Degu
Hur stor är egentligen en degu, i jämförelse med en vanliga tamråtta?
Är det "roliga" djur? Alltså blir de tama, rumsrena, keliga?
Hur länge lever dom?
nej degu blir inte som tamråttor. Min erfarenhet av dom är att de gnagar på allt, låter, svåra att hantera men det går. lite hoppiga ur handen.
Dock så ska du inte lyssna på mig. Aldrig ägt själv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har haft 2 degu bröder. Vi köpte den största "fristående" "lösa" fågelburen vi kunde hitta. Vi svetsade igen hålen , där man stoppar in mat till fågeln, och placerade en mindre bur innuti. Vi byggde också med trä så det blev flera våningar dem kunde springa på.
Bröderna var otroligt fästa vid varandra. En dag, efter några år dog den ena, Piff. Det verkade som han hade cancer eller liknande. Den andra degun, Puff, blev väldigt ledsen. Han satt längst in i buren , och nästan liksom grät. Det var då han blev tam. När han inte hade någon kompis så blev han mer och mer tam. Tyvärr dog Puff några år senare.
Ja, dem låter, främst när dem gnager på allt! På järn buren , på trät …..
Degusar är fantastiska husdjur!
Ska skriva också att dem mer liknar en liten boll, än en tam råtta, inte så jätte stor. Liknar lite Chinchilla, men är brun och har en anorlunda svans.
Fast det finns olika färger på degusar också, vill jag påpeka!
De är rätt så känsliga, vill oftast inte att man springer in och ut i rummet där dom står, för då protesterar dom med ett tjut. Men tama går dom absolut att få. Kanske inte katt eller hund-tam, men rätt så tama, så att dom inte flyr för livet när man öppnar burluckan i alla fall. ;)
Vilka färger menar du? Har bara sett den bruna varianten…
jag har haft en degu för massa år sedan och kan inte ett skit om dom. Men det förstår man nästan med tanke på att jag hade en :S Men det e nog 10 år sen nu….
Det finns lite gråaktiga och med t.ex. vit pannfläck eller teckning. Utanför sverige finns det fler färger ;)

Degun är underbar! Att de skulle vara svårhanterade, känsliga, nervösa och så tycker jag inte alls stämmer. Ofta är de genomsnälla och sociala och spenderar man bara ordentligt med tid med dem blir de hur tama som helst!
Själv föder jag upp vittecknade degus vilket har funnits i sverige några år nu. Uppfödaren som 2 av mina avelshonor kommer ifrån har även ett projekt med blåa degus nu. :)
/ Sofia
En enkel beskrivning som vanligen andvänds(om utseéndet): Korsning mellan ekorre och chinchilla
Hälsningar Malin
#8 Blå degus, åhh dom är säkert hur gulliga som helst. Jag har en förkärlek för just blått, det är så fint.
Åh, jag vill ha degus… :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag hade degus förut. Otroligt charmiga djur
Jag ska få hem två degu-bröder om några veckor. Ska bli så roligt! Jag tror att de kan bli hur tama dom helst så länge man engagerar sig och lägger tid på dem, som med andra djur. Och tålamod såklart. Jag kommer få hem en agouti(brun) och en agouti med vit bläs :) Så ska man försöka komma på namn sen också, alltid lika svårt!
// Sofia