Skaffa sugar gliders
Jag funderar på att skaffa två sugar gliders, jag har läst på mycket om dom små varelserna. Och då undrar jag om det finns någon som säljer suger gliders? Och helst inte allt för dyrt. Och sedan om ni tycker jag ska skaffa två hannar, två honor eller en hona och en hane? jag har läst att hannarna luktar mer men är mycket mera framåt och trevligare än honorna är. Men eftersom jag inte har någon erfarehet av dom så frågar jag er!
Tacksam för svar! 
Hur dom är beror helt på sugarglidern, min hona är tex mycket mer framåt än min hane. Men rekommenderar dig att skaffa två hannar eller två honor då du lär få ungar om du skaffar en hona eller hane vilket inte är det bästa om du har korta erfarenheter av djuret sålänge du inte kastrerar om det redan fanns i tankarna. Det är bättre du lär känna dom först innan du ger dig på uppfödning. Anledningen till varför honor oftast är mindre framåt är pga deras revirinstinkter, de ska ju skydda sina barn, så att skaffa två hanar kan ju vara bra till och börja med. Men alla djur är som sagt olika från djur till djur, så det är ändå ganska svårt att avgöra. Har du plats med utrymme och så då ? :)
Rekomenderar också att skaffa två hanar eller två honor i början. Eftersom sugar gliders har väldigt lätt för att föröka sig i fångenskap. Håller även med ammy*. med att även honor kan vara väldigt tillgivna och framåt än hanar. Allt beror helt enkelt på individen.
Tack för svaren! Men jag har läst runt en del och det står hur mycket som helst om hur stor buren ska vara, så vad är ett minimum tycker ni som har haft djuren oså? 

Enligt svensk lag (L108), ska sugar gliders vistas i en inhägnad (bur) på minimalt fyra kvadratmeter (bottenyta) och minimalt 2,2 m i höjd.
I ytan, motsvarar detta en väldigt stor dubbelsäng. buren ska, till exempel, vara minst 2 meter djup, 2 meter bred och 2,2 m hög.
Vågar man fråga vad en sån liten lymmel kostar?
Vad äter de och hur tar man bäst hand om dem? :) Blir de sociala? Tänker om de är som typ råttor som kan vara väldigt sociala och lättlärda, eller möss/hamster som mest är söta att titta på men nte fäster sig lika mycket till människan..generellt.
Jag ska inte skaffa några nya djur just nu, men de var hemskt öta. Kanske i framtiden när jag är klar med studier och har ett bra jobb..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Hej!
priset varierar mellan 1500-2500 kr, man ska skaffa minst 2.
de är väldigt sociala och nyfikna, men detta beror på hur mycket tid man tillbringar med dem. de är väldigt ängsliga i början, när de flyttar till en ny miljö.
#6 Tack för svaret :) Kanske det blir några sådsna någon gång. Trivs de i flock? Tänker om man har tre eller fler?

#7 en flock skulle funka bäst. I det vilda, lever de i grupper om ungefär 7-10 vuxna individer samt avkommor i olika åldrar (upp till 2 årsgamla). I en bur på 4 kvm, 2,2 m hög (som är minimmåtten på laglig bur i Sverige), alltså kan man lätt ha upp till 7 vuxna individer.
Det är viktigt att komma ihåg att introduktioner kan bli rena helvetet. Det är bäst att ha alla tillsammans från början eller börja med ett par och sen vänta på bebisar.
Tack för svaren :)
Det är ett antal år innan jag har möjlighet till fler djur, men det låter intressant. Fram tills dess får jag ju möjighet att söka mer fakta :)