Inreda degus bur
Vad behöver en degus för inredning i sin bur. Vad kan de ha att gnaga på och kan de ha hjul isf vilken modell är bäst om inte är det svansen som förstörs med hjul?
Fungerar hängmattor eller vad kan man göra för kul?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grenar av alla tjocklekar typ, hyllor, hus, rör, stenar mm. Det mesta uppskattas, viktigast är nog variation! Hängmatta hade jag i den andra buren jag hade och den uppskattades, men revs ner allt för ofta för att jag skulle orka fixa ny hela tiden. Den var tydligen bra att bädda i boet med :P
Mina har ett Wodent Wheel som de får ha i perioder. De gnager sönder det om det står inne så länge att de tröttnar att springa i det :P
Svansarna går tyvärr ganska lätt på vissa degus. Då jag aldrig sett vad som orsakat det på mina, kan jag inte säga om det är hjulet eller katten tyvärr. Just nu har alla jag har hemma sina svanstippar kvar, men jag tror jag har haft 4 st som blivit av med dem (2 ungar som flyttat, en vuxen hona som flyttat, samt en vuxen hona som gick bort i december)
Så här kan det se ut i vår bur
Smart att skicka in en färdig gren på det sättet :-D.. Har samma till mina ekorrar

#2 jag sågade typ ner ett helt äppleträd för att få den grenen. :P Min sambo var måttligt glad över det kan jag säga, men nu är det ju snyggt! Har 3 olika grenar i den storleken som jag växlar mellan, så att det blir lite variation. Sen blir det nya färska grenar som är mindre ganska så ofta, gärna m blad på om det är säsong, ett antal hyllplan som det väclas mellan med.
Hur är det med plast saker. farligt eller helt okej som bur inredning?

Jag hatar plast :P Men de gnager ju som sagt på ALLT, sen äter det sällen det de gnager på. Man får väl göra en bedömning själv om man tycker det är värt risken.
Plast saker ryker på en dag. Mina första degusar köpte jag skitbilligt med en medföljande furrettower FULLPROPPAT med leksaker - av plast. Så det fanns inte en enda hel sak, de gråa trekantiga hyllplanen man köper i djuraffärer fanns det ett tiotal av - ALLA var söndertuggade till ungefär halva orginalstorleken…
Nu bor de i en bur/voljär med enbart trä, när jag satte in ett sånt "illerrör" (sånna det finns av furrettower) så var den där i 2 minuter innan den var söndergnagd…
Men för övrigt verkar degusarna friska så att de ätit x-antal kilo plast hos sin förra ägare har HITILS inte visat sig om man säger så, men tror knappast det är hälsosamt…

#6 :D Få är de som förstår vilken enorm gnagförmåga degun har. Men det är just precis så som du beskriver det!
#7 Den är värre än 10 råttor, 20 chinchillor och tre kaniner TILLSAMMANS kan jag säga…
Har aldrig träffat en djursort som gnager lika mycket och lika SNABBT som degusar!
Med ex kaniner så gnager de ju oftast på hus osv när de har för liten bur, för oaktiverande bur mm. Men den buren jag hade var bevis på att det kvittar ju hur mycket man aktiverar degusarna - de gnager ändå! (mina iaf).
För ingen INGEN kan säga emot mig - denna buren var PROPPAD med leksaker.
Här är lite inspiration till inredning och leksaker: http://www.degutopia.co.uk/deguenrich.htm
Med plastlådor (t.ex. gamla glassförpackningar) och tjockare papprör kan man lätt fixa till ett eget gångsystem. Själv gjorde jag singelvarianten - skar ett hål i plastlådan och trädde in ett rör. Men man kan ju förbinda flera "bohålor" med varandra för att efterlikna deras naturliga bon. Fast…ja…med plastlådor…
_No way! Yes way!

#8 nä de kräver ju variation in i förbannelsen om man inte vill att de ska gnagar för mkt. Som utbildad etolog älskar jag att jobba m berikning och så, men degun är verkligen inte lätt att hålla tillräckligt tillfredställd för att de inte ska gnaga sönder hela buren. Tror nog mkt att det är en anledning till varför de inte är populärare än de är idag

Ingen som har nåt roligt inredningstips till en uttråkad sjukling som vill hitta på nåt till sina små?

Jag börjar tro att det är något fel på mina degus :P De har bott här i snart tre veckor och har fortfarande inte börjat gnaga! De har några favoritgrenar som de tuggar lite på ibland, men har inte rört de plastsaker de har! De har mycket småkvistar som de äter på också, kanske påverkar. Eller så känner de sig inte riktigt hemma än och har inte visat sitt sanna jag… Men de är väldigt frammåt och modiga, kommer upp i handen på mig och Nässla klättrar upp och sitter på axeln! De har konstant tillgång till hjul, så det spelar väl in också.
Inredningstipps är väl saker de kan klättra på, tex grenar, rep och stenar. Saker de kan krypa i, tex rör och hus. Mina älskar sin hängmatta av rör-modell (tänk byxben) som de sover i. Variera inredningen så det finns inredning på olika nivåer. Jag inreder ungefär som jag gorde till mina råttor, och hittills verkar de uppskatta det! Ska lägga upp ett foto på buren senare, har inga bilder på den här datorn och orkar inte slå igång den andra :P

Tegel tak pannor o tegelstenar gillade mina degusar.
Finns rör i tegel med som man kan göra gångar av något mina älskade.
Pinnar åter pinnar från fruktträd.
Mina två gnagde hål på plåtbotten i buren
Inte mycket som klarar små degu tänder.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

#17 vad var det för plåtbotten?
Vi kan inte kapa mer på vårat äppelträd för då överlever inte det :( De fick en bunt m äppelkvist här om veckan. Jag fick inte ens runt mina fingrar m båda händerna, men det var nergnagt på bara nån dag :P De hade ju kul så länge det varade iaf :D

Min erfarenhet säger att honorna tuggar värst. Jag kom på de strålande, men dyra idén, att stuprör fungerar. Man kan bygga gångar och det finns tom kurvor till dem, det kostar bara lite. men eftersom det är metall håller det länge!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#18 vet inte vad det var för botten hade inte köpt buren ny men de hade gnagt i hörnen, vet inte hur de lyckades.
Hur ser era grannars träd ut?
Stuprör var en bra ide.

#19 hos mig är hanen värst! Sen tycks alla ha en fruktansvärt dryg period när de är runt året.
Stuprör har jag haft hemma (som jag hittade slängd i en container vid en byggplats), men det hade så skarpa/vassa kanter att jag aldrig vågade sätta in det till dem. Mina har grova kartongrör och de håller förvånansvärt länge. De verkar inte tycka att de är så goa att gnaga på eller så är det alla grenar de får som håller de sysselsatta?
Här är till slut Nässla och Tuvas bur! De har ett stort hyllplan, ett mindre hyllplan (och det är lister runt toppen av terrariet som de springer på), grenar och kvistar (det enda de gnager på!), ett hus, ett hjul, sandbad, en sten, mat på flera platser så de måste röra sig i buren och en hängmatta som de sover i.
Det svarta överkastet är kattskydd. Katten är otroligt ointresserad av djuren här hemma men är dumt att ta risker. Nu är den vänstra kortsidan täckt med genomskinlig plast istället för att släppa in mer ljus från fönstret. Jag har redigerat bort allt runt buren, tex hö och matpåsar som jag tyckte störde.
Vad jag saknar: Fler hus, gärna sammankopplade med gångsystem för att efterlikna deras naturliga bohålor. Fler rör att krypa i. Ett större hjul. En stor grävlåda. Flera små hyllor, och en större bur :D
Imorgon ska jag köpa tyg, då ska jag fråga om de har några stora tomma tygrullar!

Ser mysigt ut.
Hej!
Jag undrar om det är någon som har tips på vad för typ av sand man kan köpa i djuraffären som passar för degusar att gräva gångar i? Chinchillasand är ju lite för fint för det och jag antar att sand utifrån är för ohygieniskt!
Kan man ha löv på grenarna eller är det farligt för deusarna ? :D

#25 ja det kan du, men alla träslag är inte ofarliga så kolla upp det du stoppar in till dem
Åh, vad jag saknar min lilla degu Mini nu 
*Fast skadegörelserna är jag iof glad att slippa*
_No way! Yes way!