Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: allmänt
Läst 7349 ggr
saga97
0

Tips på hundliknande djur

fnns det nått djur som man har som en hund fast lite slö av sig och lte ovanligt sådär

*Ändrade rubriken lite och lade i rätt kategori. Enklare att hitta/Satjvärden*

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Mantissa
0

Jo, men det kostar:P

trädmyrsloken (tamandua) blir tam och är lite hundlik. Kan lära sig enkla trick och gå i koppel om vädret är jättebra (de är jättekänsliga för förkylningar, blir de lite täpta i näsan så dör de typ). Sök på youtube efter "tamanduagirl"

Sengångare är kanske inte så jätte hundlika, men lite i alla fall. slöa är de med. Svindyra också om du lyckas få tag i någon som säljer.

Grävlingar kan kanske gå in under kategorin hundlik också. de sover ju rätt mycket men är inte så slöa när de är vakna. vad jag läst om dem som husdjur så är de inte så jättelämpliga då de blir väldigt terretoriella mot andra än familjen som vuxna.

saga97
0

det låter lite som de men nått annat som man har som hund  som inte bor i bur som är än i flocken lixom

Mantissa
1

iller

saga97
0

ja det är ju likt

zickan
0

Fast iller är inte så slö direkt. Men ska i princip hållas som en hund förutom att de går på låda som ute.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mantissa
0

igelkott?

godisgrisen
0

Kanin.

Mantissa
0

#5 Nej, men de sover mycket:)

theraphosa
0

Alltså vill du att djuret ska leva löst i hemmet utan att förstöra så hund, katt (finns roliga och ovanliga raser, maeine coon, serval blandning osv.) och räv.

Vill du att djuret ska ha en stor bur som du kan gå in i och ha djuret löst när du är hemma och kan gå ut med i koppel så, grävlig, iller, virginia opossum didelphis virginiana, pung räv och GP råtta de jag kan komma på. Känner du att de djuren värkar roliga men kanske tycke att vissa är för svårt att hålla, inte årkar fixa import och papper och inte vill lägga ner flera tusen så är vanliga råttor ett bra förslag.

saga97
0

maine coon katt är min favorit har en 1/4 dels maine coon serval får man inte ha i sverige .. tror de va så   .. och räv fennec får man inte ha i sverige finns det andra tamrävar får du gärna berätta om dem opossum vet jag inte gp råtta är lite svår att hålla

Mantissa
0

Du får inte ha renrasig serval, men savannah är en kattras som likt bengalkatten är korsad mellan tamkatt och vildkatt, i savannahns fall är det seval+tamkatt.

Kommer ej ihåg om det var från f4 eller f5 som man får ha i sverige, altså 4 eller fem generationer bort från ursprungskorsningen med serval. Själv tycker jag f3 och uppåt har tappat så mycket av servalutseendet så man lika gärna kan ha en vanlig tamkatt.

theraphosa
0

#10 jag vet oxå att man inte får ha serval därför skrev jag servalblandning ;) Jo räv får man ha om man samma som grävling har jackt licens och söker tillstånd hos jordbruksverket. Jag vet inte vad du menar med fennec men menar du pung räven så får man vell visst ha pungdjur i sverige? Du får tillochmed ha koala om du lyckas få ut en från austalien eller djurpark. Googla så ser du vad en virginia opossum är, välldigt fina tycker jag och ganska stora. Om du tycker gp är för svår så vet jag inte vilka exåtiska djur du kommer klara av…

vinteralvan
0

#12 Fennec fox är det nog hon menar, ökenräv, men den är mycket riktigt förbjuden i Sverige.

xjanniex
0

Det finns många här inne som har exotiska husdjur som nog ändå inte skulle känna att de klarar av en GP. :) dom är riktiga rackare har jag förstått.

Fennec är en ökenräv, inte pungräv och fennecs får man inte ha då de är rovdjur. Vet ej om pungräven räknas som rovdjur, gör den det så gäller samma sak där.

Mantissa
0

#12 Va? Det har jag aldrig hört att man får ha räv i fångenskap om man har jaktlicens. Vart har du hört det?

theraphosa
0

Jag sa pungräv Trichosurus vulpecula inte ökenräv TS bara så du förstår. Och när jag skrev bara räv menar jag rödräv Vulpes vulpes.

#15 Så är de med grävling och jag har hört av någon att de är samma med räv. För har du jacktlicens så får du ha grävling till jackt och att övnings sjuta på. Fast de kräver ävet ett tillstond för att ha grävling och yt krav finns.

Mantissa
0

uh, jaktlicens är ju inte svårt att skaffa. Jakträtt kan vara lite bökigare, men det var väll inget krav väll?