Tips på gnagare/pälsdjur
Jag skulle hemskt gärna vilja skaffa hem en lite mindre "vanlig" gnagare/pälsdjur. Dock är jag grymt dålig på att leta upp djur som man inte visste fanns.
Jag blev väldigt intresserad av hjortmöss… Men efter frågat kontakter så ser det rätt mörkt ut att få tag på dem…
Jag har vanliga möss hemma samt nataler. Har kollat in pygmemöss, men jag vet inte riktigt. De känns inte som om de är något för mig.
Tänkte bygga ett eget terrarie faktiskt. I trä dock…
Skall även försöka hålla mig kring chinchillamått. Men kan ev fixa 2m2.
Har inget emot insektsätande djur :) Och mitt intresse ligger i att inreda och stureda. Så gärna ett aktivt djur som gillar att använda hela ytan den får. :)
Alla tips och förslag mottages! Och helt klart kommer detta att tänkas igenom ordentligt!:)
www.krakansfaglar.n.nu
Kanske någon slags ekorre? :) eller sjusovare. Dessa ska visst vara mycket roliga och aktiva vad jag hört. Dock behöver sjusovare vara minst tre, och de är pyttesmå :) lagen om hur många ekorrar man bör ha vet jag inte. Jättebra att du tänker fundera ett tag, så att det inte blir impuls :) det är ju så tråkigt. Lycka till!
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

du kan också kolla om degu kan vara något för dig (läs gärna här på exotiska djur, i degus "avdelningen", men även på degus.ifokus.se). måttkraven är också mindre än för exotiskadjur. jag tycker att de är väldigt mysiga djur.
om du kan bygga något stort, på 2kvm, då kortsvansad opossum kan också vara ett förslag, och det finns en hane till salu just nu, här på exotiska djur. opossums är väldigt aktiva och fascinerande krabater. läs gärna artiklarna Opossum del I, II, III här på iFokus. jag tycker att ju större yta en opossum har (kortsvansad opossum ska ha mints 2 kvm enligt lag), desto intressantare bir att följa hans / hennes beteenderepertoar.
Jag har funderat lite kring sjusovare faktiskt och det känns som om det kan vara något. Och självklart tar jag gärna emot mer tips! ;)
Degus… hmm ja… har itne riktigt fastnat för sådana :P
www.krakansfaglar.n.nu
#3 du borde nog verkligen läsa på om degus, man fastnar så enkelt och inser vilka underbara varelser dom är. Men som sagt, fundera på så mycket som möjligt och så hoppas vi på fler tips till dig! :)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Natalmus/natalpälsråtta kanske? :)
/ Emma
Pygme igelkott? Dock får de ju inte vara instängda utan måste ha en "bur" på 20 kvadratmeter alltså måste de gå lösa i hela eller stora delar av hemmet. Men Min är i alla fall aktiv, hon springer omkring som en jojo genpm lägenheten en nackdel kan också vara att de är nattaktiva men det är en ide. Finns en hel sida här på i focus.
Nataler har jag flera stycken! Håller på o avlar med lite olika färger o tekningar ;)
Igelkott har jag ingen möjlighet att ha pga katter tyvärr….
www.krakansfaglar.n.nu

#7 Här hemma springer det omkring 9 katter, 5 kattungar och 4 igelkottar just nu utan problem:)
Katterna har aldrig varit några problem med igelkottar här hemma.
Jag kan nämligen inte lite på en av mina 4 katter. Hon dödar allt som är mindre än henne och inte är en katt…. Hon har en stark jaktinstinkt… :/
www.krakansfaglar.n.nu

#9 Jag har två katter som klipper allt i sin väg om de får en chans. Förutom igelkottar. De ska man sova med och ha som huvudkudde tydligen:)
/ Emma
Jag skulle föreslå lite jirdar. Crassus/shawis isis, persiska, libyska eller de mindre pallids eller cheesmans. Frågan är om det går att få tag på dem i Sverige längre, kanske Danmark.
MvH Tsunamis
Jag är helt förälskad i persiska jirdar också… Men dom är svåra att få tag på va?
Medarbetare på Burfåglar och Undulater