Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: allmänt
Läst 4885 ggr
[isdrakee]
0

Vad kan man ha i denna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har råkat köpa på mig en stor terrarievägg och har nu mer fler burkar än jag behöver. Tanken var först att sälja två men har nu bestämt mig att behålla alla.

Sitter och funderar på vad jag ska ha i dem. Det vore kanske roligt att ha något annat än enbart ödlor (eller andra reptiler för den delen). Jag är ganska sugen på Kinesiska dvärgvaktlar men det är inte andra delen av hushållet. XD

Men finns det något spännande djur (ej reptil eller kryp) som skulle trivas i en sån här burk? Måtten är 180x90x50 (LxDxH). Jag har inte så bra koll på vilka små däggdjur som finns tillgängliga. Det jag kommer att tänka på är t ex sebramöss men dom gnager kanske sönder plasten.

Har ni några förslag?

Minoth
0

Sjusovare?  

Du kan nog ha ett rejält gäng där

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
0

Kortsvansad opossum kanske också? Men är inte säker på storlekskrav för dom. men dom är ju inte stora.

[Stripez]
0

#2 Kortsvansad opposum kräver minst två kvm :)

Håller med, sjusovare skulle kanske passa, fast jag är inte säker på om de vill ha mer höjd för att kunna klättra. Tänkte också på pygmémöss eller taggmöss :)

Minoth
0

Lämmlar?

elinstenander
0

ÅHHHH, en sån vägg hade inte suttit fel!! Glad

xjanniex
0

haha, hur råkar man köpa en sån? :)

UlrikaD
0

Fast sjusovare kräver större än det där.

Jag hade gärna velat ha den väggen själv:)

Minoth
0

#7 dom är ju pyttesmå????

UlrikaD
0

De ska enligt lag ha stora burar ändå. 100x100x50 har jag för mig, om det inte var ännu större.

Minoth
0

Menar afrikanska dvärgsjusovere

Ypsilon1
0

Om du kan slå ihop 2 terrarier, så att det blir 100 cm i höjd, kan man till synes ha trädgårdssovare

enbartmalin
0

Det är dessvärre endast inom exoter sebra/tagg/natalmöss du kan ha på den ytan lagligt :)

Inga av tidigare nämnda djur är lagliga :) (Opossum, sjusovare, lämmlar)

Du kan alltid ha vanliga tammöss, dom finns i otroligt många olika färger och pälstyper och är väldigt aktiva.

Hälsningar Malin

[isdrakee]
1

#6 Hur jag råkade köpa en sån? Har varit på jakt efter två sådana här terrarium fast modellen mindre väldigt länge. Och sen dök det upp någon som sålde fyra stycken i närheten. Men jag fick inte köpa enbart två.

Det var väldigt bra pris på dem så jag kunde inte låta bli utan slog till på alla fyra. Tänkte ha två stå ovanpå ett hemmabyggt terrarium och sälja två.

Men sen visade det sig att det inte alls gick så bra att stapla dom på mitt egna terrarium. Så jag fick ha dem på golvet ändå. Och nu står jag här med en hel vägg som jag inte alls planerade från början. XD

[isdrakee]
0

Mjo kunde nästan förstå att det ej skulle gå med några andra djur än L80-djuren. Och då är det sebramöss och gerbiler som är av störst intresse. Men ville ändå pejla läget.

Att slå ihop två terrarium tänker jag absolut inte göra med dessa dyrgriparna. Det gjorde ont i själen att bara göra hål för sladdarna, haha.

Just nu har jag sex terrarium men enbart tre ödlor. Men något eller några fler djur ska det bli. :)

Ni andra som hade varit intresserade av en sådan här vägg. Vad skulle ni valt att ha för djur i den? Om ni fick välja vad som helst (som passar) inte bara däggdjur. Vore intressant att veta.

enbartmalin
0

Gerbiler blir nog svårt då det är skjutdörrar(Glaset)?

Hälsningar Malin

[isdrakee]
0

#15 Menar du för att det inte blir tillräckligt högt substrat eller varför skulle skjutdörrar vara problem?

Dom behöver väl inte ha högt substrat på hela ytan? Det är trots alls över 1,5 kvm. Man kan nog fixa en eller flera ordentliga grävställen.

Men det nog inga gerbiler vilket fall som helst.

enbartmalin
0

Nja, min erfarenhet är att dom sprätter som attans :P
Även om du gör en grävdel kommer dom att gräva i resten och då gärna upp mot glaset av någon anledning, där med får du ut en hel del varje gång du öppnar :P

Hälsningar Malin

Minoth
0

man kan bygga en låda där man har djupt substrat och en liten stege in dit så det är inga problem!

enbartmalin
0

Man måste fortfarande ha botteströ ;)

Hälsningar Malin

Minoth
0

jo de klart men de borde funka! annars skär man till en bräda på 5cm bred och sätter för öppningen.

enbartmalin
0

Det var en smart lösning :)

Kanske inte så snyggt, men det skapar ideér i mitt huvud :P
En plexi skiva ist kanske?

Hälsningar Malin

Minoth
0

#21 Ja plexi kan bli riktigt snyggt ju. Ännu bättre än trä ^^

[isdrakee]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilka små busfrön, haha.

Blir nog inga däggdjur för min del. Var och tittade på vaktlar idag och blev helt förälskad. Blir det något annat än ödlor så får det bli sådana. :P

Vi har köpt nya invånare till en av burkarna nu, ett gäng pärlödlor. Så nu kommer det dröjja innan det är aktuellt med något annat. Mycket som ska fixas.

Minoth
0

Älskar pärlödlor :) Dom är väldigt fina. 

Lycka till med dom!!

zickan
0

#1 Sjusovare ska ha 2kvm enlig lag. Pygmemössen ska också ha 2kvm enlig lag. Även om de är pytte ;-)
Rätt orimligt. Men både går ännu under djurparks reglerna L108 och inte husdjus L80

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Minoth
0

Det stämmer väl ändå inte! pygméer har väl av någon anledning hamnat under chinchilla måtten? 

Länka gärna om jag har fel

[isdrakee]
0

#24 Tack så mycket. :)

#25 Det verkar vara en hel djungel det där med vilka däggdjur som hör till L80, till L108 eller vilka som är okej för chinchilla måtten från L80.

Tycker det är lättare/bättre med reptilerna på denna fronten. Djurparker ska följa sina mått och privatpersoner ska följa sina mått trots att det rör sig om samma arter. ^^

Minoth
0

ja jag har då inte 2kvm till mina pygméer och tycker det skulle vara helt sinnessjukt om man skulle behöva det. Jag har hört att dom går efter chinchilla mått på pygmémöss. även det är knäppt 1 meter höjd? neej… dom är marklevande!  även om dom gillar att klättra är de helt åthelvete fel :P 

Jag har mina i ett terrarium på  110x45x45 och de är mycket mycket bättre än de flesta tammöss som är jättemycket större

zickan
0

#28 de går under L108 tyvärr. En här inne har fått via kontakt till jbv, tillåtelse att hålla dom som chinchilla. Jag har mailat flertalet gånger. Men får bara svar att det är 2kvm som gäller.
Pygmemöss och sjusovare står inte med i L80 överhuvudtaget. Ende som står med är typ gräsmöss och taggmöss. Allt annat hittar man i listan på L108. Djurparkslagen.

Minoth
0

Tror ändå dom skulle ha överseende, om dom ens hade haft koll om dom gjort en kontroll!? 

Tror faktiskt inte det.

zickan
0

Är det kontrollanterna som var här. Så lär de inte ha överseende. Bästa är att kontakta jbv och få ett skriftligt,och/eller skriva ut det svar man har om de säger chinchilla mått. Då har man lite bevis på sin sida ifall de kommer på en kontroll

enbartmalin
0

Ingen kontrollant har överseénde med det, du har själv tillgång till lagen och det är upp till dig att kolla hur dina djur ska bo enligt lag.

Hälsningar Malin

UlrikaD
0

Ingen kontrollant har överseende om man har djur på en yta som inte är laglig. Då är det ny bur eller göra dig av med djuren som gäller.

Tro mig, varit där själv.

[isdrakee]
0

Fast jag har sett personer som blivit godkända vid inspektion trots att dom inte följer minimimåtten. Det var t ex en på zoonen som blev godkänd trots att det saknades någon/några kvadratmeter.

Jag hoppas ändå att inspektörerna kan se lite mellan fingrarna ibland. Dom där vaktlarna som jag är sugen på skulle jag egentligen inte få ha ett sånt här terrarium. Eftersom denna vakteln räknas som burfågel så behöver den enligt L80 ha 10 cm högre bur. Men höjden är egentligen totalt irrelevant eftersom det är en marklevande art.

Minoth
0

Tänker man tammöss som är typ 5ggr större om inte mer än en pygmé och ska ha vad är det 30x30x20cm minsta mått? och pygméer 2kvm. hahaha :P Lagen är bra knäpp!

Wand
0

Tänk vad mina gerbiler skulle bli överlyckliga över dessa burar… kanske ska sno åt mig dem när du inte kollar. Cool

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

adirf1
0

Har inte läst igenom hela tråden(pga att jag inte har tid just nu) men vaktlar hade du ändå inte kunnat hålla där då de hoppar & lätt bryter nacken, därför behöver de förvånandsvärt högt i tak.

kimky
0

Pygmémöss går i L80 som exotiska gnagare under 100g så ska de gå enligt chinchilla måtten. Läst igenom hela den biten samt ring och frågat det på jordbruksverket ang detta!

För det som gäller är minst 0,5m2 och per individ 0,25m2.

[isdrakee]
0

Vad sjukt det är förresten. Jag räknade lite på skoj. I ett sånt här terrarium får man ha 32 kg slaktkyckling. Nu handlar det alltså inte om 32 kycklingar utan om kilogram. Sådeles skulle jag kunna ha 130 kg kyckling i alla fyra terrariumen.

Måtten skiljer sig väldigt mycket beroende om djuren är husdjur, matdjur eller ovanligt djur. Lite väl stor skillnad kan jag tycka.

kimky
0

#39 du borde nog inte iaf o.o

theraphosa
0

Jag gillar din vacktel idee! Kinesiska dvergvacktlar är helt underbara, har själv ett par men märker att man gärna ska ha två-tre honor per hane för han kan bossa runt henne ganska mycke. Roliga fåglar, dom smålåter nätstan hela tiden och några gånger om dagen gör hanen ett ganska högt vissel/ropp och ibland hakan honan på i sin ljusa ton, så charmiga.

Och dom skulle nog trivas i ett lummigt terrarium med torvbotten, sandhörn, lite halm och sånt att picka runt i. Stor mat och vattenskål för dom har en tendens att sprätta runt maten och traska runt i vattnet. Dom uppskattar även mjölmask, syrsor och små kackelackor. En sol/värme lampa uppskattas oxå. Sen när de trivs så komer de bygga ett platt bo (näst intill obefintligt) och lägga grön/blåa ägg och sen om hon ryvvar flitigt så kommer småsmå hummlelika ungar springa omkring under sin mamma ^^

Rekomenderar dvergvacktlar starkt, välldigt roliga fåglar.

[isdrakee]
0

#41 Min sambo har faktiskt gått med på att jag får skaffa vaktlar så jag håller så smått på att planera. Det är inget som är aktuellt inom en snar framtid men jag kommer ha dom som "morot". Alltså en belöning längre fram när jag fått ordning andra saker. Ska bli grymt spännande.

Jag startade faktiskt en tråd om detta på burfåglar.ifokus. Det är i synnerhet bekysningen jag vill ha råd om. Du kanske kan ta en titt och eventuellt besvara några frågor? :) Tråden finns här.

theraphosa
0

#42 skojj! haha "morötter" har man några av.

Jag ska kolla den tråden! =)

[ammyscrib]
0

*putt*