Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 2572 ggr
[ammyscrib]
0

Tips på djur

Nu är det så att jag ska flytta och pendla mellan två hem, 45 min emellan och jag söker då tips på ett bra husdjur jag kan ha då jag inte vill bo helt ensam.

Jag har funderat mycket kring iller, vilket jag inte haft innan, men har läst på om dem och har även kollat in teddy kaniner (haft innan), chinchillor, katt(haft innan), degus, papegojor (haft innan) och igelkott (haft innan) är väl medveten om utrymmeskraven för dessa och kan uppfylla dom, men undrar vad ni tycker om dessa djuren och vilka ni tycker skulle passa bäst? 

Pengar och så är det inga problem med.

Mvh

[ammyscrib]
0

Har ni några erfarenheter av dessa djuren får ni gärna dela med er.

vinteralvan
0

Hur länge kommer du pendla mellan dom olika hemmen? Inget djur tycker om att flyttas fram och tillbaka så ofta. Är det inte bättre att vänta tills du inte behöver pendla istället?

[ammyscrib]
0

Kommer pendla i tre år, och då kommer jag åka till mitt egentliga hem en helg varannan vecka, så det är inte så mycket pendling egentligen men fortfarande så kommer djuren få hänga med så det blir ju någon typ av pendling iallafall :-)

UlrikaD
0

Det djur som är lättast att ha med sig så är ju en hund. Beror ju på hur ens livssituation ser ut i övrigt.

[ammyscrib]
0

Jo fast det är ju inte så jättelångt att åka, bara ca 45-30 minuter och inte så jätteofta heller, hund har jag redan så vill gärna ha ett djur som jag inte redan har :-)

De kommer ju få åka till mitt egentliga hem varannan vecka så det är ju inte så farligt :)

UlrikaD
0

För smådjur som vill ha en trygg plats i tillvaron är 45 min långt och varannan vecka ofta.

Chinchillor som du nämner ovan ska helst inte vara utomhus alls mer än nödvändigt. De är väldigt känsliga för fukt, kyla, värma och drag. Alltså inget bra djur att ta med sig fram och tillbaka.

En hamster kan bli otrygg och bli bitig och stressad.

Igelkottar sover ju på dagarna så jag vet inte hur kul de tycker de är att bli störda av oväsen. (Har själv fyra stycken här hemma)

Degus funkar ju litegrann som chillor, ska ju inte heller vistas utomhus i vårat klimat.

De flesta katter är ju ganska revirbundna. Nackdelen är väl att en katt som är missnöjd börjar kissa på möbler, mattor osv. Och vad gör man då?

Så ingen av dessa djuren du nämnde ovan tycker jag skulle funka i din situation iallafall. Kaniner, papegojor har jag ingen aning om hur de funkar att byta miljö så ofta.

[ammyscrib]
0

Katt har jag haft innan och det var inga problem med att åka, men jag skulle kunna hålla mig till en plats ifall det skulle vara nödvändigt då huvudsaken är att jag inte behöver bo själv för det kommer kännas väldigt tomt annars, så skulle jag skaffa ett djur som nu inte skulle trivas med att byta miljö så skulle jag naturligtvis kunna ordna så den slipper det, det är inga problem. Men jag vill ha ett djur som har stora möjligheter till att bli väldigt tam, råttor vet jag är tama men söker något annat :)

zatanica
0

Nyfiken i en strut här, får man fråga varför du ska pendla mellan två hem när det är så kort bit emellan?

[ammyscrib]
0

Jag pluggade etologi och zoologi innan, men ska nu istället ge mig på en djurvårdsutbildning då jag tyckte det andra blev för mycket :)

chade
0

Har du funderat på råttor? dom tycker att det är ganska kul att åka iväg på äventyr om man vänjer dem vid det. Annars Katt. Mina katter älskar att åka tåg/bil med mig när jag ska upp till mina föräldrar, dom är precis som råttorna. älskar äventyr :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[ammyscrib]
0

Hmm råttor låter som en fin ide, samma med katt, men jag kan tyvärr inte så mycket om råttor ännu. Hur mycket kräver dom i utrymme? Hur lång tid tar det att få dom tama? 

Katter tycker jag också är underbara. Det blir nog nåt av dom :)

Smullis
0

Iller klarar väl att pendla? Glad

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[ammyscrib]
0

#12 När du nämnde iller så hittade jag ganska fina svar, en skrev bla. " Illrar är lättanpassliga djur och tycker om att komma till nya miljöer…så länge illern har en rymlig tranport bur och mat vatten och låda och det inte är för varmt så är det inga problem….däremot bör mna se till att man kan illersäkra stället man åker till" och jag fick ganska mycket positiva svar vad det gäller illrar och att pendla. Så det får nog bli antingen katt eller iller. Har läst på om iller lite nu, men har du några erfarenheter av illrar som du vill dela med dig av? man kan ju aldrig veta för mycket hehe :)

Smullis
0

#13 men då ska det nog gå bra! :) har läst på om illrar i snart 2 år, fast jag har dessvärre aldrig ägt någon, men planer finns! Så jag har inga egna erfarenheter av iller, men gå gärna in på iller iFokus!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[ammyscrib]
0

Hmm okej, ska kolla lite vad dom tycker :)