Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: allmänt
Läst 2041 ggr
kangas
0

Hej och jordekorrar

Hej,

Jag är ny medlem här på Exotiska djur även om jag har läst här några gånger. Själv har jag numera oexotiska djur (katter, kaniner och akvarium) men under hela min barn- och ungdom hade jag jordekorrar. Jag har förstått att det numera är möjligt att få tag på dem, men att jag så småningom gick över till chinchillor berodde på att jag inte ens med ljus och lykta kunde hitta ekorrar.

Min första ekorre köpte jag som 9-åring för 110 kr (shows my age..) men när det blev dags att köpa en hona till honom hade importförbudet inträtt. Jag lyckades på ena eller andra sättet få tag på några, men det blev svårare och svårare. Som driftig 13-åring skrev jag till Jordbruksverket och ansökte om dispens för att få föra in ett par, men det blev nobben ända upp i regeringsrätten Cool 

Men nu till några frågor. På min tid talades det om amerikanska jordekorrar 'Tamias striatus', men alla mina (utom en som hade lite kortare svans och något större öron) var oehört lika de som här kallas sibiriska? Tror ni det kan ha varit sibiriska eller är de amerikanska så lika? Och hur är det med importförbudet, är det hävt? Införsel från Danmark…?

Hursomhelst - underbart roliga husdjur var det, även om jag så här i efterhand inser att jag också gjorde vissa fel med dem.

/Katarina

[ammyscrib]
0

Det ska inte vara några problem med import från Danmark till Sverige om du åker till Danmark och hämtar ekorrarna. 

Skillnaden är väl vad jag vet, att amerikanska jordekorrar har svårare för parning än de sibiriska. Finns säkert betydligt mycket mer skillnader, men inte som jag kommer ihåg. Någon annan får väl uppdatera det andra, hehe.

Mvh

zickan
0

Kul att du har hittat hit :-)

Nej det är inge svårt att importera djur ifrån eu länder som utlandet. Så länge det är djur man får hålla utan tillstånd i Sverige. Cites listade behöver man ha papper på. Inte köpa viltfångade. Inge hel/halvapor, inga rovdjur. Men det lär du nog redan ha koll på om du hållit på ett tag.

Oftast så kan man beställa djur från t.ex danmark, och de tar över till Sverige i.o.m något expo runt kristianstad. Eller så hämtar man själv. Många tar bara med djuren i bilen eller på tåget utan att bry sig om tillstånd. Men tullen har blivit lite hårdare på kontrollerna har jag hört.
Så smartast är att ändå be om ett tillstånd från jordbruksverket. De är inge svårt att få tag på. Kan bara ta lite tid.

Starzoo.eu / wegotcrepes är två i danmark du skulle kunna kontakta. Eller ta det i samma veva som expo hamm, eller kanske den som är nu i april runt holland. Åka med tropikföreningen amazonas brukar ligga på 1000:- t/r mellan sverige och tyskland hamm. De brukar arrangera bussresa när det är expo där eller i danmark.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.