Uppfödare av sebramöss?
Är sugen på att skaffa sebramöss/gräsmöss igen, hade det för några år sedan. Tänkte vänta tills jag har flyttat till eget så om det blir som planerat, runt hösten/våren, men alltid bra att kolla runt vilka som har.
Vad jag förståt så finns det inga uppfödare i sverige längre?. Så tänkte isåfall ta en trip ner till Danmark och hämta.
Någon som vet någon lista/hemsida på uppfödare i Danmark? och hur det ser ut med att ta in dom i sverige? några regler vid införande av sebra-/gräsmöss?. :)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Inte sett på länge i Sverige. Personen som fick mina sålde hanen.
Birgitta gutge neråt landet kan ha. Hon har lite olika små djur. Osäker men tror att gräsmössenhar en del i svemus. Vet att det funnits lite uppfödare runt om som även varit aktiva i svemus.
Lovenest.se ?
Den jag pratar som mest med i danmark är Steffen stjerne (starzoo.eu) och wegotcreepes.
Har inge koll på tillståndet som behövs. Om de går under mus lagen. Dvs man får ta in max 5 per person utan tillstånd. Eller om det krävs tillstånd att ta in överhuvudtaget.
Skulle gissa att de går under möss.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Dom e super fina.
Finns inga här och inga i finland vad jag förstått det som. Du kan ju alltid fråga hon som har Vanaheims musuppfödning i Danmark, Sofie Iversen. Finns på Mouse på FB och hon kanske vet något.
MvH Tsunamis
Asch jag ställde frågan där åt dig så får vi se vad hon säger.
MvH Tsunamis
Det finns att få tag i Danmark.
Hälsningar Malin
Frågan var inte OM det finns utan nummer/mail/kontakt till uppfödare.
MvH Tsunamis
Ja det finns i danmark. Kan alltid kontakta Steffen Stjerne på starzoo.eu eller jesper petersen på wegotcreepes. Skriv på engelska. Brukar få rätt snabbt svar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack så mycket för hjälpen. :)
#1 Ska höra med dom om dom har några zebramöss. :) Tänkte att jag skulle maila till jordbruksverket, nog bäst så man vet om det är något specielt man måste tänka på när man tar in zebramöss, och om man behöver göra något. Men tror dom går under möss som du skriver.
#3 Tack för att du la in frågan, hittade den på mouse nu. ;)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Du får ta in upp till 5 möss i landet utan tillstånd.
Hälsningar Malin
10 gnagare per person fritt över gränserna gäller inom EU.
MvH Tsunamis
Ah, det är hela 10, då mindes jag helt fel. :)
Hälsningar Malin

Det här är smågnagare
Möss, råttor, marsvin, guldhamstrar, chinchillor och ökenråttor.
(…)
Införsel av enstaka djur
Införsel från EU-länder samt Andorra, Färöarna, Norge och Schweiz
Du får utan tillstånd från Jordbruksverket föra in högst sammanlagt fem smågnagare under förutsättning att de reser med dig eller ditt ombud.
Man kan läsa vidare här
Samt JBV's föreskrifter om införsel av sällskapsdjur (21c §):
Införsel av gnagare (Rodentia) från EU/EFTA-länder och tredje land
21 c § Högst sammanlagt fem stycken smågnagare (möss, råttor, marsvin, guldhamstrar, chinchillor och gerbiler) får fritt föras in till landet under förutsättning att de är uppfödda i och sedan födelsen hållits i fångenskap. (SJVFS 2010:43)."
Jag ska lägga till att varje gång jag varit på Zoozity i Köpenhamn har jag sett sebramöss till salu. Det är bara att ringa / skriva och kolla med dem:
Tlf.: (+45) 36 48 44 55 Mail: info@zoozity.dk

Haha, då hade jag rätt för mig ändå ju :P
Hälsningar Malin
#12 Då mindes jag fel helt enkelt. Var länge sedan jag själv ansvarade för en import.
MvH Tsunamis