ha turen att hitta någon bur i andra hand på blocket, eller liknande. man kan också helt enkelt ge dem ett eget rum. man kan täcka väggarna och golvet med OSB skivor och inreda med grenar och andra klättermöjligheter.
Okej får köpa nåt begagnad då :)