OT Skadad fladdermus?
Har skrivit samma inlägg på rattor.ifokus och fick tipset att testa här med.
Har hittat en skadad fladdermus, verkar som att den har brutit vingen… Vad ska man göra? Ringde djursjukhuset och dom sa att man kan komma dit med den så avlivar dom den. Men googlade lite snabbt, och det verkar finnas hjälporganisationer för fladdermöss… Någon som vet?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, hoppas jag hinner innan det blir för sent.
Här hittar du info om fladdermöss rehabiliterare: http://www.viltrehab.info/ och även här: http://fladdermusrehab.blogspot.se/
annars kopierar jag här:
I Sverige finns tre personer med tillstånd att omhänderta fladdermöss för vård och rehabilitering.
Dessa tre finns geografiskt i; Sollefteå, Vingåker och Ingarö/Stockholm.
För upphittade fladdermöss eller rådgivning i norra Sverige:
070-52 77 698
För upphittade fladdermöss eller rådgivning i övriga delar av Sverige:
073-642 87 12
Här finns även en video om Fladdermösskliniken på Ingarö (Stockholm):
Det verkade igår som om det var underarmen som var bruten, hela vingen låg vikt och där var lite blod.. Imorse så trodde jag först den inte hade överlevt natten, men den sov nog bara för strax så började den väsa. Den har en liten tuss bomull som är indränkt i vatten.
#1 Tycker inte heller den ska behöva avlivas. Visst måste det gå att rädda den. Foto är nog lite svårt då jag försöker att inte stressa den och har den i garderoben för tillfället så där inte ska komma mycket ljus, men kanske ska försöka ta ett foto utan blixt..
#2 Tack för tipsen! Ringde det sista nummret då jag bor i Helsingborg, Skåne. Fick ett annat nummer därifrån, och sen nu har jag fått ännu ett nummer. Verkar vara svårt att hitta "rätt" veterinär. Nu ska jag strax ringa det sista nummret och hoppas på att hon ger goda nyheter.
Dock så verkar det ju knepigt då rehabiliteringen för vilda djur är lokaliserad i Skanör/Falsterbo och det är två timmar från mig och jag har inte tillgång till bil. Kan man ta med den på tåget tro?
Efter många samtal till många olika så blev jag tillsist rådd till att ringa en kvinna som jobbar på Din Veterinär här i Helsingborg. Dem här i Helsingborg hade inget tillstånd att operera fladdermöss och alla jag ringde till runt om i Skåne var antingen ej anträffbara eller så var dom uppåt landet. Det fanns i princip inte många ställen att vända sig till angående fladdermöss här i närheten. Men åkte in med den till Din Veterinär iaf och dem kollade på den, den hade ett öppet benbrott och troligen var vingen bruten på flera ställen. Så tyvärr klarade inte den lilla krabaten sig och fick somna in.
Hoppas den får det bättre på andra sidan, vad snällt av dig att du tog hand om den in till det sista iallafall, det är det inte många som gör. Väldigt varmt och bra gjort tycker jag. Fler människor borde vara så, för det är ju (tyvärr) väldigt många som bara tittar och sedan lämnar.
Vila i frid. Den hade säkert jätte ont när den levde så på något sätt är det väl skönt att slippa smärtan nu.
Mvh

Jag hittade en fladdermus i somras med bruten vinge. Katten hade tagit den. Ringde runt till flera, bland annat nummrena ovan, men enda "rådet" jag fick var att förkorta dess lidande då den aldrig skulle kunna flyga igen.
#5 Tack, det värmer att höra! Ja, tyvärr är det ju många som bara går förbi. Nu fick den iaf somna in lugnt istället för att kanske bli tagen av en katt eller liknande.
#6 Det är sorligt att man inte kan göra mer tycker jag, och också väldigt svårt när man ringer till en och så blir man ombedd att ringa till nästa, och nästa och nästa igen. Ena jag ringde fick jag ringa två gånger till och sedan en annan två gånger och båda sade att den andra skulle ta hand om det och hjälpa mig. Det var en jag pratade med som dock sade att en faktur i vingen gick oftast att fixa, dock så fanns inte denna personen i Skåne så det hjälpte tyvärr inte något i detta fallet.
Men jag hoppas den är på en bättre plats nu, och att den inte fick lida alltför mycket.
Stötte i sommras på en sälkut som simmade omkring & skrek efter sin mamma i kanske en & en halv timma innan jag tog mig uppgiften att ringa & be om hjälp. Vi låg då vid vasholmarna på västkusten & det var där sälen cirkulerade. Efter att ha ringt min mamma & bett henne leta upp nummer på datorn hemma ringde jag nummer efter nummer & blev bara skickad vidare. Sedan fick jag nummret till en stackars privatperson i skåne & vid det laget kändes det som att jag aldrig skulle få någon hjälp & jag var vid bristningsgränsen. Jag vågade inte vidröra ungen & det krossade mig verkligen att se den hoppa efter mig uppe på land & jag fick tvinga mig själv att backa undan. När min pappa sedan säger att nu måste vi dra oss hemmåt ringer jag för sista gången & det brister för mig & jag börjar gråta. Och DÅ svarar mannen jag sökte. Med en stor klump i halsen förklarade jag situationen & snyftande tog jag emot instruktionerna att flytta sälen till närliggande skär då det var för mycket människor så att modern inte vågade simma upp till ytan. Tro mig, en sälunge är tyngre än den ser ut & det ÄR besvärligt att ta ombord den på en segelbåt.. Men jag tror allt att det slutade lyckligt & jag älskar nu sälar mer än någonsin, så fina djur de är<3
Förlåt, ot!
Ledsen att det gick som det gjorde men tummen upp åt att du inte gav upp hoppet i första taget!
#8 Du vet väl att sälungar överges av sin mamma redan efter 6 veckor. Då får sälungen klara sig själv. Om det var en Knubbsäl ska man vara ifred och lämna platsen, mamman gillar inte doften som man sätter på kuten om man rör vid den.
Jag pratade med sverigen största sälexpert & han försäkrade mig om att modern inte skulle bry sig om doften samt att det var vad man skulle göra.
Förlåt men jag tar fastare på hans ord än ditt.^^
#10 Jag lyssnade på Världsnaturfonden WWFs sälexpert Tom Arnbom som hade ett föredrag förra året under en mässa som tog upp just om kutar i skärgården som hittas ibland. Då måste han ha haft fel.
Kan väll vara olika beroende på säl? Inte vet jag, är ju själv allt annat än expert inom området, litar bara på vad jag hör uttras från någos som hävdar sig vara expert inom området(med understöd från andra). Jag skickades omkring till säkert 5 olika ställen som "skulle kunna hjälpa mig". Åtminstånde tre av de personer jag pratade med mummlade om den man jag tillsist fick tag i(var ej ett förstahandsval då han tydligen var på semester). Jag minns ej hans namn nu tyvärr, bara att han var skåning.
#12 Nåja spelar ingen roll nu, viktigaste är att sälen förhoppningsvis klarade sig. Fick bara det berättat att många hittar Knubbsäl kutar ensamma och klappar dom eller tar upp dessa under sommaren i skärgården, vilket gör att mamman överger ungen då hon inte känner sin egen doft.
Jag hade aldrig rört den om jag inte fått det bekräftat att det inte skadade relationen till modern.^^