Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettburar-bostad-byggen
Läst 3779 ggr
choiicho
0

Natur-bur?

Hej all glada. 
Jag har länge funderat på att göra om min bur till mina trädgårdssovare till en levande natur-bur. Med jord, plantor och insekter (mask och gråsuggor).

Men det jag undrar är om om någon har testat detta tidigare? Och vad för för och nackdelar det finns, vad för problem man kan stöta på osv?

För dessa varelser är riktiga frö spridare (eller bara med mycket dåligt bordsskick), som senast hade dem dumpat ett frö i vattenskålen som slog rötter. Tidigare lyckades dem odla i "forest floor" ströet som jag testade först men sedan bytte bort pga den höga fuktigheten.
Skulle vara kul att se vad dem lyckas åstakomma med jord som strö osv.

Ypsilon1
0

anexus har testat att ha levande växter till sugar gliders. nackdelen var en massa bananflygor och sånt (om jag kommer rätt ihåg Skäms)

anexus
0

#1  Stämmer exakt,   Blev en jäkla massa problem med fruktflugor och samhälle med myror i buren/lägenheten,  Dock så hade jag iofs ca 800kg fuktig jord i min bur,  Kanske inte är ett så stort problem med en mindre bur.  Men iaf  rekomenderar att undvika levande växter.

choiicho
0

Aha lät ju mindre kul.

Vad hade du för levande växter som drog till sig bananflugor?
Jag tänkte mig eropeisk skog. :) relativt torrt. Med hasselträd och grästuvor. :)
Kanske nån blåbärsplanta eller så. Och en stor "död" tallgren med massa grenar ätt klättra på. Nått i den stilen. Inte direkt tropiskt utan mera ..skog lol XD.
Tror ni att det är någon skillnad då? lol

Ypsilon1
0

Jag har haft en stor sand låda med gräs, spenat och persilja till Iggie (min igelkott). Det gick bra i början, men när hon började kissa i lådan (även om hon var 98% rumsren)… the fly-hell unleashed.

Men om de lever i ett terrarie, då kan man lättare kontrollera miljön. det låtter som ett väldigt spännande projekt. Jag ska följa utveckligen med största uppmärksamheten Skrattande

Lycka till!

choiicho
0

Haha naw. 
Jo dem här ska ha en rätt så stor hörntoalett med sand (som dem redan har), på de sättet blir dem 99% rumsrena. Dem här typerna gör helst sitt i sand toaletter precis som möss ^^.

Men tanken är ju att det skulle inte göra så mycket om dem skiten nån annan stans då växterna kan snappa upp de med hjälp av maskarna och gråsuggorna i jorden :). Var min tanke ;D.

Då byter man inte hela buren på samma sätt utan behandlar de mest som en trädgård (utan någon gödsel och växtnäring förståss). Ser till att allt fungerar och därefter byter sandtoaletten varjedag. ^^ + att dem får insekter att jaga om natten utöver gräshoppor och mjölmask :3. Men får se hur det blir, vill ju inte få in massa unwanted parasites, så kanske måste utesluta gråsuggorna, går lixom inte att sterilisera dem. XP

vinteralvan
0

Har man fuktig jord så får man nästan alltid "blomflugor". I mitt snäckterrarie har jag löst det med en liten köttätande växt där flugorna fastnar men växten är för liten för att skada snäckorna. Finns på www.brutalablommor.se

ilsebilse
0

Det finns ett medel för blomflugor, flugorna lägger sina ägg i jorden och sen blir de larver som sen blir flugor och det finns en grej som man häller i vattnet som man vattnar med så är det nån grej som äter upp larverna. Nematoder heter det här är en hemsida med info http://bionema.se/info/blomflugor/ .

#4 varför hade du persilja, gräs och spenat till din kotte? Åt hon det? Jag har också en kotte och jag försöker få henne att äta lite annat än torrfoder, majs, mjölmask och kött men hon ratar verkligen allt, hon slänger till och med ur det ur matskålen :)

ilsebilse
0

Jag hittade en till sida med mer info http://bionema.se/getpage.asp?do=42

Ypsilon1
0

#7 Vi fick henne att vänja sig vid att äta lite grönt - sånt som inte skulle vara toxiskt på något sätt. Hon åt gärna persilja och spenat, samt broccoli, morot, äpple, papaya osv. om man blandade med kött. Vi började med att koka grönsaker tillsammans med kyckling / fisk / kött, och allt serverades som en kött- och grönsaksmos.

Tanken med växtlådan var, i alla fall, att hon skulle få en liten 'savann' (hon hade också 1 stor sandlåda, samt en låda med halm och löv), fast med icke-farliga växter (ifall hon skulle börja smaka på dem).

vinteralvan
0

Min kotte äter gärna brysselkål om man blandar det med bacon.

ilsebilse
0

Ok, då skall jag testa det. Vi har bara tetstat med att typ koka broccolie och potatis och dela i mindre bitar och blandat dte med torr fodret.