Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 2504 ggr
[dynamitella]
1

Intressant om rävar (experiment).

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag snubblade över denna videon idag. Den handlar om hur man i sibirien forskar runt hurvida domesticering hänger ihop med generna. Jag tycker väldigt synd om dessa djur som bor på nätgolv och spenderar hela sitt liv i rädsla.

Däremot är det inte mindre intressant för det.

Himla synd att vi inte får äga rävar i sverige. De ska tydligen vara som en blandning mellan hund och katt, och trevliga att ha med att göra.

Ratata
0

Har också sett den dokumentären. Det här är ett klipp ur en dokumentärfilm som handlar om djurens domesticering. Jätteintressant, men jag reagerade också över nätgolven. Tråkigt att de håller dem i sådan miljö…

adirf1
0

Riktigt intressant! Hjälp vad jag skulle vilja ha en sådan liten buse. Har alltid haft en viss färkärlek till rävar.^^

Undrar hur det kommer se ut om 10-20 år, kanske får man ha dem här i sverige som husdjur då.. :3

Ixectrona
0

Det finns jättemånga dokumentärer där Silverrävsexperimentet tagits upp. Det är bra intressant och jag undrar just vad som skulle hända om man försökte ta in en ringsvansad, hängörad, fläcking räv i Sverige och sade att det var en blandrashund. Oskyldig
(Ingen uppmuntran till brott här, jag skojar bara.)

Dock så föds de ju som ni säger upp i hemska förhållanden, pälsfarm-style, och en amerikansk uppfödare verkar inte vara bättre.

http://sibfox.com/
(Sidan har inte fungerat på länge, men den kanske kommer fungera i framtiden…)

De verkar dock inte vara så bra husdjur när man läser på lite mer. Katter och hundar verkar båda vara mycket lättare. De där silverrävarna må vara domesticerade, men de har inte varit med i flera årtusenden.

http://sybilsden.com/caresheet/fox.htm

Kanske skulle jag kunna tänka mig att ha en eller två när jag bor någon annanstans (flytta utomlands ska jag ändå), i hägn, men som innedjur… nja.

choiicho
0

Mycket intressant dokumentär. Jag måste medge att tanken om färgerna hade redan slagit mig då många färger finns likadana på nästan alla domestiserade djur. En bläs tillexempel finns inte på något ur vilt djur (om det inte tillhör des "orginella" teckning). Men idag finns dem på hästar, hundar, katter, kaniner, möss och råttor. Samma sak med vissa andra färger och teckningar.  

(Siames / himalaya teckningen t.ex.
Soting nos, mörka ben och svans.
Finns hos Katt, häst (se buckskin), kanin, marsvin, råtta, mus och i sällsynta fall hund.)

Kan det vara så att det inte bara är för att man avlar på snälla individer utan för att man har kontrolerad avel i övrigt?
Jag menar skulle samma sak hända om man avlade på de aggresiva rävarna i lika många år som dem avlade de snälla? Eller skulle alla se ut som vanliga silverrävar?.