Burbygge till Nilråttor
Håller på att planera en ny bur till Nilråttorna nu och har börjat få lite idéer..
Som det ser ut nu så blir måtten 170x70x45cm(Längd,bred,höjd) vilket nog bode vara passande mått då de inte är de bästa klätrarna men behöver ytan :)
Tänkt bygga så man bara har ett skjutglas då pga en del av buren kommer täckas så den inte syns och det känns då onödigt att ha glas framför det.
Tanken är då att man ska kunna skjuta detta glas in bakom träskivan som kommer sitta för den sidan som döljs.
Tänkt lite på dörr först men med tanke på att de kan gnaga sönder den så nja..
Material är tänkt From plyfa då det tål fukt bättre ifall ex. vattenflask går sönder samt ska alla hörn silikonas! Taket är tänkt att ha reglar gåendes som sedan nät blir fäst i över hela toppen.
Vattenflaskor m.m ska fästas i sidorna,värmematta kommer sättas i botten underifrån på utsidan ev(beror på hur mycket värme burarna runt om kommer ge).
Vad tror ni? Någon som har andra idéer så kom gärna med de! :) Hoppas ni förstår bilden…
Enda jag tänker är att minsta tillåtna yta är 2kvm. och det uppfyller inte den buren.
Gör en 2x1 meter istället :) Det är ju bara några cm extra åt varje håll.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Problemet är att inte har möjligheten till det samt hamnar måttet 1,2m~ samt är 2kvm för Djurpark då djuren utsätt för mer stress där vilket inte sker i hemmiljö.
Lika så vanliga råttor behöver 2kvm där.
#2 dom är ju inte lika domesicerade som tamråttor och går inte att ha lösa i huset som man kan med tamråttor.
Om man inte kunde ha tamråttor lösa överhuvudtaget skulle jag tycka att dom också behöver minst 2kvm. Fast mycket mycket högre höjd.
Tycker du har ett bra mått på din bur. Men du får ändå problem om en djurskyddsinspektör skulle knacka på nån gång.
#3 Vet det mycket väl hur det ser ut med allt sånt :) Så har full koll på det ^^
Det kan jag hålla med dock denna yta för en marklevande gnagare är ändå lämplig med tanke på miljön den kommer befinna sig i.
Redan diskuterat det med bland annat skolan och vad har hört så brukar de inte lägga så stor fokus på måttet om det iaf är stort för de,det är mest fokus på att djuren mår bra! :)
Sen vet har jag hört flera av de inspektörer som finns här inte kan räkna haha!
#4 nej jag vet vissa inspektörer är helt knäppa. Och tro mig jag håller med dig..
ibland är djurparksmåtten helt överdrivna, speciellt till gnagare som inte innefattar l80
#5 Mjo fått höra en del om dom har gjort jäkla fel :P
Håller med, djurparksmåtten är anpassade för att visa djur och då behöver dom självklart med yta att bo på! Men hemma känns det lite overkill med 2kvm..