Kan de inte bara förstå?
Som några av er vet har jag nyss köpt en kinesisk ekorre. Jättesnäll och söt, bor i laglig bur osv. Men endå så klagar folk och säger att jag intebör klok för att jag äger en ekorre. En tjej gick till och med så långt att hon kallade mig för "jävla djurplågare" vilket verkligen förstörde min dag. Jag har förklarat att det inte är vilddjur jag har hemma och att de är lika lagliga som kaniner och hundar. Men jag blir bara så trött och ledsen när folk säger att jag ska gå till djurskyddsgrejen och lämna ekorren där för att den minsan inte är laglig som burdjur. Jag får höra stackars ekorre hit och stackars ekorre dit… Ska det verkligen behöva vara så? Det är ju för tusan ärekränkning! Blir less på detta.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Vart får du höra sånt? Det är ju såklart väldigt trist att behöva höra sånt från folk som inte vet vad de pratar om. Du får trösta dig med att du vet vad du gör, medan dessa personer uppenbarligen INTE vet.
Det måste vara så tröttsamt, varför kan folk inte fråga först innan man tar på sig åklagar-rollen?
Pappa kallar mig djurplågare hela tiden för jag har djur i bur, eller har djur i huvudtaget. Be dem komma hem till dig och se hur bra dem har det så kanske dem håller tyst
Ja det är över Facebook de har klagat, inte öga mot öga. Det är bara riktigt lågt av dem :/

det käns väldigt jobbigt, jag vet. men du ska inte oroa dig för det.
det händer väldigt ofta tyvärr. vissa har väldigt starka opinioner när det gäller djur i fångenskap, i allmänhet. de bästa djurparkerna får ofta sådana reaktioner, och även forskare som vill ta reda på och förstå djurens psykologi och beteende. även om det handlar om forskning som har som syfte att förbättra djurens välfärd. och även om det handlar om forskning som pågår i det vilda.
allt man kan göra är att fortsätta informera om lagar och bra djurhållande. och du ska bara må bra av det och vara stolt, för att det är en stor insats för välfärden av exotiska eller mer ovanliga sällskapsdjur 
Vill gärna se en bild på buren :D vore jättekul. Och bry dig inte om vad folk säger
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#5 Självklart! Får se om jag ^kan ta några bra bilder imorgon :) Har inga bilder på datorn/kameran ännu ^^
Wow! Jag visste inte man kunde ha en speciell sorts ekorre?! Gud så häftigt och kul! Har alltid gillat ekorrar! Oh vad kul för dig, och bry dig inte om vad andra säger, dom är nog bara avundsjuka tror jag, och tycker att om inte dom får, ska du inte ha, eller liknande. Men vad kul för dig! :D Är glad för dig, men sammtidigt en gnutta avis. ^_^
#7 Hihi tack! :D
#8 Skulle själv vilja ha en, men jag tror inte jag hittar nån uppdödare i Dalarna, och dom dära rackarna äår väll rätts dyra? O.o Men jag är så glad för din skull! :D
Oj så fel det blev! O.O UPPFÖDARE* :D
#9 De brukar kosta runt 1500:- tror jag :)
Okej!:)
Haha, jag hittar inte min kamera..
#13 använd mobilen! :) Vill jättegärna se för att få inspiration!
#14 Hittade den, ska ta bilder nu! Buren är dock inte så pimpad ännu.. :/
Ja vad kul! :D Och gärna bilder på ekorren också, jag är så himla nyfiken! ^-^
#15 Mer inredning kan man lägga till efteråt :) Man ser ju sen också vad just DIN ekorre uppskattar mest och så kan man anpassa efter det.
Undrar om ekorrar gillar såna här.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70115578/
#16 Finns lite trådar som du kan titta på :P Annars tar jag några nu med.
#17 Ja en sån kan man ju köpa ^^
tass ang buren

Jag vill också se bur:)
Haha ursäkta att jag är så sen :/ Var tvungen att göra en grej. För över bilder till datorn nu.
YAY :D
:D
Du får sätta fast massa fler grenar tvärs över nätet åt olika håll. Sätta upp hängande bon och massa mer.
De är klart han sover i lilla buren när den inte har några skyddade områden och bon i övriga buren.
Men riktigt fint bygge!! :D STOR potesial! Nu behövs bara mycket mer inredning
Åh jag önskar jag hade plats och kunde bygga… *avis*
OH MY CARROTS! O.O Jag kan inte ha en ekorre, har absolut inte plats! Lyllos dig! :D men vad fint du har gjort åt han, han trivs nog mega bra! <3 Önskar jag hade lpats för en sånnhär bur och ekorre :/
#27 jo de flesta exotiska djur i denna storlek kräver 4kvm
#25 Givetvis är det mycket kvar att göra på buren! Nu när han har börjat bli lite tam så börjar vi att inreda på riktigt. Tack! :)
Så länge vi vet att våra djur mår bra så är det bara att strunta i vad andra säger. Du sätter väl in en ny bild sen när du har inrett. 
#30 Visst det kan jag väl göra :) Någon som har tips på inredning?
Kolla på bilderna här på exotiska djur på sugerglider voljären som är riktigt fint inredd
Tack Minoth!
Smullis, man måste respektera att andra har åsikter dom också.
Lika mycket som du tycker det är själklart att ha ekorren kan dom tycka det är fel.
Visst det är inte snällt att "skrika" skällsord, men se hur mycket skit dom som har minkfarmar får ta?
Dom blir hotade, deras familjer blir hotade, deras ägor/ägodelar blir vandaliserade.
När det kommer till djur har människor väldigt skilda åsikter.
Jag tycker inte det är okej att hoppa på någon så länge dom sköter djuren och följer lagen, men det är ändock smällar man får ta.
Jag personligen är emot minkfarmar, men jag skulle inte få för mig att ge mig på dom som jobbar med det för det.
Hälsningar Malin
#35 Du har helt rätt. Minkfarmer är jag helt emot med tanke på de pyttesmå burarna och hur vissa vanvårdar sina minkar. Men det är ju olika som du säger..
Jag vill se när du har inrett den mer också!! :D och på ekorren bilder!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Tänk på att alla skit du får höra kommer från folk som saknar kunskap om djur och hur de fukar. Så ta inte åt dig av vad de säger. För de vet inte vad de pratar om. Och mycke grundar nog i avundsjuka, för hur söta/fina/ovanliga är de inte? Alla vill vell ha en, haha.
Du är ingen djurplågare, du värkar ha bra koll på läget och tar väl hand om din ekorre =)
#38 Tack :)

Framgår det att det är kinesisk ekorre du har? För jag tycker det är helt rätt att folk reagerar på de som har viltfångade svenska som "husdjur". Lycka till med din korre och fortsedda burinredning:)
#40 Det är en kinesisk ekorre :) Det jag stör mig på är att när jag berättar att det är en tamekorre så vill dom ändå inte acceptera det. Accepterar deras åsikter, men när de är på mig hela tiden och säger att jag borde lämna tillbaka den så tycker jag att det är en tråkig stil.
Va synd att du fått höra så mycket negativt. Jag har ingen ekorre hemma men en igelkott vilket inte heller är så vanligt. Men jag tycker inte du skall ta åt dig, det är ju som sagt deras okunskap som gör att de säger sånt. Mitt förslag är att du inte försöker resonera med dem, säger nån något så svara bara att man får ha dem som husdjur och att du följer de lagliga måtten. Det är ingen ide att diskutera med såna människor de kommer aldrig lyssna ändå.
#42 Du har rätt! :)
Om du vill ha mer förståelse så tycker jag att yngre har lättare att förstå än äldre, min kompisar är jätte intresserade medans typ mina föräldrar och äldre släktingar tycker det är lite konstigt.