Sugar Gliders
Hej
Søger ungdyr af Sugar Gliders
Gerne dyr som har været ude af pungen i 7-8 uger kun.
Jeg har sat mig grundigt ind i dyrenes trivsel og håndtering.
Dyrene får et godt hjem med mulighed for at komme i stor udendørs voliere på ca 12 kvm om sommeren med tilhørende opvarmet hus. Dyrene kommer ikke til at gå alene.
Jeg er ikke interesseret i albino dyr.
Dyrene skal være vant til mennesker og håndtering
Mvh Alex
Puttar upp
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag ville bara kommentera att sugar glider ungar får tidigast avvänjas när de är 8 veckor gamla. Månaden efter avvänjning är också väldigt viktigt i ungarnas utvecklig - det är mycket social inlärning som sker då och de behöver sina föräldrar för att lära sig artspecifika beteenden.
#2 Instämmer helt, Jag brukar vänta till minst 12 -16 veckor plus att jag låter djuren vänja sig vid mig och inte tvinga mig på dom. Ts ville köpa av mig men jag tycker att personen var alldeles för okunnig om suggisar och hade alldeles för sjuka /djurplågeri aktiga krav på djuren. Så för min del blev det att bara ignorera trådskrivaren.

# 3 You made my day!!!
Om du bara läser här hur jag kände kring uppfödning och missinformering och sånt! Men ditt inlägg visar bara att det finns hopp och att det finns också seriösa uppfödare
. Tack, verkligen!
Årsagen til at jeg skriver 7-8 uger er, at inden jeg får hentet dyrene er de mindst 8-9 uger, idet jeg arbejder og ikke kan tage fri med kort varsel. Endvidere forsøgte #3, at sælge mig dyr der var 24 uger og alle der har læst bare lidt om Sugar Gliders ved forhåbentligt godt, at det er meget sent at skabe god bonding med dyrene. Har læst flere bøger og artikler hvor der står at dyrenes største binding foregår nemmest fra de er 8 uger. #3 skrev til mig at han ikke har håndteret sine ungdyr han ville sælge, idet han helst ville give dem ro, hvilket er helt forkert i forhold til det som jeg har læst. Måske er det forkerte informationer jeg har fået?? Personligt tror jeg det ikke, idet det er det samme man kan læse mange forskellige steder. At lave mange unger på sugar glidere uden, at tage det ansvar det er, at sørge for at de bliver gode kæledyr, hvilket er forudsætningen for et godt forhold mellem dyret og dets menneskelige ejer er- #4 ikke særligt seriøst i mine øjne!!
#3 finder det ganske morsomt at du skriver -blev det att bara ignorera trådskrivaren!
Jeg skrev direkte til dig, at jeg mente at det var helt forkert at du forsøget at sælge Sugar glidere på den alder (24 uger), der ikke var vant til menneskelig kontakt og at min opfattelse var at der var mange (underforstået-herunder dig)
der avler på dyr og holder dyr de ikke ved nok om. Om du så havde givet dyrene bort gratis,ville jeg end ikke aftage dyr fra dig.
Alene det faktum, at jeg fra andre på dette forum har fået at vide at du altid har dyr/unger til salg af disse dyr, vidner om at du blot vil tjene penge og ikke tager dyrenes opvækst seriøst. Sikkert også derfor de får lov at passe sig selv uden at blive "forstyrret", hvilket jo er meget bekvemt for ejeren når dyrene alligevel blot er kommet til verden for at skulle sælges og skaffe ejeren penge!

Ok, jag drog kanske förhastade slutsatser, men 6 månader gamla är inte alls sent för "good bonding".
Jag vet att man läser flera ställen på nätet att sugar gliders är redo att flytta hemifrån och and "bonding" är lättare och sker fortare när de är så unga - bara 8 veckor gamla. Det handlar mest om gamla amerikanska källor (för typ 30 år sedan) som förespråkar en sådan synpunkt och som man sedan spridit okritiskt. Men det finns mycket att ifrågasätta om man tänker ur en djurvälfärdsynpunkt istället. Vilket man ska göra år 2012, när djurvälfärd har börjat ha stor betydelse och styra djurlagstiftning. Men också för att man har faktiskt börjat förstå vilka behov sugar gliders har under sin långa utveckling.
I det vilda börjar sugar gliders flytta hemifrån när de blir minst 7 månader gamla, men vanligast senare. Det är då de börjar bygga starka band med andra sugar gliders och skapa en ny koloni. "Bonding"-förmåga finns fortfarande där.
De finns många artspecifika beteenden som de lär sig av sina förlärdrar i månaderna efter avvänjning tills de blir redo att flytta hemifrån. Att främja naturliga och artspecifika beteende är viktigast i Sverige (enligt lag) där sugar gliders inte betraktas som husdjur, utan även privatpersoner som äger sugar gliders måste respektera samma lagar och bestämmelser som reglerar djurhållning i djurparker. Handmatning för att göra djur "tama", som är tillåtet och även vanlig i Danmark eller Tyskland när det gäller ovanliga djur (som inte har funnits för så länge i fångenskap i privata hem), gör man helst inte i Sverige. Handmatning ska bara ske i nödfall. Man ska hantera djuren på djurens villkor, utan att störa naturliga beteende och naturlig utveckling.
Det är väl lite olika vad man anser att är "seriös" eller "oseriös" beroende av vilka lagar och principer som styr djurhållningen i ett land. Och det är också lite olika vad man ser som acceptabelt eller oacceptabelt inom djurhållning.
Tak for dit gode indlæg #7, idet du har mange gode pointer!!
Personligt vil jeg mine kommende Sugar Gliders det bedste og har derfor læst meget om disse dyr, herunder deres ernæring og opvækst, hvordan de bør omgås og holdes. Der er ikke blot tale om et impulskøb, idet jeg altid sætter mig grundigt ind i de dyr jeg ønsker at anskaffe.
Jeg ved godt at der er stor forskel på hvordan man fra Land til Land opfatter hold af dyr. Personligt ønsker jeg blot den bedste start for mine kommende Sugar Gliders og ungdyr på 24 uger, som ikke er vant til at få tæt kontakt med mennesker og berøring af disse anser jeg ikke for optimalt. Det kan godt være at jeg tager fejl, og at der sagtens kan komme gode husdyr ud af dem. Jeg tror bara at vejen er MEGET LANG og at chancen for dårligt udfald er større når dyrene er over et halvt år gamle, når de kommer til deres nye ejer.
Dyrene vil hos mig få MAX opmærksomhed, alsidig kost og gode burforhold, herunder en stor udendørs voliere om sommeren på 12 KVM, hvilket der ikke er mange Sugar Gliders ejere der kan tilbyde af bure. Jeg ved meget om ernæring via min uddannelse og har endvidere ven der er dyrlege, så mine kommende dyr får mange fordele.
#6 När det kommer till djur som jag har sålt så har jag bara sålt ett par med tvillingar "honor" efter ett par som frågat efter suggisar, Jag har enbart haft ute en endaste annons tidigare och det var på ett par tvillingar, Inga djur som jag föder upp är uppfödda enbart för att säljas utan de djur jag har säljs enbart då folk frågar efter djuren, Har inget behov efter antingen pengar eller sälja ungar som kommer. Utan säljer enbart som sagt om folk frågar mig. Och Att ha sålt ETT endaste par under hela tiden som jag har haft suggisar tycker inte jag är att sälja hela tiden.
Att jag sedan ansåg att det bästa vore att ignorera våran mail-kontakt är att jag personligen anser att du är alldeles för lite påläst om Sugar gliders och verkade ha en fantasi-version ifrån böcker om hur man tar hand om dessa djur som jag inte anser är humant för djuren. Plus att I Sverige och Danmnark så finns det lagar som reglerar hur många veckor det måste gå innan man får separera förälder och ungar.
Och om du hade varit en van person att hanskas med djur så hade du känt till "12" veckors regeln som är standard inom europa,
Men visst jag kan ha fel i det jag skriver, i så fall ber jag om ursäkt. Men man ska aldrig lite på böcker utan lite på folk som redan har djur och känner till dessa och dess personligheter, Suggisar är som människor "alla är olika".
Här är även våran konversation vi hade-
Hej
Har set du har Sugar gliders
Jeg har læst en del om disse fine dyr og er interesseret i købe nogle ungdyr.
De får gode forhold. Jeg har sat mig godt ind i dyrenes krav og behov.
Hvis du har dyr til salg eller snart får vil vi gerne købe og henter dem gerne selv.
Mvh Alex Herup
------------------------------------
Hej, Jo då jag har 2st honor "tvillingar" till salu för 4000sek dom blev leveransklara nu i slutet av oktober 2011, dom är lite blyga fortfarande men blir mer och mer närgångna och handtama. Dom finns i Jönköping.
---------------------------------------------------------------------
Hej
vil gerne vide hvornår de kom ud af pungen
Endvidere vil det være fint hvis du kan sende nogle billeder af damerne :-))
Mvh Alex
------------------------------------------
Hej, dom kom ut ut pungen på modern, i mitten av augusti 2011 exakt datum vej jag inte eftersom jag lät djuren vara i fred då ungarna var på väg. Japp kan skicka bilder, Har ni någon email så kan jag skicka dit.
---------------------------------------------------------------------
Er dyrene vant til at blive håndteret, idet bonding kan være svært på nuværende tidspunkt.
Send gerne billeder til alexherup@gmail.com
Mvh Alex Herup
-------------------------------------------------------------------
Får se om jag förstått frågan rätt, då danska inte är mitt bästa språk att förstå.
Dom ungarna jag har är ännu inte handtama men väldigt nyfikna och jag kan anta att det inte kommer ta särskilt lång tid innan dom är helt tama och hoppar och klättrar på mig. "handlar om ett par veckor max"
Mvh: Lucas
-----------------------------------------------------------------
Hej igen
Hvornår kan du sende nogle billeder til mig??
Min bekymring går på, at ungerne nu er et halvt år og fortsat ikke håndtamme. Det kan derfor virke lidt optemistisk at de skulle blive det på bare et par uger mere. Ifølge den litteratur jeg har læst bliver ungerne hurtigt for gamle til at blive gode tamdyr hvis de ikke fra starten bliver håndteret.
Er forældrene vildt fanget eller opdrættet dyr??
Alex
------------------------------------------------------------------
Hej igen. Det som du läst om att efter ett halvår måste bli handtama stämmer inte utan är fakta fel, kan bero på att den som skrivit det har en för liten bur som i Sverige skulle vara olaglig. Alltid när en ny sugar glider träffar en ny människa så måste djuret få vänja sig vid varje person och detta kan ta allt från ett par veckor till flera månader beroende på individen.
Att just mina inte blivit helt handtama ännu beror på att jag har undvikit att störa djuren när dom låg i boet efter dom kom ut ur pungen. Utan har väntat tills dom blev leveransklara enligt rekomendationer. dvs okt/nov 2011.
Det är väldigt viktigt Att djuren har ett stort utrymme att kunna röra sig vid. Det samma gäller även bur, som man kan gå in i och bli accepterad av alla i flocken och då även låta ungarna få vänja sig vid dig i den takt dom känner sig redo. Risken om du ta i dom själv är att dom blir skrämda och då blir väldigt svåra att tämja oavsett person. Utan allt måste ske i djurens takt.
Man ska även tänka på att när man säger handtam så menas det att den är så tam att den är på och klättrar på dig och du kan klappa den utan att den biter dig, dock kan du aldrig räkna med att den kommer sitta i din hand och du kan klappa den där eftersom det är väldigt aktiva och nyfikna djur som aldrig sitter still en längre stund.
Föräldrarna är uppfödda i fångenskap, Finns inte att få tag på viltfångade lagligt eftersom denna arten är klassad som utrotningshotad.
Ska ta och skicka bilder så snart jag kan!! Ska se om jag hinner få iväg bilder ikväll.
--------------------------------------------------------------------------
Helt enig i det med burstørrelsen. I ALLE de bøger jeg har læst anbefales det at dyret håndteres så snart det kommer ud af pungen og jeg mener det er en stor fejl ikke at ville forstyrre dem i flere måneder. Det er sikkert venligt ment, men ikke til dyrets bedste. Dine dyr er nu så gamle at de for længst burde have været solgt til en ny ejer inden det er for sent.
Der er desværre for mange der har dyr de ikke ved meget om. Jeg sætter mig altid meget ind i tingene inden jeg køber nye dyr. Jeg ser mange indlæg på nette hvor folk tror at sugar gliders primært skal leve af frugt og grønt, hvilket er ernæringsmæssigt helt forkert, idet dyrene har brug for et højt indhold af protein specielt når de er ungdyr.
Det er som med små børn. Hvis de kan vælge mellem slik/candy og Protein, så vælger de altid Candy. Det er bare ikke til deres bedste.
Glæder mig til at se billeder af dine dyr. Jeg vil dog første se dyrene live før jeg beslutter mig.
Mvh Alex
-----------------------------------------

Det är sant att äldre djur kräver tid och tålamod. Det är du som är köparen och det är du som bestämmer om det kommer att vara möjligt att ta eller inte den långa vägen.
Man har sett fall där icke-hanterade sugar gliders har blivit fullständigt tama och tillgivna efter bara några veckor, men det är också sant att det kan ta år i andra fall. det finns även fall där sugar gliders bygger starka band med en person och inte med andra.
Det vore kul att kunna följa hur det går, uppdatera gärna tråden. Har du tänkt på att försöka i Tyskland istället? Här finns en bra sida med många exotiska annonser.
Här finns också en hänvisning till en amerikansk källa om sugar gliders (kanske du redan känner till det) som jag tycker är pålitlig (för det mesta :)). De har även uppdaterat lite om avvänjning och sånt (du hittar artikeln om avvänjning längre nere på sidan som jag länkat till)
PS: jag har hört bara bra saker om anexus och sugar gliders som flyttat från honom.
#10 Gilla!!!
#8 Sedan måste jag påpeka lite att om jag bara hade viljat föda upp för att sälja och tjäna pengar så hade jag definitivt sålt till dig och då struntat i hur du vill att djuren ska vara, bara hållt med dig i sådana fall så att du köpt av mig, Men med tanke på att jag drog mig ur så borde du också då förstått att jag är väldigt hård om var mina djur som jag eventuellt säljer hamnar någonstans och att jag är garanterad att dom får det mer än bra. Jag har nekat folk förut att få köpa av mig och kommer forstätta med detta så länge eventuellt köpare inte kan uppvisa tillräckligt med kunskap som jag anser är tillräckligt.
Och detta är inget som du ska ta personligt utan detta är till din roll som eventuell "djurägare /skötare" till sugar gliders.
#9 Det er nemlig korrekt og siden sidste indlæg jeg skrev til dig d. 13/2 har jeg ikke skrevet en eneste besked til dig, idet jeg efter nærmere overvejelser ikke ønskede at købe dyr af dig.
Der er endvidere meget langt fra 12 til 24/25 uger. Der er ikke regler for hvor gamle dyr må være når de sælges, men det er vist noget der bør overvejes også!!
Endvidere #11 Hvis jeg var ligeglad med hvordan dyrenes opvækst har været, kunne jeg ligså godt købe dem i Tyskland til 80 Euro pr stk eller i nogle af de lokale dyrehandlere der sælger dem til omkring 1200 kr pr stk i nærheden af mig, frem for at betale overpris på 2000 kr hos fx dig i Sverig.
MEN jeg vil gerne betale 2000 kr for de rigtige dyr der er behandlet korrekt inden de sælges videre, men der vurderede jeg til sidste, at det ikke var fra dig mine dyr skulle komme fra.
Jeg er nu glad for at høre din egne version omkring salg af dine dyr og jeg fornemmer, at du mener det med hjertet på rette sted!! :-))
Dog tror jeg ikke vi bliver enige om hvor sent man bør sælge sine Sugar Glider unger. Der har vi nok forskellige holdninger og jeg tror ikke der er videnskabelig dokumentation for, at det ene er mere korrekt end det andet, det afhænger nok af i hvilket perspektiv, man vurdere tingene.
Held og lykke med dine dyr fremover og jeg håber for dem, at du gør det rigtige for dem.

#9 Jag ville påpeka att arten Petaurus breviceps inte klassas som utrotningshotad.
#13 det finns faktiskt vetenskaplinga källor ang. avvänjing som anger 110-120 dagar som avvänjningsålder, som, t.ex. Tyndale BH, Renfree M., 1987, Reproductive physiology of marsupials. Cambridge, Cambridge University Press, pp 18- 22.
Det är viktigt att vi förstår att det finns en skillnad mellan icke-sociala djur och sociala djur. T.ex., igelkottar avvänjs när de blir 8 veckor gamla och det som händer efteråt är att igelkott-mamman lämnar helt enkelt ungarna i skogen eller savannen (habitattypen är olika för olika arter) för att klara sig ensamma vid denna åldern. De behöver inte lära sig nya beteenden och sånt.
Medan sociala djur, så som sugar gliders, har en längre utveckling innan de blir redo för att lämna boet. Jag tycker att du ska vänta tills ungarna blir åtminstone 3 månader gamla. Vid denna åldern (3-4 månader gamla) är de som mest nyfikna och "bonding"-processen kommer att gå väldigt fort och smidigt.
Som sagt, jag vet att man läser lite olika på amerikanska hemsidor, men detta betyder inte att det är bästa sättet (inte för djuret i alla fall). Amerikanska källor skriver också att man ska köpa näsbjörnar eller små apor vars tänder har dragits ut, för att då har man lättare att bygga ett bra föhållande till dem. Tycker du att det är rätt? I vissa fall även naturprogrammer kan lära oss fel - en person som "räddar" skunkar och sen låser 16 skunkar i ett sovrum har ingen aning om vad hon gör, tycker jag. Och det finns många andra exempel.
#14 "Amerikanska källor skriver också att man ska köpa näsbjörnar eller små apor vars tänder har dragits ut, för att då har man ett föhållande till dem. Tycker du att det är rätt? I vissa fall även naturprogrammer kan lära oss fel - en person som "räddar" skunkar och sen låser 16 skunkar i ett sovrum har ingen aning om vad hon gör, tycker jag. Och det finns många andra exempel."
Det där är ju hemskt, men jag håller helt med om att amerikanska sidor kan missleda en, läste någon gång att sugargliders var släkt med vivverider, det är ju hel fel..
Å andra sidan kan man ju alltid läsa för att se om man känner igen något av sina egna erfareneter då alla säkerligen inte har exakt samma men dylika erfarenheter av ett djur :)
Mvh
#14 Det är korrekt att denna sorten inte är det. Lite för snabb skrivning av mig i tidigare avsnitt.

#15 jag har uppdaterat lite i mitt inlägg #14: jag menade "för att då man har lättare att bygga ett bra förhållande" osv.
och tack också för att du påpekat att erfarenheter och upplevelser är aldrig identiska, som också sugar gliders verkar utveckla distinkta "personligheter".
även när det gäller igelkottar, kan ungarna stannar längre tillsammans med igelkott-mamman, men aldrig kortare perioder. Eller visst, det kan hända, men då är de övergivna inna deras utveckling för att kunna klara sig själva är ofullbordat.
men för att understycka hur viktigt är att sugar glider ungar lär sig artspecifica beteenden av sina föräldrar, under just den tiden när hjärna har störst plasticitet, tänk att man tar två människobarn från sin mamma strax efter avvänjning och att barnen växer upp, säg, tillsammans med apor eller hundar. kan ni gissa resultatet? jämförelsen kan verka överdriven, men just under den tiden händer massor i en sugar gliders utveckling (särskilt beteende- och kognitionsmässigt), och detta inkluderar att lära sig om det sociala livet som sugar glider.
Tak for de fine indlæg!
Jeg vil nu ikke være bange for at købe dyr der er 12 uger, idet jeg stoler mere på folk der har erfaring med at holde dyrene frem for amerikanske forfattere.
#14-Amerikanska källor skriver också att man ska köpa näsbjörnar eller små apor vars tänder har dragits ut, för att då har man lättare att bygga ett bra föhållande till dem. Tycker du att det är rätt?
Nej der er helt utilgiveligt og forkert og jeg mener den slags skulle forbydes overalt i verden.
Ikke et dyresyn jeg er tilhænger af og jeg håber at alle der har fulgt denne tråd har forstået at indlægget fra #4
vedrørende min tilgang til dyr var helt forkert!!
"för okunnig om suggisar och hade alldeles för sjuka /djurplågeri aktiga krav på djuren". NEJ !
Tværtimod sætter jeg mig mere ind i tingene end de fleste!

#19 ofta är det svårt att bedöma alla uppgifterna som man kan läsa på nätet. det krävs erfarenhet inom djurhållning, erfarenhet med en viss art, men också vetenskapliga källor.
Jag hoppas att du kommer tillbaka och berättar hur det går och absolut med bilder när du får dina suggisar hemma :)

ett litet inlägg till komentaren av att de e utrotnings hotatde. http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_glider sugar gliderns ststus står som least conserned dvs livskraftig (se under bilden) dvs INTE utrotningshotade. Att de i australien e skyddadde har inget med det naturliga beståndet att göra utan pga av all export som skedde förr gjorde att australien förbjöd export av alla djur som fanns i landet för att bevara de som var utsatta och därav är nu ALLT djurliv i australien nu mera e skyddat oavsett om det finns miljoner exemplar vilda eller 100 exemplar.
men visst dom e ovanliga i europa men inte i Asien eller Australien. har bott där så jag har haft mycket kontakt med arten sedan jag var liten. dock är andra arter av glidare hotade, ni kanske har mixat ihop de olika arterna av djuren?