Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 1616 ggr
Saiipz
2012-06-14 16:13
0

Gymnasieval

Jag har länge funderat på att gå på Himmelstalunds gymnasiet med inriktning Djurpark.
Är väldigt intresserad av exotiska djur, men har någon gått den utbildningen? isåfall så skulle det vara snällt om ni kunde svara pådessa frågor:
- Hur många meritpoäng behöver man för att komma in?
- Var utbildningen bra/dålig? varför?
- får man lätt jobb efter? (jag har fattat det som att det är väldigt svårt)
- kan man fortsätta utbilda sig som veterinär inom exotiska djur efter utbilningen?

tack på förhand! :)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Wassago
2012-06-14 18:45
0

Jag gick på den utbildningen -89-91, innan den tyvärr gjordes om. På den tiden räknades den som en av europas bästa djurvårdar utbildningar för djurparks djur och var en fantastisk skola med mycket kompetenta lärare. Att få jobb i den världen är däremot få förunnat,tror bara vi var några st från varje klass som kom vidare in i branchen då konkurrensen e stenhård!

Tsunamis
2012-06-14 22:21
0

Gick den utbildningen 00-03. Jag tyckte utbildningen var bra men väldigt bred - det var inte bara djurparkskurser långt ifrån utan väldigt brett inom djursjukvård, zoodjur, mikrobiologi, skog & mark och traktor. Verkligen stenhård konkurrens och mina klasskamrater jobbar i varierande grad inom olika djuryrken men bara 1-2 på två klasser jobbar eller har jobbat inom djurpark. Det är som sagt stenhård konkurrens.

Jag grät när jag tog examen för jag tyckte utbildningen var så rolig och jag ville inte sluta haha Tungan ute skolan är relativt liten och charmig och med trevliga lärare. Vet ju inte riktigt hur den är numera för det var ju ett tag sedan men ändå.

MvH  Tsunamis

Schniigel
2012-06-15 11:42
0

Jag har precis gått ut andra året där och har alltså ett år kvar.
Det är en fantastiskt trevlig skola och eftersom nästan alla i klassen kommer från andra städer än Norrköping så kommer varandra oerhört nära då man bara har varandra!
Det finns mycket kompetenta och underbara lärare och många spännande kurser. Kurserna är mest inriktade på djurparksdjur men man kan välja till andra kurser som individuella val, dock har kurserna ändrats lite som jag har förstått det (iom den nya gymnasiereformen) men eftersom jag hann gå ut första året innan den trädde i kraft så tillhör vi fortfarande det gamla systemet.

Som de andra har sagt så är det en enorm konkurrens och nästan alla har bra betyg och kämpar som galningar för att få bra praktikbetyg, utlandspraktik och så småningom även jobb!