Dålig (vild) igelkott
Någon som vet vart man vänder sig m en vild igelkott i östergötland som inte verkar må helt bra. Som det är nu ligger den under en "buske" på vår tomtgräns mitt i ett lägenhetsomårde och andas häftigt + "spänner" sig då o då. Jag har ställt ut vatten till den, men vill inte störa mer, då jag inte har kompetensen att ta hand om den. Kikar på den från köksfönstret och det ser jobbigt ut :(
Hemsida m kontaktadresser till folk m rätt kunskap är väl främst det jag söker, men annat mottages oxå tacksamt!

Här finns en lista över rehabiliterare från KFV's / djurens rätt / Naturvårdsverket. Jag var inte säker vilken / vilka som kan vara närmast.
Det kan också hjälpa att ringa / skriva till Suzzie Engström (076-200 43 63; Suzzie6@hotmail.com) som har tillstånd för att ta hand om vilda igelkottar. Hon finns i Norrtälje, men hon skulle kunna hjälpa med råd eller hänvisa till någon som bor närmare.

När jag kom tillbaks efter hundpromenaden var den inte kvar och jag kunde inte hitta den i närheten. Hoppas att den känner sig piggare och letat reda på ett mer skyddat ställe.

Jag hoppas att kotten klarade sig och att det inte var lungmaskar med tanke på att h*n verkade ha svårigheter att andas (Om jag inte förstått fel)

#3 jag tolkade andningen som att den hade ont, men jag har som sagt ingen erfarenhet av kottar (vare sig vilda eller tama). Har inte sett den nåt mer, men låter vattnet stå kvar ute i busken.
Vi får väl hoppas på det bästa.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡