URGENT! Jordekorrar behöver hem!
I en djuraffär i Göteborg bor en jordekorre i en liten fågelbur.
Vet att någon anmälde de för detta för längesen men det hände ingenting.
Var där häromdagen och den bor fortfarande kvar i den lilla fågelburen och personen jag pratade med i affären hävdar att det är lagligt.
Vad ska en jordekorre ha för mått? Om det ens är en jordekorre, har aldrig sett den, ligger i sitt hus varje gång.

Jag antar att den ska ha 2kvm. Men fattar inte varför den kan få bo i den lilla fågelburen. Hade jag haft pengar så hade jag köpt loss den.

Ringde nu för att fråga lite.
Det är ett par, hona och hane, 1 1/2 år gamla och har bott i affären hela livet.
Frågade vad det var för burmått som gällde för dem, och han svarade att det kom ju bur med dem.
Frågade då om det var den fågelburen, japp, det var den.
Tror ytmåttet på den är kanske 40x30cm.
De kostar 1900kr för paret.
De har alltså suttit där i hela sitt liv:(
Någon med pengar som vill ha jordekorrar? Jag hade tagit dem direkt ifall jag hade ägt 1900kr, men det gör jag verkligen inte.
Hade ingen aning om att de suttit så länge.
Usch vad tragiskt. Hade köpt dem om jag haft plats och bott lite närmare…

Om någon är intresserad av dessa och har pengarna så kan jag hämta dem och ha dem tillfälligt.
Jag skulle tagit dem själv men de pengarna finns bara inte.
Men det är fruktansvärt att de bott så såpass länge och kommer att fortsätta göra det om ingenting händer.
Det låter verkligen hemskt. Anmäl igen!
Jag skulle gärna tagit emot dom om jag hade pengar till det, men i nuläget så ser det lite tråkigt ut vad det gäller plånboken. Hoppas dom hittar ett bra hem snart!

Har de suttit där i 1 1/2 år utan att någon köpt dem så lär de nog inte bli köpta så här helt apropå.
Det får nog fixas en lösning helt enkelt.

Jag har ändrat titeln, samt inlägget syns nu som 'viktigt / alltid synligt'.
Jag hoppas att inlägget kommer att fånga uppmärksamheten och att någon som kan ge dem ett bra hem kommer att reagera.
Enligt svensk lag (L108) ska små jordekorrar vistas i en bur / voljär / inhägnad på minimalt 2 kvm i bottenytan, samt 1,5 höjd. Arterna får hållas inomhus året runt.
Delade länken till den här inlägget på min facebook :3

Fast någon har fått nys på att vi ville få ekorrarna därifrån.
För nu finns det inga ekorrar, har aldrig funnits några ekorrar i affären överhuvudtaget.
Stackarna! Undrar vart de tagit vägen…

Kanske någon har köpt dem och de fått ett bättre hem?

#12 När ägaren hävdar till en bekant att de inte haft ekorrar på väldigt länge i affären, så har de nog inte fått ett nytt och bättre hem.
När jag ringde affären fick jag prata med en annan person och han hävdar samma sak. Jag säger att jag pratade med en man om ekorrarna, och den här personen säger att det var ju väldigt konstigt för de har inte haft ekorrar på jättelänge.
Jag säger att jag var där förra veckan och såg dem! Han säger är du säker att det inte var stäpplämplarna jag såg.
Jodå, jag är säker för jag såg dem också….samt ekorrarna som satt i en bur som det stod jordekorrar på.
Ska ringa imorgon och gå till botten med det här, för jag tål inte att man ljuger mig rakt upp i ansiktet.
Men shit va fult! DX Ja på dem bara!

Nej, köp dem INTE! Djurskyddsbrott ska inte premieras. Det är synd om dessa djur, men i långa loppet gagnar det inte djuren då ägaren ser vinst i det och kan utsätta flera individer för samma. Påtala istället felet klart och tydligt och anmäl om inget händer.

#15 Det är ju påtalat och det är ju anmält, men det hände ju aldrig nåt. Och det går ju inte att köpa några djur som ägaren säger aldrig har funnits.

Läste inte igenom tråden till slut, sorry:S
Vilken affär handlar det om?
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Gbg zoologiska i Göteborg.
Trodde väl det. Praoade där för inte så länge sedan. De har tagit ekorrarna till avelsrummet där bakom allt för att avla på dem. Hel sjukt.

Nu när vi försökte ta reda på vad som hänt med ekorrarna hette det att någon köpt dem. Ja, säkert…
:( de bor fortfarande i samma lilla bur *suck* och jag som trodde att det var en bra affär..

#22 Du menar alltså att de är kvar i affären?
#23 just precis. De ska bli parade där..

Men de hade ju suttit ihop länge redan utan att få bebisar. Men då är det väl bara att anmäla igen då.
#25 ja, de sa att de aldrig fick ungar men att de fortfarande försöker.

Men de står alltså inte ute i affären längre?
#27 nej de gör de inte. Man måste vara personal eller praktikant för att få komma bakom allt där de finns.

#28 Men hur vet du att de finns där säkert?
#29 jag är inte helt 100 alltså, men kan med stor säkerhet säga att de är kvar där. De var de iallafall för 2 veckor sedan. Men de kan också ha blivit sålda, men eftersom de inte äns står i affären så tror jag inte det
stackars små liv! Sitta hela livet i en förliten bur på en djuraffär.. och vad är det för mening att avla på dom om dom inte ens får paret sålt på så lång tid..
jag är villig att ta dom, men jag bor i norrköping och har sällan vägarna förbi i göteborg.. om jag bara haft körkort hade jag åkt och hämtat dom idag! om dom nu finns kvar..
#31 de är inte i själva affären, utan bakom allt där de har sina ouppackade saker, ungar och avelsdjur. Vet inte om man kan köpa dem längre med dem är absolut inte tama. Dom är typ monster :P
jaha okej, men om någon ser att dom kommer ut till försäljning igen så finns jag för att ta dom! :) haha monster gör inget om dom är! hoppas verkligen att nån kan ta dom därifrån..

Det är ju ingen som kan ta dem, när han "gömt" dem. Planen var ju att köpa loss dem.
Det där är en så jäkla skitdålig affär. Fy fn vad arg jag blir av att de ljuger för dig! Vad är det för kundbemötande egentligen? För att få dig sluta att fråga om dem eller? Fasen vad jag önskar att de går i konkurs!
MvH Tsunamis
#35 Jag hoppas att de slutar sälja sådana djur de inte klarar av att ha! Det är för övrigt en väldigt bra djuraffär som sköter sina andra djur helt ok. Men det är såklart aldrig okej att göra såhär! Fy för det!!!!
#36 Det håller jag absolut inte med om att de gör. Chillor och Degus i på tok för små burar. Fullt dräktiga djur synliga i kundutrymmen. Enligt lag bör de ha fåglar separerade från både reptiler och gnagare men det har de inte. Skitdåligt bemötande mot kunder av samtliga som jobbar där, inte för att det rör djurens skötsel men ändå.
Har själv jobbat i djuraffär som inte var perfekt men något de kunde var just kundservice. Missnöjlda kunder ger dåligt rykte och dåliga affärer ingen snack om saken.
MvH Tsunamis
#37 oj det visste jag inte :( Men de har väl aldrig haft chillor? De har aldrig bemött mig dåligt. Gud vad jag har missat mycket! Fy för dem! Reptilerna har de dock i ett rum helt för sig själva. Just det.. nu när jag tänker efter hade de möss i pytteburar, fullt dräktiga :( Råttburarna stank och råttorna var sjuka, vissa kala, hade sår och hade skabb! :(
Alltså mössen i matrummen. Nu när jag tänker efter vet jag inte varför jag sa att de skötte resten av djuren ok, för de gör de ju inte.
Det är olagligt att bedriva avel i djuraffär även om det är bakom stängda dörrar. Anmäl dom.
Hälsningar Malin
#40 Endast i utrymmen där kunder har tillgång till.
MvH Tsunamis
#41 Nej, så länge det bedrivs i djuraffärens lokaler är det olagligt.
Hälsningar Malin
#42 Gärna en källa på det. Då hade 95% av djuraffärer som har djur fått bomma igen och jag fick inte höra någonting sådant i min utbildning eller anställning.
MvH Tsunamis
#43 Melja och fråga JBV.
Har en gång själv gjort det, men har inte kvar mejlet.
Hälsningar Malin

Jag ska ringa länsstyrelsen i eftermiddag. Jag lägger en anmälan mot dem då. Ej anonymt.
Då kan jag ju fråga om aveln också. Men tänker anmäla om ekorrarna, så de får kolla upp det.
#44 tyvärr då litar jag mer på min egna utbildning och exakt hur orden står i paragrafen om avel i djuraffär.
MvH Tsunamis

L80, Kap. 5, 4§:
"Avel och uppfödning av djur får inte ske i en butikslokal eller annan lokal till vilken kunder har tillträde."
#47 Tack, då hade jag rätt för mig.
Hälsningar Malin
Ja då är det helt klart anmälbart! De föder upp råttor, möss, gerbiler, hamstrar, degus, kaniner och nu jordekorrar!
#48 Du tolkar paragrafen helt annorlunda än vad jag och andra gör.
I butik eller annan lokal där kunderna har tillträde det vill säga inne i själva butiken(bland hyllor och prylar till salu) eller i intilliggande djurrum där kunder har tillträde.
Ett stängt utrymme där endast personal har tillträde är en annan sak. Om avel var strängt förbjudet i samband med butik så skulle paragrafen varit utformat på ett helt annat sätt.
Skulle vara ganska absurt att butikerna inte får föda upp insekter, fisk eller burdjur själva. För min del kan de få förbud att föda upp och tom. sälja men det är inte så läget ser ut just nu.
MvH Tsunamis
"Avel och uppfödning av djur får inte ske i en butikslokal"
Dvs Djuraffärer får avla djur, men inte i butikens lokal. Det ska i såfall vara en lokal där kunder inte har tillträde.
Uppenbarligen är det du som tolkar annerluda, inte jag då jag fått samma svar av JBV.
Varför skulle det vara absurt? Det är därför det finns grossiter och det är därför flertalet djuraffärer(Som följer lagen) köper in av uppfödare.
Hälsningar Malin
#51 det är ju precis vad jag har sagt hela tiden. Varför sa du i så fall emot mig från första början? Helt onödigt. Det är du som poängterat att butiker inte får föda upp djur, inte att butiker får föda upp djur bara det inte är i utrymmen där kunderna har tillgång till. Jag lämnar nu det här för jag har inget intresse av att diskutera med någon som säger emot sig själv.
MvH Tsunamis
Var har jag sagt emot mig själv? Läs inlägg 42? Eller rättare sagt, läs allt jag skrivit.
Hälsningar Malin

Fick inte tag på min kontakt i dag, hon hade gått tidigare. Gör ett nytt försök imorgon.
Angående lagen där så har jag läst på annat forum tidigare att man får avla i affär, fast bara i rum där endast personal har tillträde.
Men om det stämmer vet jag ju såklart inte,
#58 du sa först att djur fick avlas på om de är på ställen där kunder ej får vistas på. Nu säger du tvärt emot.
#55 Vem var inlägget riktat mot?
Hälsningar Malin
#56 Vilket av inläggen?
Jaha.. Dig tror jag :)
Jag måste bara hoppa in här och säga att jag håller med Tsunamis då även jag har jobbat i djuraffär och är utbildad inom yrket. Genom de har jag fått lära mig att man får föda upp djur men i utrymmen där inte kunderna får vistas.
Men nu till de riktiga ämnen i denna tråd. Det är ingen som vet om ekorrarna finns kvar i affären alltså?
#59 nej vi vet inte säkert, men jag tror absolut att de är kvar.