Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettdjur-lagen
Läst 8939 ggr
chade
2011-12-04 21:00
0

Grävling

Hejsan, min pojkvän har funderat ett tag på en grävling som husdjur. Vi har letat fakta på internet men vi tycker inte att vi hittar så pass mycket att det mättar våra magar så att säga.. Så det känns bättre att fråga här!

Nu gör jag en lista i punktform över det han undrar över, då det är lättast för oss alla då, haha.

• Aktivering, hur mycket behöver de aktiveras med hjärngympa, träning, promenader osv?
  • Hur är dem till sättet att vara? någon likhet med hundar, katter, illrar?
  • Är dom svåra att toaträna eller går man ut med dem som hundar för  att göra sina behov?
  • Hur är det med veterinärer, har dem kunskap ifall man skulle komma in med en skadad eller sjuk grävling?
  • Vad kostar en grävling från en uppfödare, och har ni tips eller vet om någon grävlingsuppfödare?
  • Vad och hur mycket äter dom?
  • Trivs dom med andra djur? Tänker mest på katter, då jag har en och ifall dom skulle komma och hälsa på någon gång.
  • Vad är minsta ytan man får hålla en grävling på? Är det okej att ha dem i lägenhet och gå ut med dem varje dag?

Nu hoppas jag att någon med kunskap om grävlingar kan svara på dessa frågor, tack på förhand :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Tsunamis
2011-12-04 22:45
0

Pratar du om svensk grävling?

MvH  Tsunamis

chade
2011-12-04 22:58
0

Ja ''europeisk''?

[isdrakee]
2011-12-05 13:59
2

Jag har ingen erfarenhet av grävlingar och känner ingen som har dem heller. Men jag tänkte hjälpa dig med att klistra in vad som gäller rent lagligt för grävlingarna. Så får du en liten hum om vad som krävs.

"Övriga rovdjur, huvudsakligen marklevande > 5 kg

24 §  Tropiska arter får hållas inomhus året runt

25 §  Utrymmeskrav enligt följande:

Inomhusutrymme året om med  visning:  100 m²

Inomhusutrymme med visning: 50 m².

Stall/nattkvarter:  4 m²/individ, dock minst 16 m²

Utomhusutrymme med visning: 600 m².

Utrymmenas utformning:   Grävmöjligheter, naturmark alternativt minst hälften av markytan mjukgjord, gömställen, tillgång till lya, klättermöjligheter. Gäller inte stallutrymmet."

Detta går att hitta på 26 av Statens jordbruksverks föreskrifter om djurhållning i djurparker m.m; (L108).

Det blir alltså lite svårt att ha dem i lägenhet. Visst finns det lägenheter på 100 m² och visst är det genomförbart att ha jord i halva lägenheten men det är kanske inte riktigt det ni föreställer er. :)

chade
2011-12-05 15:31
0

Okej tack så jättemycket för svaret, ska visa honom länken och det du skrivit när jag kommer hem :)

Han bor hos sina föräldrar i hus fortfarande med en ganska stor trädgård om det vore så! tänkte mest över det med lägenheten om den skulle komma till mig någon gång och hälsa på över natten eller liknande. Men sen måste vi ju självklart tänka på hur det blir om han flyttar hemmifrån någon gång i framtiden!

letade själv på jordbruksverket men tycker det är så svårt att hitta där, så tack för den hjälpen också :)

chade
2011-12-05 18:19
0

Hejsan! Benjamin (chades pojkvän) här.

Den lagtexten du hänvisar till verkar vara för djurparker / uppvisningar av djur. Alltså inte vidare relevant för husdjur? Eller?

Vad jag kunnatr läsa mig till i nedanstående så innefattas inte grävlingar eller tama illrar under kategorin "Rovdjur som inte får hållas som sällskap / hobby- djur"

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/hundarochkattersominteartillatnaisverige.4.207049b811dd8a513dc8000554.html

I nästa länk hittade jag grävlingar igen

http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

Så nu återstår bara frågan om hur mycket plats de egentligen behöver rent lagligt! Och självklart alla ovanstående frågor!

(ska maila sjv och kolla med dem, men all info är uppskattad här med!)

//benjamin

[kent2]
2011-12-05 18:29
1

Du har redan fått de ytkrav som finns, dvs de som Israkee har gett dig. Du kan inte sluta läsa ett regelverk bara för att du råkar hitta ett visst ord. Hade du inte gjort det utan läst nästa paragraf hade du sett.

Djur som får hållas enligt 4 och 5 §§ och som inte omfattas av 6 – 15 kap.
ska, utöver vad som framgår av 1 – 5 kap., hållas i enlighet med de utrymmeskrav, inklusive inredning och annan miljöberikning, som anges i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:19) om djurhållning i djurparker m.m.

chade
2011-12-05 19:03
0

Finns ingen anledning att vara snoffsig om det hela, jag har inte ignorerat någonting, kan man inte vara trevlig när man "hjälper" någon så borde man kanske låta bli.

Har ca 2000kvadrat tomt att ha grävling på, så jag tror inte det är ett problem, jag frågar mer för att den ska trivas, inte för att JAG ska trivas!

Har även ordentligt skydd där den kan trivas mer än utmärkt inll uppvärmt bo och dess lika!

//Benjamin.

Ps. De andra frågorna om en grävlings trevnad i "fångenskap" söker jag fortfarande upplysningar om!

zickan
2011-12-06 18:35
0

En person jag rekommenderar att försöka prata med är Bushmaster här på iFokus. Han har själv haft och vad jag vet har grävling just nu :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

chade
2011-12-06 18:38
0

#8 åh, tack zickan! ska pma på en gång. benjamin kommer bli glad nu tror jag :)

xjanniex
2011-12-06 20:18
0

#9 fortsätt gärna skriva vad ni får reda på och hur ni tänker göra, är väldigt spännande :) Grävlingar är otroligt vackra!

chade
2011-12-06 20:20
0

Jadå det gör vi!

Bushmaster
2012-05-09 11:32
1

Hej sorry för sent svar!

1.Aktivering, hur mycket behöver de aktiveras med hjärngympa, träning, promenader osv?

Svar! För det första måste Grävlingen flaskmatas från mycket tidig älder för att kunna hållas som husdjur innomhus, om detta göres så kommer den att bli som en katt, går ut när den vill och kommer in när den vill. Det går inte att ha sele eller koppel på en grävling, anatomin tillåter inte det. En grävling älska att leka, vi har haft en lina i taket med en boll/strumpa som hon älskat att dra och slita i. Hon lekte också med ena hunden. När vi plockar svamp och bär följer hon med troget runt hela skogen .

2.Hur är dem till sättet att vara? någon likhet med hundar, katter, illrar?

Svar! De är mycket smartare och mer överlevnadsinriktade än hund katt, bättre problemlösare på alla sätt. De tar sig in överallt bara de får in huvudet, sedan "spränger" de upp resten :)Likheten är väl att de kan lära sig vissa kommandon som, MAT, KOM, HOPPA och känner igen sitt namn, det kan skämmas och vet när de gjort fel och förstår då man blir förbannad på de!

Bushmaster
2012-05-09 11:37
0

Du kan inte ha de i lägenhet!!

Du kan inte gå ut med de som hund eller katt i sele eller koppel

Katter gillar de inte enl min erfarenhet, små djur kan ses som potentiel mat, större hund går bra om hunden vänjer sig från början att det är en kompis, vår schäfer mix alskade lekaa med maya!

Grävlingar kan inte rekomenderas till andra än de som bor på landet då de kommer att vilja springa fritt precis som de vill vill de utomhus kommer de att krfsa sig genom väggen tills de kommer ut, jag har fått gå upp på natten ett flertal tillfällen varje natt att släppa ut och släppa in henne då hon krafstat på dörren.

mvh

Mats

chade
2012-05-09 15:26
0

Tack så jättemycket för dina svar Mats! ska berätta för pojkvännen min att du svarat :)

Mantissa
2012-05-09 20:10
0

#13 Kanske en grävlingslucka i dörren? :)

mandyosv
2012-06-07 05:33
0

Hej Ts, har ni skaffat någon grävling? haha

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

mandyosv
2012-06-07 05:38
0

HAHA, sökte nyss på tam grävling på google, kom fram till denna länk, bushmaster, måste ju tillhöra dig =) http://www.red.fever.xn--njesgalaxen-rfb.se/2011/02/annorlunda-husdjur/

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

chade
2012-06-07 10:08
0

#16 nej det har min pojkvän inte gjort. Jag hoppas nästan att han glömt bort det haha :P

theraphosa
2012-06-07 12:36
0

Jag vill tillägga att de är individer och som med alla andra djur så är alla individer olika. Grävlingen som min kille hade kunde ha sele, han va ute och gick med honom till och med. Ziggy som han hette kom överens med de fyra katterna och hunden ganska bra, inga större problem han brydde sig knappt om dom. Men de beror nog på hur man introduserar dem.