Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettdjur-lagen
Läst 14873 ggr
Jennieabramsson
1

Grävling som husdjur

Det är ju tillåtet att ha grävling som husdjur i Sverige. Men hur är det att ha det?

Blir de tama och snälla? Finns det folk som har dem som husdjur? Finns det uppfödare?

Om någon vet mer om hur det är att ha grävling som husdjur så berätta gärna så mycket som möjligt. Jag vill veta allt, både bra och dåliga saker.

Abico
0

Av det jag sett på tv och läst så kan grävlingar ge riktigt rejäla bett. Det är väl det jag vet ;P

Hanna 

Jennieabramsson
0

Ja, det kan de ju. Det kan även hundar, katter och flera andra djur som vi har som husdjur. Men om de är tama så bits de väl inte?

Abico
0

Jo, det är klart. Men jag fick intrycket av att grävlingar är snäppet värre (att dom tar fingret om dom är på det humöret).
Men vad vet jag, det jag såg och läste om handlade om grävlingsungar som blivit föräldralösa efter att mamman blivit påkörd. Pågår det alltså avel på grävlingar för att få fram trevliga husdjur? Jag tycker att det låter knepigt ^^'

Hanna 

Jennieabramsson
2

Okej, det skulle vara kul om det fanns någon här som har eller har haft grävling som kan berätta om hur de är. Det verkar som att det pågår avel. Jag sökte på google och kom in på någon jaktklubbs hemsida. De använder tydligen tama grävlingar som de tränar hundarna på, så då måste det ju finnas n¨gon som föder upp dem och gör dem tama också. Fast jag vet ingenting egentligen, utan det är bara lite som jag har läst. Det verkar vara väldigt svårt att hitta information. Jag mailade iaf jaktklubben och frågade hur de får tag på grävlingar och hur jag kan komma i kontakt med en uppfödare.

Ladyinred
0

det kanske inte e särskilt spritt i sverige och att man i så fall med största sannorliget får importera. Men grosistföretaget Imazoo föder ju upp det mesta. De kanske har grävlinga?

Jennieabramsson
0

Okej. Jag kan ju höra med dem.

RThink
1

Man kan köpa tam grävlingar speciellt från danmark.

MEN de LUKTAR och de räcker inte med kastrering … Även deras avföring luktar enormt illa.  Så de krävs att de är rumsrena.

Vad jag pratat med Grävlings ägare i just danmark så är de som minigrisar …Men de gäller att man får dem tama… Mycket jobbigare uppfostran än GP .

Vackra, interligenta djur.

Jennieabramsson
0

#7 Okej, fast om de bor ute i en inhägnad så kanske de inte behöver bli rumsrena,

Men vet du hur tama de blir? Om man kan kela med dem, bada dem (så de inte luktar så illa) och gå med dem i koppel, eller om de bara blir lite halvtama?

Är de flockdjur så att de ska vara minst två tillsammans eller mår de lika bra ensamma?

Ja, de är väldigt fina djur.

RThink
0

De behöver nog jätte utrymme ( ingen aning om size på bur / inhägnad )

De som jag pratat med går med dem i koppel och tjolar med dem, men tänk på fråm vilken uppfödare du köper de e som med GP alltingen kan få en tam och snällt husdjur eller ett billigt monster ?

Med mycket kunskap i bagaget, tid och kärlek kan man få vilket djur som helst tam och hanterbar.

Man kan inte bada bort doften eftersom det är köttlar på dem som gör att de doftar ( räcker inte med att kastrera heller )

tror inte att de är flocdjur, men vet ej … våra svenska Grävlingar lufsar mkring ensam utom då de har ungar …

geiputaus
1

Här verkar det ju finnas lite mer info, det kanske är dem eller den (Cachad) du besökt? Ananrs är det kanske mest internationella uppfödare du får söka sig till? Du bör ju kunna höra av dig till jordbruksverket kanske ?

badger smileys

Jennieabramsson
0

#9 Okej. Jag ska inte köpa en grävling (inte än på en massa år iaf) utan jag mest nyfiken på hur det kan vara att ha dem som husdjur. :)

#10 Det är Grythundklubben jag har besökt. Men jag ska läsa igenom den andra sidan du länkade till också. :) Ja, jag tänkte maila jordbruksverket med lite frågor och så.

Jennieabramsson
0

Vet någon förresten om det bara är djurparksreglerna som gäller för grävling eller om det finns några särkilda bestämmelser för dem? Jag kan inte hitta något annat än djurparksbestämmelserna iaf.

zickan
0

det har varit lite fullt upp med födelsedag, strul med golfen på gotland och värmen så jag har tyvärr varit seg på artiklar. Jag har letat upp lite info om grävlig som ligger på datorn. Så jag ska ta mig i kragen, köpa lite cola och ta en hel natt med skrivande.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jennieabramsson
0

#13 Det skulle vara jättebra om du kunde göra det. :)

[egressus]
0

Något värt att veta om grävlingen är att OM den biter så släpper den inte förens det knakar i benen(benen går av) Dem har fruktansvärt kraftigt bett. "kanske funkar bra som vakt"hund";)" Men en jag känner som har haft endel att göra med grävlingar berättade att om risken finns att stöta på en när man ex jagar eller något annat så brukar dem alltid stoppa kottar/knäckebröd i stövlarna för att slippa brutna ben..;P

enbartmalin
7

#15 Och det är en myt. ;)

Hälsningar Malin

-ted-
1

#15 Det stämmer inte, så din kompis borde nog priva med något mer isolerande än knäckebröd i stövlarna. Nu är det dock oerhört sällsynt att bli attackerad av en grävling, kanske att man då faktiskt förtjänar det!